Gå til innhold

Giana Sisters Twisted Dreams

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er nettopp det de har gjort. De har laget et helt nytt spill og slengt på Giana Sisters-navnet for å selge mer. Se f.eks på Super Mario Bros. (logisk, siden du sikkert kjenner til SMB/GS-bråket.) New Super Mario Bros U er i bunn og grunn nøyaktig samme spill som det aller første. Det ser bedre ut og har noen nye power-ups, men det er stort sett alt, og det er alt det trenger å være. Hvorfor kunne de ikke gjør det med Giana Sisters? De kunne fint ha tatt originalen og laget en verdig oppfølger, som for eksempel Giana Sisters DS. Nok endringer til å gjøre det interessant, men beholde nok av det gamle til å ikke være noe helt nytt.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Hva er det som er med? For all del, jeg er så stor fan at jeg har Giana Sisters theme på Spotify, og vil mer enn gjerne ha en verdig oppfølger. Jeg synes bare ikke demoen hadde noe som helst med Giana Sisters å gjøre. Å kalle hovedpersonen Giana gjør det ikke til et Giana Sisters-spill mer enn det ville ha gjort det til et Wonder Woman-spill å kalle hovedpersonen Wonder Woman.

Lenke til kommentar

Og jeg svarte deg. Hva er det som er med fra det gamle? Det blir nok en betydelig kortere liste. Begge er plattformspill, men det er den eneste likheten jeg kan se fra demoen.

Hvorfor er det rart å sammenligne med Mario? Du kjenner vel til bråket mellom Mario og Giana? Men Giana Sisters DS er absolutt en verdig oppfølger til Giana Sisters, så hvorfor kunne de ikke ha fortsatt på det i stedet for å lage en helt ny ip?

Btw jeg sier ikke at Twisted Dreams er dårlig. Jeg sier bare at det ikke har noe som helst med Giana Sisters å gjøre.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Du svarte jo ikke i det hele tatt. Du har jo ingen argumenter, bortsett fra at du maser om at det ikke har noe med Giana å gjøre. Derfor lurer jeg på hva de har tatt vekk fra originalen, som gjør at det ikke er Giana Sisters lenger.

Å prøve å skyve ansvaret over på meg som ikke har spilt spillet engang virker litt søkt.

Det er rart å sammenligne med Mario når du sier:

"New Super Mario Bros U er i bunn og grunn nøyaktig samme spill som det aller første. Det ser bedre ut og har noen nye power-ups, men det er stort sett alt"

Er det ikke nøyaktig det samme Giana Sisters har gjort? Med det dark side/light side-opplegget.

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Så du har ikke spilt det? Det forklarer jo en del. ;) For å ta det kort er det Mario/Giana-bråket jeg snakket om at Giana Sisters var alt for likt Super Mario Bros, så Nintendo saksøkte det og fikk det trukket fra markedet. (trivia: Det er kun takket være piratkopiering at vi faktisk har denne diskusjonen nå. Uten piratkopiering hadde Giana Sisters vært død og begravet for lenge siden.) Uansett, i 2009 fikk vi endelig en oppfølger, og ironisk nok kom den til en Nintendokonsoll i form av Giana Sisters DS. Spillet var mye av det samme som originalen, men noen power-ups var borte og andre lagt til.

Spol så frem til i dag. Nå sitter vi med et plattformspill uten noen av fiendene fra Giana Sisters, uten noen av power-upsene (så vidt jeg så i demoen, i alle fall), uten musikken, uten den grafiske stilen eller noe som helst annet. Alt er helt annerledes. Hele Dark/Light-opplegget er ikke engang en ny power-up, men faktisk hele det grunnleggende i spillet, og det endrer dermed hele konseptet radikalt. I stedet for å gå fra svake, normale Giana til "super-Giana" (som Mario gjør med den soppen) kan vi gå fra normale Giana til punk-Giana når vi vil (selv midt i hopp), noe som gjør at vi ikke lenger har en svak Giana å forholde oss til. Begge to er like sterke. Så igjen, det endrer hele konseptet radikalt fra grunnen av, og har ingenting med Giana Sisters å gjøre.

For å utdype Super Mario litt er det som sagt fint lite forskjell på det aller første og New Super Mario Bros U. Hele det grunnleggende er akkurat det samme, og vi har til og med mange av de samme power-upsene. Fiendene er de samme som før (skjønt flere er logisk nok lagt til over tid.) Brettene er i samme stil som før, og så videre. Når vi plukker opp New Super Mario Bros U er det ingen tvil om at vi spiller et Super Mario Bros, men når vi plukker opp Twisted Dreams er det ingenting som engang hinter til at dette er et Giana Sisters, unntatt Giana selv.

Btw se for eksempel gameplay fra det originale Giana Sisters på Amiga:

http://www.youtube.com/watch?v=9vWUzQiQUY0

Og Giana Sisters DS:

http://www.youtube.com/watch?v=nku8Gthr2b0

Som du kan se er det mye av det samme. Selv musikken er den samme, bare litt oppdatert her og der. Twisted Dreams er noe helt annet, dessverre.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Kjenner til Mario/Giana-bråket, og det er vel derfor fiendene er forskjellige.Nintendo hadde nok saksøkt dem ganske raskt om de hadde kopiert dem (igjen) Musikken bommer du vel ganske kraftig på siden det er samme komponist, og så vidt jeg vet nøyaktig samme theme song, bortsett fra at den er "rocka" opp litt......

At du ikke har en power up er forsåvidt greit nok, men jeg synes vel strengt tatt det er det eneste poenget du har. Brettene er jo fremdeles 2D og du hopper rundt som i de fleste platformspill, og det sier seg selv at de ikke kunne hatt samme fiender. Om det er nok til å ikke være Giana? Tja....

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Se gameplay-videoene fra det originale og DS-versjonen, og husk at DS-versjonen kom for tre år siden. Musikken er den samme. Power-up systemet er det samme. Selv fiendene er de samme. Og igjen, dette for tre år siden på en Nintendo-konsoll. Hvorfor kunne de ikke da ta konseptet litt videre, i stedet for å gjøre noe helt nytt?

Godsaker: Jeg fikk ingen power-ups i det hele tatt i demoen.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Se gameplay-videoene fra det originale og DS-versjonen, og husk at DS-versjonen kom for tre år siden. Musikken er den samme. Power-up systemet er det samme.

Vel, ser at i DS så kan man skyte etter powerup nr 1, Så de har tatt seg noen friheter på det området også.

Husker fra amigaen at det var hår -> lyn -> dobbeltlyn -> jordbær(?) -> saker jeg aldri kjønte hva var :p -> dråpe (hjalp det mot flammene da?)-> ekstra liv etterhvert (lollipop?), Morsom å prøve å huske sakene.

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Hvorfor kunne de ikke da ta konseptet litt videre, i stedet for å gjøre noe helt nytt?

Fordi de da måtte utviklet det til Nintendo? Så lenge Nintendo får grunkene, så er vel det meste greit tipper jeg, men er jo spekulasjoner fra min side. Hvis det ikke er et issue, så er jeg enig i at det er rart.

Lenke til kommentar
Vel, ser at i DS så kan man skyte etter powerup nr 1, Så de har tatt seg noen friheter på det området også.

Ja, de har selvsagt tatt seg noen friheter i Giana Sisters DS, men det grunnleggende er akkurat det samme som før. Det kan man ikke si om Twisted Dreams.

Hvorfor kunne de ikke da ta konseptet litt videre, i stedet for å gjøre noe helt nytt?

Fordi de da måtte utviklet det til Nintendo? Så lenge Nintendo får grunkene, så er vel det meste greit tipper jeg, men er jo spekulasjoner fra min side. Hvis det ikke er et issue, så er jeg enig i at det er rart.

Nintendo saksøkte som sagt det første Giana Sisters, men det kom like fullt en oppfølger til Nintendo DS. Hva er så galt med å lage et nytt spill til en Nintendo-konsoll? Det kunne ha vært et svært bra launchspill til Wii U, for eksempel. På den eneste siden kunne det ha blitt for likt NSMBU, men på den annen side er det stor forskjell på GSDS og SMB. I tillegg har vi jo Rayman Legends. Giana Sisters ble nok saksøkt fordi det ble for likt SMB, men på den tiden var det veldig få plattformspill. Situasjonen er en helt annen i dag, da plattformspill er en egen sjanger. :)

Lenke til kommentar

Ja, som rent plattformspill er det greit nok. Men som sagt er det ikke Giana Sisters. ;)

Btw må innrømme at jeg falt for fristelsen og tok en tur til GamersGate. :blush: "Ekte" Giana Sisters er det slettes ikke, men Giana er nå Giana... :blush: Vi får håpe på ekte saker neste gang.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...