Baldiman Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Kan jeg disable swap fila helt med 1 gb ram? Eller bør jeg bare sette swap fila manuelt? Bare lurer jeg... Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 vel, det er vel ikke lurt å disable swap fila helt, siden det er visse programmer og spill som insisterer på å skrive til den. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Nei, sett den til 1,5 ganger størrelsen på rammen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Nei, sett den til 1,5 ganger størrelsen på rammen. Det der stemmer ikke lengere. Det var tilfelle for lenge siden da det ikke var spes. mye ram i maskinene. Når du har 1 gig ram så holder det nok lenge med 500 MB swap. Sett den til en fast størrelse. Lenke til kommentar
peach Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Nei, sett den til 1,5 ganger størrelsen på rammen. Det der har aldri stemt. Har du 16MB RAM, så holder det ikke med 24MB swap-fil. Kanskje i Windows 3.11, men ikke i 95/NT. Alt etter situasjon/OS/mengde RAM... Med 1GB RAM trenger du ikke så mye som 500MB swap-fil.. Det du kan gjøre, er å lage en RAM-Drive, og legge en liten swap-fil på den. Da vil alt 'pagingen/swapingen' skje i RAMen, og programmene som krever swap-fil vil fungere. Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Da er det merkelig at en av norges beste kursholder av microsoft produkter anbefalte meg dette. Grunnen ha gav var at swap-fila må minst være like stor som antall MB/GB ram du har for å kunne benytte all rammen. Lenke til kommentar
Baldiman Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Ehhh.. Her var det en del forskjellige svar, men det ser ut som at alle er enige om at jeg ikke skal bruke systemstyrt størrelse.. eller hva. Jeg har også swap fila på en annen fysisk disk en os ét. Noen flere glupe ideer... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Bare et lite tips: Avatarer skal ikke overstige 50*50 pixler, 6kb, animert eller være av støtende materiale. Bruker kan bli tatt fra muligheten til å vise avatar etter brudd på dette. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Da er det merkelig at en av norges beste kursholder av microsoft produkter anbefalte meg dette. Grunnen ha gav var at swap-fila må minst være like stor som antall MB/GB ram du har for å kunne benytte all rammen. Ja, det sier vel ganske mye om kursholderen da? Hvis han er en av norges beste, så må vel det være på andre områder en swap-filer. Den regelen med swap = 1,5x ram må være en regel laget for å gjøre det enkelt for folk som ikke har peiling å sette størrelsen på swap-filen. Personlig så mener jeg at (maks bruk av ram) = ram + swapfil. Dvs. at hvis du tror du kommer til å trenge 1,5 gb med ram, så bør du sette swap-filen til rundt 500mb. Men hvis det skorter litt på hdd-plass, så tror jeg ikke det er noen fare hvis du sitter den ned til 100-200! Vh Krister Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Dette er hentet fra Microsoft sin artikkel 308417(Angi ytelsesalternativer i Windows XP): Du oppnår best ytelse hvis du ikke angir en lavere verdi for den opprinnelige størrelsen enn den anbefalte størrelsen under Total størrelse på sidevekslingsfil for alle stasjoner. Den anbefalte størrelsen tilsvarer 1,5 ganger mengden RAM på systemet. Vanligvis bruker du den anbefalte størrelsen på sidevekslingsfilen, men du kan øke størrelsen hvis du regelmessig bruker programmer som krever mye minne. Hvis du vil slette en sidevekslingsfil, angir du null for opprinnelig størrelse og maksimal størrelse. Du kan også klikke Ingen sidevekslingsfil. Microsoft anbefaler på det sterkeste at du ikke deaktiverer eller sletter sidevekslingsfilen. Lenke til kommentar
-Andreas- Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Eg brukar ikkje swap-fil. Har 512 MB RAM. Alt går heilt greit, kan få opp en beskjed om at eg har litt lite minne når eg kopierer store filer mellom hdd'ane. Lenke til kommentar
peach Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Det med at swap-fila skal være like stor, eller større enn antall MB RAM tror jeg har noe med at hvis du får en sånn hyggelig 'blue-screen', så kan da alt som ligger i minnet skrives til swap-filen, i tillegg til noe debug informasjon. Synes å ha lest noe sånt.. Jeg har mindre swap-fil enn antall MB RAM, og det fungerer helt fint. (har bare ca 400MB RAM, så kan ikke deaktivere hele swap-fila) Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. september 2003 Del Skrevet 9. september 2003 Dette er hentet fra Microsoft sin artikkel 308417(Angi ytelsesalternativer i Windows XP): Joda...men nå synes ikke jeg at alt microsoft skriver er lov! Hvis du heller gir meg en logisk forklaring på hvorfor swap-filen skal være 1,5 ganger mengden RAM, så kan jeg sikkert akseptere den. vh krister Lenke til kommentar
@Lee Skrevet 16. september 2003 Del Skrevet 16. september 2003 Det med at swap-fila skal være like stor, eller større enn antall MB RAM tror jeg har noe med at hvis du får en sånn hyggelig 'blue-screen', så kan da alt som ligger i minnet skrives til swap-filen, i tillegg til noe debug informasjon. Synes å ha lest noe sånt.. I Winxp så er standard instillingen at man tar liten minnedump(64 Kb). Joda...men nå synes ikke jeg at alt microsoft skriver er lov! Hvis du heller gir meg en logisk forklaring på hvorfor swap-filen skal være 1,5 ganger mengden RAM, så kan jeg sikkert akseptere den. vh krister Selvfølgelig er ikke alt Ms skriver lov, men når det ikke finnes noen som motbevis dette untatt privatbrukere som har endret litt på swap-filen, så velger jeg å stole på Ms i dette tilfellet. Det er sikkert mange som har en swap-fil som ikke er slik Ms anbefaler, men det betyr ikke at pc'en deres krasjer, er ustabil og det som verre er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå