Gå til innhold

Valget i USA: Forskjellen på Obama og Romney [Diskusjon]

97 stemmer

1. 1. Hvem mener dere burde bli sittende i Det Hvite Hus de neste 4 åra?

• Obama
      87
    • Romney
      10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse valgmennene er altså ikke fysiske personer? Er det antall innbyggere i statene som avgjør hvor mange valgmenn de har?

Det er riktig at befolkningen bestemmer hvor mange valgmenn man har, men valgmennene er fysiske personer, men de har ikke noe valg om hvem de skal stemme for. De må stemme for det partiet de representerer.

Så hver stat kan kun "dele ut" alle sine valgmenn til èn presidentkandidat? Syntes jeg så noe på TV i dag hvor den første staten som stemte ga ut 5-5 i antall valgmann-stemmer?

Utenom Maine og Nebraska så er det tilfellet ja.

Og det er bare tre stater som har kommet med noen resultater og det er New Hampshire, Indiana og Kentucky. Ingen av dem har 10 valgmenn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opptelling av stemmene er godt i gang, og 03:15 leder Mitt Romney med 30valgmenn og nesten 1million folkestemmer over Obama, men dette kan snu fort.

Obama har ifølge meningsmålingenne en god sjans til å vinne i Florida, som er en av de store satse-statene

Lenke til kommentar

Opptelling av stemmene er godt i gang, og 03:15 leder Mitt Romney med 30valgmenn og nesten 1million folkestemmer over Obama, men dette kan snu fort.

Obama har ifølge meningsmålingenne en god sjans til å vinne i Florida, som er en av de store satse-statene

Den eneste grunnen til at Romney leder er fordi vest har ikke stemt ennå. Om Romney ikke vinner Florida så vil Obama trolig vinne 319 mot 219.

Faktisk er jeg ganske sikker på at Romney ikke vil vinne Florida, fordi de største byene er ikke telt opp ennå. Ergo min prediksjon er 319 mot 219.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Ser ut som Camlon fikk ganske rett. :)

Jeg tok feil om Virginia. Jeg antok at Romney ville vinne Virginia siden han var ca 4% foran Obama og de fleste stemmene hadde blitt telt opp. Jeg glemte at det var noen store byer som ikke hadde blitt telt opp.

Romney ble knust. Iforholdtil McCain klarte han bare å vinne to nye stater. Jeg er glad for at Romney tapte. Ikke fordi jeg er en demokrat, men fordi Romney var en dårlig ukarismatisk kandidat som ga blaffen i 47% av befolkningen, og som sier hva som helst for å bli valgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er glad jeg ikke er amerikaner med så få valgmuligheter, er noen av partiene sosialistiske egentlig?

Begge.

Ja, begge!

Vi tenker litt for likt noen ganger.

Obama vant 4 nye år, men det var gjevnt! Det mest spennende valget på lenge.

Veldig spennende dette ja, de likeste kandidatene på lenge.

Lenke til kommentar

Uoffisielle tall tyder på at prosentandelen av befolkningen som har benyttet stemmen sin har gått ned med 5 %, dette til tross for eldrebølge som burde føre med seg flere stemmeberettigede.

En gledelig nyhet at flere velger å være hjemme istedenfor å risikere å bli drept på vei til valglokalet.

Lenke til kommentar

Uoffisielle tall tyder på at prosentandelen av befolkningen som har benyttet stemmen sin har gått ned med 5 %, dette til tross for eldrebølge som burde føre med seg flere stemmeberettigede.

En gledelig nyhet at flere velger å være hjemme istedenfor å risikere å bli drept på vei til valglokalet.

Det viktigste tall fra dette valg er at bådepartier taper hvis de blir avhengig av støtte fra hvite menn. Antall hvite menn går ned fort i de neste årene og det blir ingen flertall rase cirka 2040. Anti-innvandring politikk og historier om det gode gamle hvitt Amerika dager vinner ikke seneste valgene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...