Gå til innhold

Starte eget firma

1000000

Anbefalte innlegg

Har planer om å starte mitt eget firma etter hvert, men har vel kanskje valgt feil utdanning da. Har gått:

VG1 Teknikk og Industriell produksjon

VG2 Kjemiprosess

+ 2 år som lærling i kjemiprosessfaget

I prinsippet kan jeg vel ingen ting som er av verdi for å starte et eget firma uten å investere 100 millioner (++) i et prosessanlegg. Og det skjønner jo alle at er totalt utelukka. :nei:

Kunne kanskje starta et malerfirma, men aner jo ingen ting om det er vanskelig å få seg nok oppdrag i førsten. Og hvordan i huleste skulle jeg gått fram for å kommet igang med dette?

Forresten, noen som har noen gode forretningsideer her? :hmm:

Må også være noe man ikke trenger spesifikk utdanning for.

Interessert i: Natur, foto, landbruk, fiske (går det kanskje ann å starte oppdrettsanlegg?? :dribble:).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye penger i lakseoppdrett, men det krever konsesjon og mye startkapital. Det kan gå nærmere et år før pengene kommer fra den første fisken havner i sjøen.

Malefirma er relativt enkelt å starte, krever minimalt med startkapital og det er ikke vanskelig få en jobb. Lett å ansette folk da det krever minimalt med kunnskap for å utføre en slik jobb. Så du kan vokse fort.

Lokalavisen og oppslag på butikker er den billigste profileringkanalen, etter det har du jungeltelegrafen (folk som snakker om deg). Når du har penger nok kan du lage en skikkelig reklame. Videre kan du ta anbud for kommune, stat og entrepenører (så lenge du tilfredsstiller kravene deres).

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Har nå lest meg litt opp på oppdrett av fisk, og har vel funnet ut at jeg kan droppe å starte et oppdrettsanlegg siden jeg bor i Østfold (ikke egnet sted etter min konlusjon, pga, det må være god gjennomstrømming av vann og dypt der de skal være + liten og attraktiv kystlinje).

Derimot kan jeg jo starte et settefiskanlegg (oppdrett av smolt og yngel) :dribble:. Dette foregår på land, og det skulle vel være mulig å få frakta smolten til oppdrettanlegga når den er stor nok. Men ville nesten være rart hvis jeg fikk lov av myndighetene til å begynne med dette. Må vel ha en utdannelse i akvakultur i så fall. Tviler på det er så kjempestore investeringer i et ssettefiskanlegg, er vel bare noen kar med pumper som forsyner kara med friskt vann.

Hvis jeg skulle starta et malefirma, hvordan gjør jeg da det rent praktisk? må jeg først starte et firma og så begynne å få oppdrag, eller kan jeg begynne som privatperson? men må vel da betale skatt på den inntekten så det ikke blir svart arbeid. Skulle gjerne likt å starta som privatperson først, siden jeg nå har en jobb ved siden av som jeg ikke vil si opp før jeg har en sikker inntekt igjen.

Lenke til kommentar

De fleste smoltanleggene har dublert alle kritiske systemer, dvs. trenger du bare en sirkulasjonspumpe har du to i fall den ene slutter å virke. Nødstrømsgenerator osv. Du trenger nok noen millioner for å starte opp et slikt anlegg.

Jeg er sannelig ikke sikker på om du kan påta deg oppdrag som privatperson for der etter å rapportere inntekten. Uansett er det som ser mest seriøst utad å opprette et enkeltmannsforetak.

Lenke til kommentar

Jepp, vil tro det krever litt penger å starte opp smoltanlegg, men har hørt banker ikke er så snåle på å låne ut penger hvis det er en god forretningside, men da burde jeg nok hatt mer kunnskap først, og tatt utdannelse i akvakultur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...