Kenny Bones Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Firmaet jeg jobber i kjøpte et konkursbo og alt inventar. Og med det var det en helt rack med servere som ikke skal brukes lenger. I dette racket var det haugevis med harddisker, alt fra 300GB til 1TB disker. Men disse er av SAS-typen. Spørsmålet er, kan jeg bruke disse på hjemmeservere blant annet? Jeg vet at jeg ikke kan putte SAS-disker i en SATA-kontroller. Men jeg har ikke kjøpt hjemmeserveren enda, så er det eventuelt mulig å kjøpe noe interface som gjør at jeg kan bruke disse diskene likevel? Jeg har f. eks 6 disker jeg tenkte å bruke. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Du må jo kjøpe en SAS-kontroller da, men hadde det ikke vært enklere å bruke en av de gamle serverne som allerede har kontroller? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 De bruker så sinnsykt mye strøm gjør de ikke? De stod opprinnelig i en SASBoy som bråker noe helt sinnsykt. Så det blir ikke særlig populært å ha i stua, mtp kona! Hvor mange disker er det mulig å koble til en SAS-kontroller da? Og ikke minst, passer disse til mini-itx hovedkort? Er det noen årsak til å IKKE bruke disse diskene, fremfor vanlige SATA-disker? Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 NB! Mange "SAS-disker" er rett og slett SATA med SAS-interface, dette ser du lett om dem har 7200rpm i stedet for 10k eller 15k. SAS er flott og fint om du trenger hastighet. Er støy som er ulempen. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Jeg har sjekket, det står 15000RPM på alle sammen. Så da er det SAS-disker ihvertfall. Da spørs det om det er mulig å putte disse i et mini-kabinett og forvente at det kan stå tilnærmet lydløst på stua.. Spørs om jeg må putte dem i et større kabinett og putte i kjelleren da. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Korfor skal du bruke disse diskene? Kva slags hjemmeserver skal du ha? Og nøyaktig kva slags disker er det snakk om? Dersom du med hjemmeserver mener en mediaserver som skal stå i stua, og diskene er "skikkelige" SAS-disker med 15k rpm som utvikler masse varme og støy, så er diskene helt uegnet. Og sist eg kikket på slikt så kostet en brukbar SAS-kontroller så mye at det er billigere å kjøpe en god stillegående 2TB disk og bare skrote SAS-diskene. Og alle SAS-kontrollere eg har sett har vore kjempestore kort, på størrelse med de aller største grafikkortene. Endret 23. oktober 2012 av Dragavon Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Tja, med to av disse får du i hvertfall brukt diskene: http://www.mpx.no/k/...sku=366883#info edit: faktisk billigere med en slik: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=591147 Dette er vel ikke noe heftige kort, og det er ikke HW raid eller noe sånn på de. Men hvis du har tatt med deg 6 1TB disker, så er en slik kontroller billigere enn 3 nye 2TB disker, med ca.200kr Jeg hadde kjøpt nye. Lavere strømforbruk, lavere støy, ny garanti, ny teknologi. Endret 23. oktober 2012 av jale Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Legg SAS diskane ut på bruktmarkedet! Er mange som er villig til å betale for litt ekstra for SAS. SAS protokollen er overlegen SATA når det skjem til feilhandtering. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 PS, Komplett/MPX selger møkka SAS kontrollere. Dustin selger LSI som er mykje betre. Nextron selger Areca, men for blodpris. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Så, konklusjonen er at disse ikke egentlig egner seg til privatbruk? Det er jo 14 1TB-disker og rundt 20 600GB-disker. Føler det er kjipt å bare måtte kaste det. Skal sjekke ut bruktmarkedet da Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Dersom du kan ha en server i en bod også legge nettverk ut fra den boden, så kan du ha en server med SAS-disker. Som en PC du skal sitte ved siden av så lager 15k SAS-disker plagsomt mye støy. I en stue-PC er 15k SAS helt ubrukelig. Og prisen på en dugende SAS-kontroller gjør at det ikkje lønner seg. Å selge diskene på bruktmarkedet er nok det lureste du kan gjøre Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) De bruker så sinnsykt mye strøm gjør de ikke? De stod opprinnelig i en SASBoy som bråker noe helt sinnsykt. Så det blir ikke særlig populært å ha i stua, mtp kona! Hvor mange disker er det mulig å koble til en SAS-kontroller da? Og ikke minst, passer disse til mini-itx hovedkort? Er det noen årsak til å IKKE bruke disse diskene, fremfor vanlige SATA-disker? JEg har en Areca 1880-ix 24 som har28 porter. Denne kan man i tillegg koble til expandere til. Så opp til 256 disker er mulig å få koblet til. Noe som bør være nok for en hjemmeserver F.eks så har jeg en Areca 1880 8i (8 porter) som jeg har koblet til en sasexpander med 24 porter. Dermed har jeg 24 porter i denne serveren. En av minisasportene på kontrolleren (4 porter) går videre til sasexpanderen. Ellers har man jo SAS host adaptere, som man kan koble til single disker til. Mange bruker disse til å sette opp software raid, eller bare bruke single disker. Nyere typer sasdisker 15k rmp bråker ikkje noe særlig mere enn vanlige satadisker. Er bare konstant skriving som "knitrer" litt. Jeg har selv 16 stk Seagate 15k rpm disker. Endret 23. oktober 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Så, konklusjonen er at disse ikke egentlig egner seg til privatbruk? Det er jo 14 1TB-disker og rundt 20 600GB-disker. Føler det er kjipt å bare måtte kaste det. Skal sjekke ut bruktmarkedet da Jeg kan jo være interresert i flere sasdisker Lenke til kommentar
dbass Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Jeg er også veldig intressert i SAS disker til mine Areca 1212 kontrollere, men grunnet student og dårlig råd har du vel ikke lyst til å selge dem til en fattig stakkar Eller så kan du forhøre deg med Nextron om dem har noe liggende; http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=26076 Denne kan vel gjøre jobben helt greit? Men så ville jeg anbefalt hardware raid. (Jeg antar du har sjekket hva slags utstyr som er blitt brukt i serveren, og ikke serveren generelt?) Endret 23. oktober 2012 av dbass Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Han kan jo selje SAS diskane for ca same prisen som nye SATA disker med 2-3x lagringsplass, kanskje meir også. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 PS, Komplett/MPX selger møkka SAS kontrollere. Dustin selger LSI som er mykje betre. Nextron selger Areca, men for blodpris. Du glemte iwill.no De har jeg god erfaring med Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Takker folkens Jeg skal gå over diskene og se hva som faktisk er der. La faktisk merke til at det stod SATA på noen, med 7200RPM. Så da kan ihvertfall de brukes som vanlig. Mener å tro det bare var 600GB-diskene som var av SAS-typen. Oppdaterer posten her når det er klart Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Bruktmarkedet er helt klart en god idé, ellers er det også skoler med IKT Servicefag som gjerne tar i mot sånt. Langt bedre alternativ enn å kaste dem i hvert fall! Jeg jobber på en slik skole, men det er altfor langt å komme og hente... :-) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 26. oktober 2012 Del Skrevet 26. oktober 2012 Har du en fungerende server med kontroller og hele sullamitten, så tar du det, og stuer det i en bod eller noe. Perfekt lagringsserver for streaming med en eller annen Linux distro for eksempel, perfekt leketøy også om du liker servere, eller kunne tenke deg å ha noe å prøve på. Faktisk "leketøy" jeg misunner deg for Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. november 2012 Del Skrevet 3. november 2012 noen oppdatering her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå