herzeleid Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Nynorsk skal dø. Lingvister vet dette. Det er en naturlig progresjon av språksituasjonen i Norge. Hvorfor er det slik at i Norge kan et lite ubetydelig organ som språkrådet pålegge seriøse institusjoner som Haukeland å endre skiltene sine fordi det per i dag er flere kommuner som skriver nynorsk? I Bergen er det ikke tilfellet. Hadde vi fjernet mindre ubetydelige kommuner i Hordaland så hadde kanskje regnestykket sett anderledes ut. Jeg skal uansett personlig følge opp at skiltene blir endret tilbake så snart det er grunnlag for det. Om 50 år er alle nynorsk elskere døde eller på gamlehjem. Jeg gleder meg. Kanskje når det bare er språkrådet som skriver nynorsk at vi omsider kan få rådet fjernet og frigjort de ressursene de opptar og anvendt pengene på noe nyttig, som forskning på kreft. http://www.ba.no/nyh...icle6301977.ece Kvar er du om 50 år? Edit; Det er nett så urett at vi må lesa på bokmål som at dykk må lesa landsmål. Er det like ille at samer må lese bokmål? Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 When debates as this comes up, I usually react this way: I just don't discuss with fucking idiots who: Doesn't understand the differences between dialects, and the written Nynorsk. And with that makes jokes about that their dialect too should be a written language. Think it's worse for a user of Bokmål to learn Nynorsk at school than it is for a user of Nynorsk to learn Bokmål. But in the future will the ground under Nynorsk fall apart, the Norwegian dialects will be too damaged of Danish and English. And then will Bokmål drown in the English language. Over and out. 1 Lenke til kommentar
Magical Mystery Tour Guide Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Fy f så old disse facepalm bildene er. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Fy f så old disse facepalm bildene er. Ja, som sagt tidligere, litt morsomt de første ti gangene. Jeg tror ikke folk skjønner at de egentlig er sistemann til mølla. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Edit; Det er nett så urett at vi må lesa på bokmål som at dykk må lesa landsmål. Ikke helt. Nynorsk handler om kultur, og om ildsjeler som ønsker å bevare nevnt kultur. Bokmål handler om å gjøre seg forstått. Det er veldig viktig for videre skolegang at man kan språket sitt bra. Nynorsk stjeler tid fra matte, engelsk og bokmål. Jeg tror Norge er bedre tjent med at elever er bedre i engelsk, bokmål og matte. Konsekvensene av at nynorsk forsvinner er kulturelt begrunnet, konsekvensene av dårlige karakterer i andre fag er av reell betydning. Det er sykt at nynorsk er en karakter på vitnemålet i dag og dermed påvirker hva folk ender opp med å studere. Jeg hater nynorsk så sterkt at jeg skal gjøre alt jeg kan for å få seksere i alle andre fag slik at den karakteren teller minst mulig, litt som nynorsk i den virkelige verden. Nynorsk er ikke noe annet enn et stort handikapp for elever i Norge. For meg er nynorsk nett så viktigt som bokmål, så vi er samde, folk byrde kunne velgja. Om du tykjer nynorsk er sånn ei dyd er du ein noldus. 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Fy f så old disse facepalm bildene er. Ja, som sagt tidligere, litt morsomt de første ti gangene. Jeg tror ikke folk skjønner at de egentlig er sistemann til mølla. Har de gått tome for argument sidan de openbart vil diskutera noko anna? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Fy f så old disse facepalm bildene er. Ja, som sagt tidligere, litt morsomt de første ti gangene. Jeg tror ikke folk skjønner at de egentlig er sistemann til mølla. Har de gått tome for argument sidan de openbart vil diskutera noko anna? Kremt, det var du som svarte med bilde og at du var lite interessert i å diskutere med idioter som oss, så den biter deg vell mest i halen egentlig 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2012 Tror dere ikke eksamenskontoret i Hordaland sendte meg et hefte med informasjon på nynorsk selv om jeg er registrert med bokmål. Sendte en epost og ba om å få tilsendt samme heftet på bokmål. Drittgreier. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Think it's worse for a user of Bokmål to learn Nynorsk at school than it is for a user of Nynorsk to learn Bokmål. Nå er vi vel strengt tatt ikke brukere av hverken nynorsk eller bokmål når vi begynner på skolen, vi er brukere av en eller annen dialekt. (Selv om noen fremmelige unger har lært å lese før 1. klasse.) Sånn sett er det kanskje ikke urimelig å anta at det er de med de særeste dialektene som har vanskeligst for å lære seg et normert skriftspråk, enten det er bokmål eller nynorsk. Så jeg er tilbøyelig til å være enig på det punktet: Nynorsk (spesielt i dagens versjon) er slett ikke vanskelig å lære. At bokmål ikke er lettere er det også enkelt å fastslå, det er bare å se på en gjennomsnittlig forumtråd. Det bare virker sånn når man har gått i en bokmålsklasse og skal lære nynorsk etterpå. Geir Endret 25. oktober 2012 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Hvorfor det egentlig? Nynorsk er jo i praksis ett døende språk som kunstig holdes i gang. Ett skriftspråk som det absolutte flertallet aldri benytter seg av eller har noe bruk for. Bokmål møter alle hver eneste dag. Man kan godt ta til orde for at begge deler skal være frivillig, men å si at det er en automatikk i at de skal sidestilles synes jeg blir rart, all den tid det ene strengt tatt blir mer og mer overflødig. Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Hvorfor det egentlig? Nynorsk er jo i praksis ett døende språk som kunstig holdes i gang. Ett skriftspråk som det absolutte flertallet aldri benytter seg av eller har noe bruk for. Bokmål møter alle hver eneste dag. Man kan godt ta til orde for at begge deler skal være frivillig, men å si at det er en automatikk i at de skal sidestilles synes jeg blir rart, all den tid det ene strengt tatt blir mer og mer overflødig. Kvifor må oss ha undervisning i norsk i det heile? Norsk er jo i praksis eit døyande språk som berre nokre fåe millionar nyttar seg av. Ein språk som det absolutte fleirtalet av verda si menneskemasse aldri nyttar seg av eller har noko bruk for. Engelsk møter alle kvar einaste dag. Ein kan godt ta til orde for å droppe eit skriftspråk under norsk og heller ha det friviljug, og med dette tape halve norskspråket. Men da er det like så greitt å avvikle heile norskfaget, all den tid det strengt teke vert meir og meir overflødig. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Hvorfor det egentlig? Nynorsk er jo i praksis ett døende språk som kunstig holdes i gang. Ett skriftspråk som det absolutte flertallet aldri benytter seg av eller har noe bruk for. Bokmål møter alle hver eneste dag. Man kan godt ta til orde for at begge deler skal være frivillig, men å si at det er en automatikk i at de skal sidestilles synes jeg blir rart, all den tid det ene strengt tatt blir mer og mer overflødig. Kvifor må oss ha undervisning i norsk i det heile? Norsk er jo i praksis eit døyande språk som berre nokre fåe millionar nyttar seg av. Ein språk som det absolutte fleirtalet av verda si menneskemasse aldri nyttar seg av eller har noko bruk for. Engelsk møter alle kvar einaste dag. Ein kan godt ta til orde for å droppe eit skriftspråk under norsk og heller ha det friviljug, og med dette tape halve norskspråket. Men da er det like så greitt å avvikle heile norskfaget, all den tid det strengt teke vert meir og meir overflødig. Nå har du åpenbart måtte endre forutsetningene voldsomt for å prøve å skape ett morsomt poeng. Vi snakker om Norge, og Norge trenger ett skriftspråk. Du har åpenbart ikke forstått forskjellen på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi trenger ett språk, men vi trenger ikke to skriftspråk. Vi trenger heller ikke å pøse penger inn i å kunstig holde liv i nynorsken. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Nynorsk er mye mer likt mitt talemål enn bokmål. Selv om jeg skriver bokmål så liker jeg nynorsk mye bedre. Jeg er mest interessert i å kutte ut bokmål eller innføre samnorsk som er bokmål blandet med nynorsk. Dette hadde nok stemt enda mer med mitt talespråk. Vi bør kun ha ett norsk språk som faget norsk. Jeg synes vi bør velge. Man bør kunne velge å ha nynorsk/bokmål som andre eller tredje språk hvis man vil etter å ha valgt en av de som hovedmål. Engelsk, Fransk, Tysk og Spansk bør også være alternativer man kan velge. Samnorsk hadde vært konge. I nynorsk så bruker man også vokalene mer riktig. Man kan faktisk snakke nynorsk direkte uten å høres dum ut. Prøv det med bokmål du. Jeg ble dog skuffet da de nye reglene i nynorsk kom. Det gjorde at språkene igjen gikk hver sin vei. Endret 25. oktober 2012 av Hardrocktarzan 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Hvorfor det egentlig? Nynorsk er jo i praksis ett døende språk som kunstig holdes i gang. Ett skriftspråk som det absolutte flertallet aldri benytter seg av eller har noe bruk for. Bokmål møter alle hver eneste dag. Man kan godt ta til orde for at begge deler skal være frivillig, men å si at det er en automatikk i at de skal sidestilles synes jeg blir rart, all den tid det ene strengt tatt blir mer og mer overflødig. Kvifor må oss ha undervisning i norsk i det heile? Norsk er jo i praksis eit døyande språk som berre nokre fåe millionar nyttar seg av. Ein språk som det absolutte fleirtalet av verda si menneskemasse aldri nyttar seg av eller har noko bruk for. Engelsk møter alle kvar einaste dag. Ein kan godt ta til orde for å droppe eit skriftspråk under norsk og heller ha det friviljug, og med dette tape halve norskspråket. Men da er det like så greitt å avvikle heile norskfaget, all den tid det strengt teke vert meir og meir overflødig. Nå har du åpenbart måtte endre forutsetningene voldsomt for å prøve å skape ett morsomt poeng. Vi snakker om Norge, og Norge trenger ett skriftspråk. Du har åpenbart ikke forstått forskjellen på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi trenger ett språk, men vi trenger ikke to skriftspråk. Vi trenger heller ikke å pøse penger inn i å kunstig holde liv i nynorsken. Kor lenge vil bokmål-norsken vera konkurransedyktig mot engelsken, meiner du? 1 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Nynorsk er mye mer likt mitt talemål enn bokmål. Selv om jeg skriver bokmål så liker jeg nynorsk mye bedre. Jeg er mest interessert i å kutte ut bokmål eller innføre samnorsk som er bokmål blandet med nynorsk. Dette hadde nok stemt enda mer med mitt talespråk. Vi bør kun ha ett norsk språk som faget norsk. Jeg synes vi bør velge. Man bør kunne velge å ha nynorsk/bokmål som andre eller tredje språk hvis man vil etter å ha valgt en av de som hovedmål. Engelsk, Fransk, Tysk og Spansk bør også være alternativer man kan velge. Samnorsk hadde vært konge. I nynorsk så bruker man også vokalene mer riktig. Man kan faktisk snakke nynorsk direkte uten å høres dum ut. Prøv det med bokmål du. Jeg ble dog skuffet da de nye reglene i nynorsk kom. Det gjorde at språkene igjen gikk hver sin vei. Samnorsk er inne. Det kallast radikalt bokmål, og er noko drit. Blir kvalm av tanken på det. Eit språk som gjer det verre for folk å skilja mellom dialekt og skriftspråk, og folk kjem til å knote enno verre enn dei allereie gjer. Nynorsken har snudd seg frå bokmålet, gjorde i allefall eit dårleg forsøk, på å famne om og tydeleggjera likheitstrekk mellom nynorsk og dei sentrale dialektane i sør/vest/inn/midtlandet. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Skal landsmål bli eit val så skal bokmål verta det sama. Hvorfor det egentlig? Nynorsk er jo i praksis ett døende språk som kunstig holdes i gang. Ett skriftspråk som det absolutte flertallet aldri benytter seg av eller har noe bruk for. Bokmål møter alle hver eneste dag. Man kan godt ta til orde for at begge deler skal være frivillig, men å si at det er en automatikk i at de skal sidestilles synes jeg blir rart, all den tid det ene strengt tatt blir mer og mer overflødig. Kvifor må oss ha undervisning i norsk i det heile? Norsk er jo i praksis eit døyande språk som berre nokre fåe millionar nyttar seg av. Ein språk som det absolutte fleirtalet av verda si menneskemasse aldri nyttar seg av eller har noko bruk for. Engelsk møter alle kvar einaste dag. Ein kan godt ta til orde for å droppe eit skriftspråk under norsk og heller ha det friviljug, og med dette tape halve norskspråket. Men da er det like så greitt å avvikle heile norskfaget, all den tid det strengt teke vert meir og meir overflødig. Nå har du åpenbart måtte endre forutsetningene voldsomt for å prøve å skape ett morsomt poeng. Vi snakker om Norge, og Norge trenger ett skriftspråk. Du har åpenbart ikke forstått forskjellen på å barbere seg og å skjære av seg hodet. Vi trenger ett språk, men vi trenger ikke to skriftspråk. Vi trenger heller ikke å pøse penger inn i å kunstig holde liv i nynorsken. Kor lenge vil bokmål-norsken vera konkurransedyktig mot engelsken, meiner du? Det får vi se på. Den dagen bokmål blir en belastning som vi må betale masse for, mens kun ett bittelite mindretall og spesielt interesserte gidder å benytte seg av det, kan vi godt gå over til engelsk. Eller burde vi kanskje gjenninnføre norrønt? 2 Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Samnorsk er inne. Det kallast radikalt bokmål, og er noko drit. Blir kvalm av tanken på det. Eit språk som gjer det verre for folk å skilja mellom dialekt og skriftspråk, og folk kjem til å knote enno verre enn dei allereie gjer. Nynorsken har snudd seg frå bokmålet, gjorde i allefall eit dårleg forsøk, på å famne om og tydeleggjera likheitstrekk mellom nynorsk og dei sentrale dialektane i sør/vest/inn/midtlandet. Hvis vi kunne skrive "Jeg" og "ikke" uten å få feil i nynorsk så kunne jeg godt bytta det mot bokmål. Saken er at når jeg leser et språk så leser jeg det med vokalene og både bokmål og nynorsk blir feil. Men nynorsk blir mest riktig med måten jeg snakker på. Men nynorsk har også mest ord som er helt anderledes. Hvis alle bøker ble skrevet på NN hadde det nok tatt ei uke før folk var nesten fullt tilvendt. Lenke til kommentar
Hardrocktarzan Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Det får vi se på. Den dagen bokmål blir en belastning som vi må betale masse for, mens kun ett bittelite mindretall og spesielt interesserte gidder å benytte seg av det, kan vi godt gå over til engelsk. Eller burde vi kanskje gjenninnføre norrønt? Ja, den gode gamle futharken kunne virkelig gjort handskriften min leselig(sikker mange andres også). Folk sier jeg skriver i runer så hvorfor ikke. 1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Heller nynorsk enn det j*vlige vestkantbokmålet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå