OddBjO/rg Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 eg har windows og mandrake, å eg lurer på hvordan eg finner NFTS hardisken mer mandrake? har 2 NFTS hardisker en av de er bare mp3 å andre filer å den ønsker eg å kunne bruke fra mandrake. kan noen forklare meg hvordan eg klarer å få til dette Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 eg har vædli lyst till ikke og svaræ dæi sidæn du skrive så ufatælijg dålig nårrsk, mænn jæi skall være grei... mkdir /mnt/windowsdisk mount -o ro /dev/hdXN /mnt/windowsdisk Der X er nummeret til harddisken Windows ligger på (du begynner å telle fra a, så a er første disken, b er andre, osv.) og N er partisjonsnummeret til Windows-partisjonen (her teller du fra 0, så hda0 er første partisjon på første disk, hdc3 er fjerde partisjon på tredje disken, osv.). Selvfølgelig må du ha støtte for NTFS i kernelen din da, men såpass håper jeg du har klart å få med deg... Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg regner med at du mener ntfs og ikke nfts? I så fall for å finne diskene dine så må du mounte de først. Skriv man mount i konsoll og les. Lenke til kommentar
chop Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 selv bruker jeg mount -t ntfs /dev/hdxz /mnt/kakespade -o umask=0222 Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 bør vel legge til ei linje i fstab. Er du jente OddBjO/rg? Velkommen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 hvilken mandrake kjører du? hvis du kjører den nyeste retail versjonen. dvs. 9.1 så skal mounting av NTFS partisjoner være klart. var det iallefall til meg når jeg installerte den sist. hvis du kjører 9.0 så blir det vel litt verre. Linux har jo som kjent ikke støtte for NTFS som standard bortsett fra Mandrake 9.1 som jeg vet om. ellers må man endre på kjernen for å få det til. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Tror faktisk Vanilla-kernelen (upatchet) har støtte for lesing av NTFS. Om distroene støtter det kommer alt an på hvilken kernel de bruker og hvordan den er konfigurert/ evt. patchet. Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 selv bruker jeg mount -t ntfs /dev/hdxz /mnt/kakespade -o umask=0222 Du bør ikkje ha inn ein ro etter -o? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 selv bruker jeg mount -t ntfs /dev/hdxz /mnt/kakespade -o umask=0222 Du bør ikkje ha inn ein ro etter -o? Så lenge NTFS-driveren er kompilert uten skrive-støtte så trengs ikke det nei... Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Godt poeng der AMDFan. [ro seg vekk mode] men kan det ikkje for ordens skyld hevdast at ein bør ha med ein ro? *kremt* [/ro seg vekk mode] Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Er vel tryggest om en ikke har kompilert kjerna selv. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 selv bruker jeg mount -t ntfs /dev/hdxz /mnt/kakespade -o umask=0222 Du bør ikkje ha inn ein ro etter -o? Tja.. strengt tatt kan man bare lese uansett, men jeg fikk et lite sjokk da jeg mountet ntfs-partisjonen min etter å ha kompilert 2.6.0-test4... mount sa at den var mountet med "rw". Litt for redd til å sjekke om det faktisk var det egentlige tilfellet, så nå bruker jeg alltid "-o ro", for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
OddBjO/rg Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 fant utav de.. har Mandrake 9,1 ja eg er ei jente på 16 år så hadde lyst å prøve noe anna en windows.. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Sikker på at du ikke bommet litt på det nummeriske tastaturet? 3.1 hørtes litt gammel ut. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Sikker på at du ikke bommet litt på det nummeriske tastaturet? 3.1 hørtes litt gammel ut. Det er Mandrake, det lukter like mye uansett hvor gammelt det er... :wink: Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Sikker på at du ikke bommet litt på det nummeriske tastaturet? 3.1 hørtes litt gammel ut. Det er Mandrake, det lukter like mye uansett hvor gammelt det er... :wink: Det der var jo rett og slett en helt unødvendig kommentar. Med mindre du mener at Mandrake lukter søt lavendell og nyklippet gress tidlig en mai-ettermiddag og mors nybakte eplepai i vinduskarmen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 7. september 2003 Del Skrevet 7. september 2003 Sikker på at du ikke bommet litt på det nummeriske tastaturet? 3.1 hørtes litt gammel ut. Det er Mandrake, det lukter like mye uansett hvor gammelt det er... :wink: Det der var jo rett og slett en helt unødvendig kommentar. Med mindre du mener at Mandrake lukter søt lavendell og nyklippet gress tidlig en mai-ettermiddag og mors nybakte eplepai i vinduskarmen. Tenkte mer på lukten av en veltet søppelbøtte, hvis innhold har seg fra et hjem for folk som ikke eier hygiene, og som har ligget i solen i 40 dager. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 8. september 2003 Del Skrevet 8. september 2003 Mandrake er vel mer som konfekt. Den er best under lokket, men det er så mye forsegling rundt. gspr den sleipingen skaffer sjokoladen rett fra fabrikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå