Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å motarbeide språkrådet?

Anbefalte innlegg

Nynorsk skal dø. Lingvister vet dette. Det er en naturlig progresjon av språksituasjonen i Norge. Hvorfor er det slik at i Norge kan et lite ubetydelig organ som språkrådet pålegge seriøse institusjoner som Haukeland å endre skiltene sine fordi det per i dag er flere kommuner som skriver nynorsk? I Bergen er det ikke tilfellet. Hadde vi fjernet mindre ubetydelige kommuner i Hordaland så hadde kanskje regnestykket sett anderledes ut. Jeg skal uansett personlig følge opp at skiltene blir endret tilbake så snart det er grunnlag for det. Om 50 år er alle nynorsk elskere døde eller på gamlehjem. Jeg gleder meg. Kanskje når det bare er språkrådet som skriver nynorsk at vi omsider kan få rådet fjernet og frigjort de ressursene de opptar og anvendt pengene på noe nyttig, som forskning på kreft.

http://www.ba.no/nyheter/article6301977.ece

Endret av 5D6A15
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dialektene i Hordaland og Bergen ligner da mest på nynorsk? Typ "eg" og "ikkje"?

Hvor er du om 50 år da?

Tviler dessuten veldig sterkt på at nedleggelsen av nynorsk styrker kreftforskningen. Skal Sylfest Lomheim dra på seg legefrakken?

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje bokmål... så mange rare ord der :shrug:

Eg fekk ei openbaring for eit halvt år sidan. No har eg vorte ein tapper og trufast soldat i kampen for nynorsken si framtid. Eg bur for øvrig i ein by der nesten ingen skuleelevar skriv nynorsk. Ein av dei viktigaste grunnane til at eg lik nynorsk, er at austlendingane riv seg i håret av det :love:

Korleis kan vi bli kvitt bokmålet?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er 110% enig med OP.

De nynorske kan beholde dialekten sin muntlig om de vil, men et land på knappe 5mill innbyggere har ikke behov for 2 skriftspråk som er så like, men så forskjellig. Som Bergenser kan jeg si meg enig i at "Eg" og "Ikkje" er slik vi uttaler disse ordene, men vi vokser opp med å bruke bokmål som skriftspråk og det er derfor naturlig å bruke det. Da burde folk med andre dialekter også klare det. Nynorsk er et døende språk som burde vært faset ut for lenge siden.

Dette OP nevner med haukeland sykehus er et reelt og stort problem. Det er ikke noen hemmelighet at helsevesenet i Norge sliter med for lavt budsjett, og når språkrådet SETTER KRAV om at det skal være et nynorsk sykehus fordi, hvorfor i helvete ikke, og dette må finansieres av haukelands allerede for lite budsjett går det ut over pasientene. Det kan min mor som sliter med leddgikt skrive under på. Uke lange køer ble enda lengre. Avdelinger og ganger ble stengt fordi det skulle "omskiltes" fra f eks "hjerteavdeling" til "hjarteavdeling".

Bergen bruker ikke nynorsk, og hvartfall ikke i mils radius fra sentrum.

Den samme logikken ble påført Høyskolen i Bergen, som nå heter Høgskulen i Bergen. Dette måtte også gå på bekostning av de ansatte og elever, altså budsjettet måtte gå til å skifte skilter istedet for å pusse opp og kjøpe materiell som virker.

Nynorsken skaper også forvirring for folk som skal lære seg språket, de må nemlig lære seg 2 skriftspråk, noe som gjør det værre for folk å integrere seg i landet. Skoleelever mister 2 timer uken (+leksetid) i 5-6 år fordi de må studere noe de hater (det kommer veldig tydelig fram at skoleelever hater nynorsk), og ikke kommer til å bruke senere (prove me wrong).

2 timer uken er faktisk veldig mye tapt tid over den perioden de må lære dette. Kunne de brukt denne tiden på f eks matte eller noe annet som norske elever suger til hadde både elevene og hele landet nyttet positivt av dette, spesielt med tanke på hvor stort frafall vi har i dette landet på høyere utdanning.

Så har du argumentet om at "Jammen nynorske skoler må jo lære seg bokmål slik dere lærer nynorsk".

Det skulle bare mangle at minoriteter tilpasser seg resten av landet og ikke motsatt. Den tapte tiden i utdanningen til nynorske elever burde ikke veies opp med like mye tapt tid for alle som ikke bruker nynorsk.

Jeg ønsker virkelig å se en dag der det nynorske skriftspråket utfases. Jeg ønsker det virkelig intenst...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er det noe som bør dø så er det bokmål. Nynorsk ligner på måten de fleste nordmenn snakker idag, og jeg mener da at det er vårt rettmessige skriftspråk.

Selv om jeg ikke er imot nynorsk, er jeg imot hvordan det blir praktisert. Jeg mener det er nok å lære ett skriftspråk. Det idelle hadde nok likevel vært om nordmenn skrev 100% nynorsk. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mykje fornuftig her. Vi har ein uforsonlig konflikt med bokmålsbrukarane. Når undertrykkarane krev at vi, minoriteten, må tilpasse oss dei, majoriteten, då er tida inne for å lausrive seg, akkurat som vi gjorde med danskane. Revolusjonen sin time er komen. Vi må bryte ut av Norge og lage den nye vestlandsstaten Noreg. Alle substantiv i hankjønn og inkjekjønn skal ha obligatorisk bøying i dativ, og vekselpreposisjonane skal attinnførast. Du går på fjellet, men du er på fjella :love: Alle som ikkje likar nynorsk i den nye staten, skal - ved pryl og tvang - lære å like han likevel.

Eg har vakse opp i Molde med bokmålsbrukarane. Så kom det ein dag då eg byrja å lytte til korleis folk i bygdene rundt meg snakka. Då skjønte eg at Austlandet har forgifta dialekten og språket mitt, og at eg hadde vorte oppdregen som ein lydug lakei til sentralstyret. Eg kjende meg som Darth Vader, korrumpert og forderva. Men så såg eg ljoset og slo fullt over til nynorsk. Eg freistar endre talemålet mitt også, men det går ikkje like kjapt.

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som liker nynorsk kan ha det som valgfag. Det å pakke målformen på elever, som gjerne allerede sliter på skolen, og offentlig etater som allerede sliter med budsjettet er uakseptabelt. For meg er nynorsk likestilt med samisk. Jeg ser ikke nytten av det. Andre språk har man mye større nytte av. De som snakker nynorsk forstår de som snakker bokmål og omvendt. Det holder. De som liker nynorsk er gjerne over gjennomsnittlig glad i litteratur og språk. Det gjelder ikke alle. Man kan ikke presse hobbyen til noen få mennesker på en hel befolkning. Nei, jeg orket ikke å lese innleggene på nynorsk over. Jeg har viktigere ting å bruke tid på i hverdagen min.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dei som likar bokmål kan ha det som valfag. I mine auge er bokmål, nynorsk og samisk likestilt.

Eg las forresten ikkje innlegget ditt. Eg klarar ikkje stave meg gjennom den forbanna danske faenskapen din. Eg har viktigare ting å bruke dagen min på.

Eg må nemne tråden om vestlandsk separatisme. Det hadde vore kjekt å sjå at han vart gjenoppliva.

Die, die bokmål mögen können es als Wahlfach haben. In meinen Augen sind Bokmål, Nynorsk und Samisch gleichgestellt.

Ich las übrigens nicht Ihre Ausserung. Ich schaffe nicht Ihre verdammten Dänische Boschaftigheit, zu buchstabieren.

Endret av Magnus_L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som liker nynorsk kan ha det som valgfag. Det å pakke målformen på elever, som gjerne allerede sliter på skolen, og offentlig etater som allerede sliter med budsjettet er uakseptabelt. For meg er nynorsk likestilt med samisk. Jeg ser ikke nytten av det. Andre språk har man mye større nytte av. De som snakker nynorsk forstår de som snakker bokmål og omvendt. Det holder. De som liker nynorsk er gjerne over gjennomsnittlig glad i litteratur og språk. Det gjelder ikke alle. Man kan ikke presse hobbyen til noen få mennesker på en hel befolkning. Nei, jeg orket ikke å lese innleggene på nynorsk over. Jeg har viktigere ting å bruke tid på i hverdagen min.

Dei som likar bokmål kan ha det som valfag. I mine auge er bokmål, nynorsk og samisk likestilt.

Eg las forresten ikkje innlegget ditt. Eg klarar ikkje stave meg gjennom den forbanna danske faenskapen din. Eg har viktigare ting å bruke dagen min på.

Eg må nemne tråden om vestlandsk separatisme. Det hadde vore kjekt å sjå at han vart gjenoppliva.

Løsningen er enkel: Sidemål som valgfag.

Lenke til kommentar

For all del, dere må gjerne fortsette å skrive på det utdøende skriftspråket deres. Etter jeg gikk ut av videregående har jeg ikke hatt bruk for nynorskundervisningen en eneste gang og ingenting tyder på at jeg noensinne vil få glede av den. Synd, da den tok tid fra viktige fag. Enig med en del andre her, undervis nynorsk som valgfag så er vell alle fornøyde? Er jo ikke slik at vi ikke forstår hverandre.

Forøvrig, om man sluttet å kunstig holde liv i nynorsken men lot alle uttrykke seg og velge kilder på det skriftspråket man foretrakk hvor mange ville benyttet seg av det skriftspråket?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi som har et minimum av hjerneceller igjen etter et hardt liv leser nynorsk like greit som bokmål. Jeg bryr meg katta om folks preferanser der. Og om et sykehus eller firma eller hvem som helst vil skilte på nynorsk så værsågod. Det jeg reagerer på i slike saker er at sentrale byråkrater bestemmer at mine skattepenger skal brukes til symbolpolitikk av denne typen. Om Haukeland selv valgte å gradvis gå overtil nynorsk når skilt allikevel måtte byttes ut, hadde jeg ikke hatt problemer med det.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nynorsk skal dø. Lingvister vet dette. Det er en naturlig progresjon av språksituasjonen i Norge. Hvorfor er det slik at i Norge kan et lite ubetydelig organ som språkrådet pålegge seriøse institusjoner som Haukeland å endre skiltene sine fordi det per i dag er flere kommuner som skriver nynorsk? I Bergen er det ikke tilfellet. Hadde vi fjernet mindre ubetydelige kommuner i Hordaland så hadde kanskje regnestykket sett anderledes ut. Jeg skal uansett personlig følge opp at skiltene blir endret tilbake så snart det er grunnlag for det. Om 50 år er alle nynorsk elskere døde eller på gamlehjem. Jeg gleder meg. Kanskje når det bare er språkrådet som skriver nynorsk at vi omsider kan få rådet fjernet og frigjort de ressursene de opptar og anvendt pengene på noe nyttig, som forskning på kreft.

http://www.ba.no/nyh...icle6301977.ece

Kvar er du om 50 år?

Edit; Det er nett så urett at vi må lesa på bokmål som at dykk må lesa landsmål.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Je syns detti er no fordømt tull... At vi treng nynorsk meiner je... Det ær da itte slik at det er vældig viktig at vi ælle må lære øss å skrive hæll å tala ælle dom dialekta som fins i Norge? Åffer ska nynorsk væktlegges mer hæll ækte totning frækksæmpel? Ær totning itte like værneværdig som nynorsk kænskje? Hæ?

Vi totninger har itte noe som hælst i mot bokmål... Og vi skjønner dæ at det kæn bli vældig upraktisk mæ fler hæll ett nasjonalt skriftspråk i Norge. Det enkleste ær ofte det bæste, sier dom. Å dæ ær je helt enig i!

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Edit; Det er nett så urett at vi må lesa på bokmål som at dykk må lesa landsmål.

Ikke helt. Nynorsk handler om kultur, og om ildsjeler som ønsker å bevare nevnt kultur. Bokmål handler om å gjøre seg forstått. Det er veldig viktig for videre skolegang at man kan språket sitt bra. Nynorsk stjeler tid fra matte, engelsk og bokmål. Jeg tror Norge er bedre tjent med at elever er bedre i engelsk, bokmål og matte. Konsekvensene av at nynorsk forsvinner er kulturelt begrunnet, konsekvensene av dårlige karakterer i andre fag er av reell betydning. Det er sykt at nynorsk er en karakter på vitnemålet i dag og dermed påvirker hva folk ender opp med å studere. Jeg hater nynorsk så sterkt at jeg skal gjøre alt jeg kan for å få seksere i alle andre fag slik at den karakteren teller minst mulig, litt som nynorsk i den virkelige verden. Nynorsk er ikke noe annet enn et stort handikapp for elever i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...