Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med en haug SAS-disker?

Anbefalte innlegg

Firmaet jeg jobber i kjøpte et konkursbo og alt inventar. Og med det var det en helt rack med servere som ikke skal brukes lenger. I dette racket var det haugevis med harddisker, alt fra 300GB til 1TB disker. Men disse er av SAS-typen.

Spørsmålet er, kan jeg bruke disse på hjemmeservere blant annet? Jeg vet at jeg ikke kan putte SAS-disker i en SATA-kontroller. Men jeg har ikke kjøpt hjemmeserveren enda, så er det eventuelt mulig å kjøpe noe interface som gjør at jeg kan bruke disse diskene likevel? Jeg har f. eks 6 disker jeg tenkte å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De bruker så sinnsykt mye strøm gjør de ikke? De stod opprinnelig i en SASBoy som bråker noe helt sinnsykt. Så det blir ikke særlig populært å ha i stua, mtp kona! :)

Hvor mange disker er det mulig å koble til en SAS-kontroller da? Og ikke minst, passer disse til mini-itx hovedkort? Er det noen årsak til å IKKE bruke disse diskene, fremfor vanlige SATA-disker?

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket, det står 15000RPM på alle sammen. Så da er det SAS-disker ihvertfall. Da spørs det om det er mulig å putte disse i et mini-kabinett og forvente at det kan stå tilnærmet lydløst på stua..

Spørs om jeg må putte dem i et større kabinett og putte i kjelleren da.

Lenke til kommentar

Korfor skal du bruke disse diskene?

Kva slags hjemmeserver skal du ha?

Og nøyaktig kva slags disker er det snakk om?

Dersom du med hjemmeserver mener en mediaserver som skal stå i stua, og diskene er "skikkelige" SAS-disker med 15k rpm som utvikler masse varme og støy, så er diskene helt uegnet.

Og sist eg kikket på slikt så kostet en brukbar SAS-kontroller så mye at det er billigere å kjøpe en god stillegående 2TB disk og bare skrote SAS-diskene. Og alle SAS-kontrollere eg har sett har vore kjempestore kort, på størrelse med de aller største grafikkortene.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Tja, med to av disse får du i hvertfall brukt diskene: http://www.mpx.no/k/...sku=366883#info

edit: faktisk billigere med en slik: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=591147

Dette er vel ikke noe heftige kort, og det er ikke HW raid eller noe sånn på de. Men hvis du har tatt med deg 6 1TB disker, så er en slik kontroller billigere enn 3 nye 2TB disker, med ca.200kr :p Jeg hadde kjøpt nye. Lavere strømforbruk, lavere støy, ny garanti, ny teknologi.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Dersom du kan ha en server i en bod også legge nettverk ut fra den boden, så kan du ha en server med SAS-disker.

Som en PC du skal sitte ved siden av så lager 15k SAS-disker plagsomt mye støy.

I en stue-PC er 15k SAS helt ubrukelig.

Og prisen på en dugende SAS-kontroller gjør at det ikkje lønner seg.

Å selge diskene på bruktmarkedet er nok det lureste du kan gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

De bruker så sinnsykt mye strøm gjør de ikke? De stod opprinnelig i en SASBoy som bråker noe helt sinnsykt. Så det blir ikke særlig populært å ha i stua, mtp kona! :)

Hvor mange disker er det mulig å koble til en SAS-kontroller da? Og ikke minst, passer disse til mini-itx hovedkort? Er det noen årsak til å IKKE bruke disse diskene, fremfor vanlige SATA-disker?

JEg har en Areca 1880-ix 24 som har28 porter. Denne kan man i tillegg koble til expandere til. Så opp til 256 disker er mulig å få koblet til. Noe som bør være nok for en hjemmeserver :p

F.eks så har jeg en Areca 1880 8i (8 porter) som jeg har koblet til en sasexpander med 24 porter. Dermed har jeg 24 porter i denne serveren. En av minisasportene på kontrolleren (4 porter) går videre til sasexpanderen.

Ellers har man jo SAS host adaptere, som man kan koble til single disker til. Mange bruker disse til å sette opp software raid, eller bare bruke single disker.

Nyere typer sasdisker 15k rmp bråker ikkje noe særlig mere enn vanlige satadisker. Er bare konstant skriving som "knitrer" litt.

Jeg har selv 16 stk Seagate 15k rpm disker.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg er også veldig intressert i SAS disker til mine Areca 1212 kontrollere, men grunnet student og dårlig råd har du vel ikke lyst til å selge dem til en fattig stakkar :)

Eller så kan du forhøre deg med Nextron om dem har noe liggende;

http://nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=26076

Denne kan vel gjøre jobben helt greit? Men så ville jeg anbefalt hardware raid.

(Jeg antar du har sjekket hva slags utstyr som er blitt brukt i serveren, og ikke serveren generelt?)

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Har du en fungerende server med kontroller og hele sullamitten, så tar du det, og stuer det i en bod eller noe.

Perfekt lagringsserver for streaming med en eller annen Linux distro for eksempel, perfekt leketøy også om du liker servere, eller kunne tenke deg å ha noe å prøve på.

Faktisk "leketøy" jeg misunner deg for :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...