enilyx Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Hei Jeg har et problem på jobben. Jeg prøver å kjøre rdp mot en server fra en klientmaskin med win 7 men får kun følgende feilmelding: Eksternt skrivebord kan ikke koble til den eksterne datamaskinen av en av følgende årsaker: 1) Ekstern tilgang til serveren er ikke aktivert 2) den eksterne datamaskinen er slått av 3) Den eksterne datamaskinen er ikke tilgjengelig på nettverket. Kontroller at den eksterne datamaskinen er slått på og koblet til nettverket og at ekstern tilgang er aktivert. Maskinen fått koblet seg opp til serveren med rdp før og det har ikke blitt gjort noen endringer så vidt jeg vet. Jeg har testet med min egen maskin koblet til samme nettet og rdp fra denne til serveren fungerer helt fint. Brannmuren på klientmaskinen er slått av. Rettigheter nok skal brukeren også ha, men tror ikke det er rettigheter som er problemet da den ikke kommer så langt som til autentiseringen. Har prøvd å spesifisere hvilken port som skal brukes ved å legge :3389 etter ip adressen i adressefeltet. Har også sjekket på serveren at det er denne porten som skal brukes. Kleintmaskinen som har problemer står ikke i domenet serveren er, men jeg har prøvd å melde min egen maskin ut av domenet og det fungerer fortsatt fint. Tror feilen må ligge på klientsiden men klarer ikke finne ut hva som er årsaken. På forhånd takk for alle svar =) Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Test med telnet mot IP og port 3389, skjer det ingenting ligger det på nettverkssiden. Sjekk om det kommer trafikk mot server fra klienten i brannmur (hvis de er i forskjellig nettverk). Hvis ikke, last ned Network Monitor fra MS og se om det kommer trafikk inn mot server. Du sier ikke noe om hvilken server det er (win2003/2008 ?). Windows brannmur bør i alle tilfeller være aktiv og Windows oppretter selv brannmurregler for å åpne for RDP når du aktiverer remote tilgang. Lenke til kommentar
afdsgdfsghrede Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Får du svar fra serveren hvis du pinger den fra klienten? Lenke til kommentar
enilyx Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 xcomiii: Takk for svar. Prøvde Telnet og det ser ut til at den lokasjonen ikke har forbindelse med serveren lenger. Ganske merkelig da det har fungert før å vi ikke har gjort noen endringer i systemet. Det fungerer også når jeg kobler meg til samme nettet fra kontoret mitt(altså ikke samme fysiske lokasjon men samme vlan). Får fortsette å lete gjennom brannmurreglene å se om jeg finner noe fornuftig. Skrev forresten hva slags server det var i tittelen;) zophram: Takk for svar. Ping er ikke aktivert på serveren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå