NothingForever Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Nynorsk og bokmål er jo begge deler rene skriftspråk, som ingen egentlig snakker 100%. Jeg skriver bokmål, men snakker bergensk. På samme som at jeg vet at "aa" skal uttales "å", så uttaler jeg "jeg" som "eg" og "undersøkingseininga" som "undersøkelsesenheten" (et ord på skiltet i artikkelen nevnt i den første posten). Om jeg i fremtiden havner på "hjarteavdelinga" på Haukeland "sjukehus" så kommer jeg til å uttale ordene "hjerteavdelingen" og "sykehus", og det regner jeg med at de ekte bergenserne som jobber der også kommer til å gjøre, selv om de er tvunget til å skrive på nynorsk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 (endret) *snip* Jeg trenger ikke å bevise at språk er levende og i stadig utvikling. Ellers er det jo ikke så lett å bevise en prognose, det er bare det jeg tror vil skje på grunnlag av det jeg vet. Og ja, jeg har studert lingvistikk. At folk en gang begynte å skrive, betyr ikke at det er riktig å si at skriftspråk er oppfunnet. Skrift er en måte å representere talemålet på. Reglene er ikke oppfunnet, men språkvitere har gjennom observasjon funnet ut hvordan det henger sammen og utarbeidet grammatikk, ordbøker og rettskrivingsregler på grunnlag av det. Det er ikke sånn at folket en gang fikk utlevert et sett regler og værsågod snakk. Språk (som er i bruk) er ikke laboratorieprodukter, de er som sagt levende. Imidlertid hender det ofte at lingvister utvikler språk til bruk i forskning og undervisning, og det er et slikt språk jeg har inntrykk av at lojban er. Det konstruerte språket esperanto har jo også blitt forsøkt innført, og noen ubetinget suksess kan man knapt kalle det. Resten av innlegget ditt er bare lavmål. Skjønner ikke hvorfor jeg fortjener den tonen, men det kan vel kanskje tyde på at noen ikke har så mye med å komme med. Og dette er off topic, som i at denne tråden handler om noe annet. Start gjerne en ny. Endret 26. oktober 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 27. oktober 2012 Del Skrevet 27. oktober 2012 Østlandsk, utenom Bærum: ei jente - jenta ei sol - sola Legg til Oslo og Akershus også, så begynner vi å nærme oss. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 (endret) slettet Endret 28. oktober 2012 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 *snip* Jeg trenger ikke å bevise at språk er levende og i stadig utvikling. Ellers er det jo ikke så lett å bevise en prognose, det er bare det jeg tror vil skje på grunnlag av det jeg vet. Og ja, jeg har studert lingvistikk. At folk en gang begynte å skrive, betyr ikke at det er riktig å si at skriftspråk er oppfunnet. Skrift er en måte å representere talemålet på. Reglene er ikke oppfunnet, men språkvitere har gjennom observasjon funnet ut hvordan det henger sammen og utarbeidet grammatikk, ordbøker og rettskrivingsregler på grunnlag av det. Det er ikke sånn at folket en gang fikk utlevert et sett regler og værsågod snakk. Språk (som er i bruk) er ikke laboratorieprodukter, de er som sagt levende. Imidlertid hender det ofte at lingvister utvikler språk til bruk i forskning og undervisning, og det er et slikt språk jeg har inntrykk av at lojban er. Det konstruerte språket esperanto har jo også blitt forsøkt innført, og noen ubetinget suksess kan man knapt kalle det. Resten av innlegget ditt er bare lavmål. Skjønner ikke hvorfor jeg fortjener den tonen, men det kan vel kanskje tyde på at noen ikke har så mye med å komme med. Og dette er off topic, som i at denne tråden handler om noe annet. Start gjerne en ny. Jeg leste over nå, og fikk en annen forståelse av hva du skrev.Du virket mye mer negativ enn du var. Litt kjepphøy og hovmodig. Men har sett over, og har ikke samme forståelsen nå. Beklager. Jeg tror at ledende lingvister vet at språk er dynamiske, levende og stadig i utvikling, og at om de designer et språk fra bunnen av, så vil man få et grunndig gjenomtenkt språk. Jeg har lest en god del om lojban nå, og er ganske overbevist av hva jeg har lest. Står mye interessant der. Hørt litt på undervisning og sånt, som er lagt ut på internett (opptak fra klasserom..). Jeg tror helt klart dette er et språk man burde forske mer på å vidreutvikle. Tja. Du har kanskje rett. Det blir litt off-topic. For å si noe om topic: Jeg er sterkt i mot nynorsk i skolen. Og jeg syntes vi bare skal ha ett skriftspråk i Norge; Bokmål... Hvis man syntes dette er urettferdig, så kan man jo altids ty til Riksmål Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg er sterkt for Nynorsk i skolen, men ikke på måten det undervises i per dags dato. Per dags dato undervises Nynorsk på samme måte som fremmedspråk: Man antar eleven lærer språket, selv om man aldri lærer eleven språket. 1 Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. oktober 2012 Del Skrevet 28. oktober 2012 Etter min mening burde vi ikke ha tiltak som ene og alene har som formål å holde kunstig liv i kultur. Nynorsk har etter min mening to slike tiltak, nemlig obligatorisk opplæring i sidemål og loven om at det offentlige må svare på det skiftsspråket de blir møtt med. Begge disse tiltakene bør dø. Nynorsk vil etter en slik fjerning leve på egenhånd. Det er sannsynlig at det over tid vil dø ut, men det er også en viss sjangse for at flere vil stille seg positivt til noe som ikke har blitt tredd nedover halsen på dem. Ellers så er det flere grunner til å droppe obligatorisk sidemål i skolen, blandt annet at det frigjør tid. Denne tiden vil vi etter min mening kunne bruke bedre andre steder, f.eks. til matematikk eller naturfag. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2012 Kjekt å se at flertallet har et rasjonelt og logisk forhold til behovet for to skriftspråk i Norge. Skulle ønske politikk og pengebruk var logisk og rasjonelt. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Kjekt å se at flertallet har et rasjonelt og logisk forhold til behovet for to skriftspråk i Norge. Skulle ønske politikk og pengebruk var logisk og rasjonelt. Det er logisk og rasjonelt, det er mye vi ikke trenger i Norge to skriftspråk er nok det minste problemet, eg er enig at det skulle vært valgfritt, men da burde vi kunne få valgt bort bokmål også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå