Hugol Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Straff har vært et akutelt tema i det siste på skolen, hvor vi har sett nærmere på avvik fra samfunnet og sanksjonene man får ved avvik. I dag hørte jeg også at Krekar, som skal sone sine fem år i fengsel ved kongsvinger (?), sa i dag via sin forsvarsadvokat at han er enig i Karl I. Hagen sitt utspill om at fengslene i Norge er føreklasses hotell. Hva mener dere er dårlig, galt eller feil ved dagens kriminalomsorg og forholdene i fengslene? Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) At man later som om hevn faktisk ikke har en funksjon. At forholdene på selve fengselet er god bryr meg ikke, så lenge man kan faktisk dømme mordere til livstid. Krekar elsker manesjen og "folk flest" ser det røde flagget. Og kun det. Endret 23. oktober 2012 av norskgoy Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Hva mener dere er dårlig, galt eller feil ved dagens kriminalomsorg og forholdene i fengslene? Eksistens Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Det er rett og slett bortkastet penger som kunne ha bli brukt til å fengsle flere kriminelle. I tilegg så får vi bedre rehabilitering om det er færre goder og mer arbeid. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Det er rett og slett bortkastet penger som kunne ha bli brukt til å fengsle flere kriminelle. I tilegg så får vi bedre rehabilitering om det er færre goder og mer arbeid. Får "vi" det - hvordan da mener du? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Får "vi" det - hvordan da mener du? Det jeg mente var at kriminelle blir bedre rehabilitert. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Får "vi" det - hvordan da mener du? Det jeg mente var at kriminelle blir bedre rehabilitert. Jeg forstod hvem du mente fikk bedre rehabilitering - det jeg var litt tvilende til er når du sier "vi", som om du uttaler deg på vegne av "oss". Jeg er nemlig i stor tvil på om det blir bedre mennesker av forbryterne ved at "vi" straffer menneskeverdet deres. Noen av disse overtrederne blir kanskje føyelig å "snill", men så har vi de andre som faktisk blir enda verre av "juling". Det som vel mangler mest, er gode planer og tett nok oppfølging, etter at straffen er ferdig sonet. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Målet med fengslingen burde ikke være kun straff, men heller ikke kun rehabilitering. Jeg synes vi har gått for langt i retning av siste. Det er mange land der jeg er redd for å komme i fengsel og det opplever jeg som et sterkt incentiv til å være lovlydig mens jeg er i disse landene, men i Norge frykter jeg det overhodet ikke, da jeg vet at jeg ikke ville lidd under dårlig hygiene eller mangel på komfort eller fritidssysler, og jeg vet jeg lett kunne tilfredsstilt kravene til rehabilitering og blitt sluppet fri i løpet av kort tid. Hvis jeg noen gang kommer i en alvorlig konflikt med noen er jeg overbevist om at jeg kunne tatt livet av den personen uten større konsekvenser, så lenge jeg umiddelbart tilsto, viste anger og oppførte meg eksemplarisk i fengselet. Det skumle er selvfølgelig at noen andre kan tenke akkurat det samme ift. deg selv. Endret 25. oktober 2012 av Spartapus Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg forstod hvem du mente fikk bedre rehabilitering - det jeg var litt tvilende til er når du sier "vi", som om du uttaler deg på vegne av "oss". Jeg er nemlig i stor tvil på om det blir bedre mennesker av forbryterne ved at "vi" straffer menneskeverdet deres. Noen av disse overtrederne blir kanskje føyelig å "snill", men så har vi de andre som faktisk blir enda verre av "juling". Det som vel mangler mest, er gode planer og tett nok oppfølging, etter at straffen er ferdig sonet. Du lager en stråmann. Jeg har aldri sagt at man skal jule dem opp. Jeg sa at man skal ha færre goder og mer arbeid. Jeg har heller ingen planer om å bryte menneskeverdet deres, men det betyr ikke at de ikke kan forvente arbeid eller ha alt de trenger rundt seg. Det lever milliarder av mennesker rundt om i verden i dyp fattigdom. De bør tåle å ikke ha egen xboks eller PC. Og de bør kunne tåle å arbeide for lav lønn. Det er krav om arbeid i dag, men det ingen konsekvenser om du nekter å arbeude. Målet med fengslingen burde ikke være kun straff, men heller ikke kun rehabilitering. Jeg synes vi har gått for langt i retning av siste. Jeg har ingen tro på at dagens fengselsystem er bedre til å rehabilitere fanger. Det er som å gi alle elevene en PC og la dem gjore hva de vil og tro at det vil fore til bedre skoleresultater. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg forstod hvem du mente fikk bedre rehabilitering - det jeg var litt tvilende til er når du sier "vi", som om du uttaler deg på vegne av "oss". Jeg er nemlig i stor tvil på om det blir bedre mennesker av forbryterne ved at "vi" straffer menneskeverdet deres. Noen av disse overtrederne blir kanskje føyelig å "snill", men så har vi de andre som faktisk blir enda verre av "juling". Det som vel mangler mest, er gode planer og tett nok oppfølging, etter at straffen er ferdig sonet. Du lager en stråmann. Jeg har aldri sagt at man skal jule dem opp. Jeg sa at man skal ha færre goder og mer arbeid. Jeg har heller ingen planer om å bryte menneskeverdet deres, men det betyr ikke at de ikke kan forvente arbeid eller ha alt de trenger rundt seg. Det lever milliarder av mennesker rundt om i verden i dyp fattigdom. De bør tåle å ikke ha egen xboks eller PC. Og de bør kunne tåle å arbeide for lav lønn. Det er krav om arbeid i dag, men det ingen konsekvenser om du nekter å arbeude. Når jeg skriver "juling", på den måten, var det ment i overført betydning; tilleggsstraff ... Når du sammenligner med milliarder av mennesker som ikke har xboks eller pc, tror jeg ikke at det hadde gjort dem så mye nytte, når behovene deres er at menneskeverdet ikke blir ivaretatt. Så er jeg enig i det gamle ordtaket; arbeidet adler mannen Så da må vi lære dem å jobbe, og hvis de ikke har nok utdanning, bør vi kanskje starte med den biten først. Hvis du ikke mener at rent straffearbeid, har noe for seg i oppdragende retning? Der er jeg i hvert fall i tvil, fordi den typen arbeid ligner for lite på det samfunnet de skal ut i, og det er det virkelige samfunnet de må læres opp til å forstå, verdsette og bli verdsatt av. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Når jeg skriver "juling", på den måten, var det ment i overført betydning; tilleggsstraff ... Når du sammenligner med milliarder av mennesker som ikke har xboks eller pc, tror jeg ikke at det hadde gjort dem så mye nytte, når behovene deres er at menneskeverdet ikke blir ivaretatt. Jeg er usikker på hva du mener, men jeg anser det ikke som et brudd på deres menneskeverd at de ikke kan ha egen PC eller Xboks rundt seg, Så er jeg enig i det gamle ordtaket; arbeidet adler mannen Så da må vi lære dem å jobbe, og hvis de ikke har nok utdanning, bør vi kanskje starte med den biten først. Jeg har ingen problemer med at de tar utdanning istedenfor. Problemet i dag er at det er ingen krav. Du kan nekte å arbeide eller studere og den eneste konsekvensen er 20 kroner mindre per dag. Hvis du ikke mener at rent straffearbeid, har noe for seg i oppdragende retning? Der er jeg i hvert fall i tvil, fordi den typen arbeid ligner for lite på det samfunnet de skal ut i, og det er det virkelige samfunnet de må læres opp til å forstå, verdsette og bli verdsatt av. Jeg er litt usikker på hva du definerer som straffearbeid. Tenker du på å f.eks. vaske skoler. Du vet at det er mange mennesker i Norge som har slikt arbeid? Blir de straffet? Er du i fengsel kan du ikke forvente kosearbeid. Det vil være arbeid som enten offentlig eller privat sektor trenger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Når jeg skriver "juling", på den måten, var det ment i overført betydning; tilleggsstraff ... Når du sammenligner med milliarder av mennesker som ikke har xboks eller pc, tror jeg ikke at det hadde gjort dem så mye nytte, når behovene deres er at menneskeverdet ikke blir ivaretatt. Jeg er usikker på hva du mener, men jeg anser det ikke som et brudd på deres menneskeverd at de ikke kan ha egen PC eller Xboks rundt seg, Så er jeg enig i det gamle ordtaket; arbeidet adler mannen Så da må vi lære dem å jobbe, og hvis de ikke har nok utdanning, bør vi kanskje starte med den biten først. Jeg har ingen problemer med at de tar utdanning istedenfor. Problemet i dag er at det er ingen krav. Du kan nekte å arbeide eller studere og den eneste konsekvensen er 20 kroner mindre per dag. Hvis du ikke mener at rent straffearbeid, har noe for seg i oppdragende retning? Der er jeg i hvert fall i tvil, fordi den typen arbeid ligner for lite på det samfunnet de skal ut i, og det er det virkelige samfunnet de må læres opp til å forstå, verdsette og bli verdsatt av. Jeg er litt usikker på hva du definerer som straffearbeid. Tenker du på å f.eks. vaske skoler. Du vet at det er mange mennesker i Norge som har slikt arbeid? Blir de straffet? Er du i fengsel kan du ikke forvente kosearbeid. Det vil være arbeid som enten offentlig eller privat sektor trenger. Jeg tenker at alt som man forlanger at andre skal utføre, det være seg arbeid eller noe annet, skal helst ha en god hensikt, og den hensikten bør være i samsvar med de verdiene og holdningen vi vil fremelske i alle individer. Å fortelle en allerede forvillet person at dette skal du bare gjøre, fordi det få du beskjed om her og nå, ikke er den mest hensiktsmessige måten å motivere disse på. Selv har jeg erfart at harde negler helst vil ha juling (fordi det er noe de faktisk forstår "verdien" av) Så å gi dem tilleggsstraff, blir kanskje å gi dem akkurat det de helst vil ha, men som vi etterpå, når de kommer ut i friheten, kommer til å angre dyrt på. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er litt usikker på hva du definerer som straffearbeid. Tenker du på å f.eks. vaske skoler. Du vet at det er mange mennesker i Norge som har slikt arbeid? Blir de straffet? Er du i fengsel kan du ikke forvente kosearbeid. Det vil være arbeid som enten offentlig eller privat sektor trenger. Jeg tenker at alt som man forlanger at andre skal utføre, det være seg arbeid eller noe annet, skal helst ha en god hensikt, og den hensikten bør være i samsvar med de verdiene og holdningen vi vil fremelske i alle individer. Å fortelle en allerede forvillet person at dette skal du bare gjøre, fordi det få du beskjed om her og nå, ikke er den mest hensiktsmessige måten å motivere disse på. Selv har jeg erfart at harde negler helst vil ha juling (fordi det er noe de faktisk forstår "verdien" av) Så å gi dem tilleggsstraff, blir kanskje å gi dem akkurat det de helst vil ha, men som vi etterpå, når de kommer ut i friheten, kommer til å angre dyrt på. Man som sagt tidligere. Jeg har ingen planer om å gi dem juling. De håpløse tilfellene har kanskje lyst på juling, men de har ikke lyst til å arbeide. Slutt å snakk om juling, det har ingenting med saken å gjøre. Hva i all huleste mener du med god hensikt. å vaske skoler er en god hensikt. Det er jobber som folk som ikke er i fengsel blir betalt for å gjøre og de har ikke mye valg fordi eller så ville de funnet en annen jobb. Du sier at vi må ikke tvinge dem til å gjøre noe, men ikke alt i livet er et valg. Det er en del av å være et menneske. Så hvorfor skal de i fengsel bli fritatt fra ansvar og plikter? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Man som sagt tidligere. Jeg har ingen planer om å gi dem juling. De håpløse tilfellene har kanskje lyst på juling, men de har ikke lyst til å arbeide. Slutt å snakk om juling, det har ingenting med saken å gjøre. Hva i all huleste mener du med god hensikt. å vaske skoler er en god hensikt. Det er jobber som folk som ikke er i fengsel blir betalt for å gjøre og de har ikke mye valg fordi eller så ville de funnet en annen jobb. Du sier at vi må ikke tvinge dem til å gjøre noe, men ikke alt i livet er et valg. Det er en del av å være et menneske. Så hvorfor skal de i fengsel bli fritatt fra ansvar og plikter? Du henger deg opp i ord. La oss ikke si "juling" - la oss si tilleggsstraff Eller kanskje si; å sette hardt mot hardt Det er en fornuftig hensikt med å vaske skoler - skolene blir rene Og det er udiskutabelt av det gode. Men hvis vi nå tvinger en straffedømt, som kanskje i tillegg har null skolegang, eller har veldig dårlige minner fra egen skolegang til å rengjøre disse, vil det være særs viktig at vi på forhånd har motivert personen til å se den verdien, samt at han ser verdien i at han skal gjøre den jobben. Hvis ikke dette først er på plass, ser jeg heller ingen mulighet for forbedringer, og da blir det ikke hensiktsmessig, hvis hensikten var å oppdra personen, og ikke bare sørge for at skolen ble rengjort Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Du henger deg opp i ord. La oss ikke si "juling" - la oss si tilleggsstraff Eller kanskje si; å sette hardt mot hardt Det er ingen tileggstraff det er en del av straffen. Jeg anser det heller ikke som å sette hardt mot hardt. Det er mine øyne helt forventet at de gjør arbeid og de gjør arbeid som samfunnet trenger. Det er en fornuftig hensikt med å vaske skoler - skolene blir rene Og det er udiskutabelt av det gode. Men hvis vi nå tvinger en straffedømt, som kanskje i tillegg har null skolegang, eller har veldig dårlige minner fra egen skolegang til å rengjøre disse, vil det være særs viktig at vi på forhånd har motivert personen til å se den verdien, samt at han ser verdien i at han skal gjøre den jobben. Hvis ikke dette først er på plass, ser jeg heller ingen mulighet for forbedringer, og da blir det ikke hensiktsmessig, hvis hensikten var å oppdra personen, og ikke bare sørge for at skolen ble rengjort Det viktigste er at man lærer dem som respekt for autoriteter. Det skal ikke føles som en straff å må gjøre en kjip jobb. Det skal føles som en bonus når de slipper å jobbe. Det handler om oppdragelse. Lar du barn få gå unna sinne plikter fordi de ikke liker dem? Hva får man da? Da får man arrogante unger. Hvorfor skal de som er dømt i fengsle ha noe annerledes. Ikke glem at fengsel er i stor grad en bygning som hjelper mennesker som ikke har blitt voksne til å bli voksne. En del av å være voksen er at du fullfører dine plikter. En ide for å få dem til å arbeide er å bare ekjenne arbeidsdager (utenom lørdag og søndag) som fengseldager. Om du velger å ikke jobbe så vil du sitte inne 3.5 ganger lengre. Endret 25. oktober 2012 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå