Gå til innhold

Valget i USA: Forskjellen på Obama og Romney [Diskusjon]

97 stemmer

1. 1. Hvem mener dere burde bli sittende i Det Hvite Hus de neste 4 åra?

• Obama
      87
    • Romney
      10

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hvordan valget i USA egentlig foregår?

Leser at det gjelder å få minst 270 av 538 stemmer fra såkalte valgmenn. Hva er en valgmann? Hva er poenget for folket å stemme når det kun er valgmennenes stemmer som teller?

Endret av HaxyQ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser at det gjelder å få minst 270 av 538 stemmer fra såkalte valgmenn. Hva er en valgmann? Hva er poenget for folket å stemme når det kun er valgmennenes stemmer som teller?

Lurer på det samme.

Poenget med å stemme er, som i Norge, å gi undersåttene inntrykket av at de bestemmer over sin egen skjebne slik at de ikke gjør opprør mot vanstyret. ;)

Er ikke ukjent at de ikke ser noe til det gullet og skogene de er lovet.

MEN, har noen noe helt saklig?

Lenke til kommentar

Det finnes ingen valgmenn som stemmer uavhengig lenger. Om majoriteten stemmer på Mitt Romney i en stat, så vil han vinne alle valgmennene. Om Barack Obama vinner, så får han alle valgmennene.

Antall valgmenn som utdeles er avhengig av befolkningen i staten.

Lenke til kommentar

Noen som tør å begi seg ut på noen spådommer angående antall valgmenn? Dere som har vært aktive i disse trådene - Camlon, jjkoggan, Skatteflyktning, Shruggie, Austrian Economist eller andre? :)

Det var lange køer når jeg stemte idag i vippestaten Ohio. Dette hjelper Obama mer enn Romney. Det verste er at vi antagelig kommer til å vite vinneren i flere dager pga orkanen og andre faktorer som gjør det sannsynlig at høyesteretten må bestemme reglene

Lenke til kommentar

Obama vinner fordi at idiotene som stemte på han og trodde på forandring fortsatt er noen idioter.

Det har blitt forandringer men ingen paradis, noe de fleste amerikaner ikke trodde på som stemte på Obama. Nordmenn kan ha det vanskelig å forstå hvordan det følte å velge en ikke vestlige kenyansk innvandrer for president etter en lenge historie med slaveri og rasisme.

Obama vinner nok, men kan Gary Johnson få 5%?

Kanskje men jeg tror Ron Paul får mer enn han

Lenke til kommentar

Det har blitt forandringer men ingen paradis, noe de fleste amerikaner ikke trodde på som stemte på Obama. Nordmenn kan ha det vanskelig å forstå hvordan det følte å velge en ikke vestlige kenyansk innvandrer for president etter en lenge historie med slaveri og rasisme.

Ja, det føltes nok godt å bli tatt i ræva av en mørkhudet kontra hvithudet til forandring.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen valgmenn som stemmer uavhengig lenger. Om majoriteten stemmer på Mitt Romney i en stat, så vil han vinne alle valgmennene. Om Barack Obama vinner, så får han alle valgmennene.

Antall valgmenn som utdeles er avhengig av befolkningen i staten.

Så hver stat kan kun "dele ut" alle sine valgmenn til èn presidentkandidat? Syntes jeg så noe på TV i dag hvor den første staten som stemte ga ut 5-5 i antall valgmann-stemmer?

Lenke til kommentar

Så hver stat kan kun "dele ut" alle sine valgmenn til èn presidentkandidat? Syntes jeg så noe på TV i dag hvor den første staten som stemte ga ut 5-5 i antall valgmann-stemmer?

Hver delstat må gi alle sine valgmenn til en kandidat, ikke dele dem Kandidaten som får de fleste stemmer får alle valgmenn

Lenke til kommentar

Hver delstat må gi alle sine valgmenn til en kandidat, ikke dele dem Kandidaten som får de fleste stemmer får alle valgmenn

Disse valgmennene er altså ikke fysiske personer? Er det antall innbyggere i statene som avgjør hvor mange valgmenn de har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...