Gå til innhold

Valget i USA: Forskjellen på Obama og Romney [Diskusjon]

97 stemmer

1. 1. Hvem mener dere burde bli sittende i Det Hvite Hus de neste 4 åra?

• Obama
      87
    • Romney
      10

Anbefalte innlegg

Norge vs Poland under den kalde krigen. Valutakursen var slik at man fikk sikkert 4 ganger mere i Polen for pengene.

Polakkene kunne ikke importere, det ble veldig kostbart. Vil du sammenligne hvor mye folkevogn en polakk hadde råd til vs. hvor mye folkevogn en nordmann hadde råd til? Da blir konklusjonen at mens hver polsk familie hadde en leilighet hadde hver norsk familie 4 leiligheter antagelig? (det var slik forskjell i levestandard ble presentert, 4 ganger høyere enn i Polen, og 10-50 ganger høyere enn Afrika. Vi tror de andre er veldig fattige med slik statistikk)

Jeg undrer meg over at vi ikke har råd til å gå ut å spise, men det hadde de i Sør-Europa - der jeg var.

Vi har ikke råd til å gå ut å spise?! Vi har absolutt råd til å gå ut å spise. Det koster kanskje 70 kroner å spise ute i Hellas på en billig resturant, men som nevnt så er gjennomsnittelig husholdningsinntekt 85000 kroner, mens den er 410K kroner i Norge. Iforholdtil inntekt så betaler de 340 kroner for et billig måltid. Du sammenligner ikke med inntekt, men baserer deg på hvordan du levde med norsk inntekt i sør-europa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levealder for kvinner i Kina = 77,1

Levealder for kvinner i Nord-Korea = 73,2 (under boikott)

De tallene jeg finner for kvinner i Nord-Korea er 66.5 år og Nord Korea er et av landene som har falt siden 1990.

Som sagt det har ingenting med boikott å gjøre. Det er rent motbydelig at du prøver å skape unnskyldninger for den menneskelige katastrofen vi finner i Nord Korea. Årsaken til den lave levealderen er det forjævlige systemet i Nord Korea. Trolig er det lavere enn 66 år, fordi jeg tviler på at de tar med folk i konsentrasjonsleirene.

http://en.wikipedia....life_expectancy

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

CIA factbook

https://www.cia.gov/...ok/geos/kn.html

Hvis det er humanitær katastrofe der (neppe) så er det handelsboikott som skaper den.

I Irak døde 500.000 barn, da sluttet FN å telle.

Hvorfor tror du på Nord Koreansk propaganda? Er du så lettlurt. Dette er et land med konsentrasjonsleire. Dette er et land hvor de lar heller folket sulte sånn at de kan invistere i militæret. Dette er et land som har et så ineffektivt økonomisk system at de er 10 ganger fattigere enn naboene i sør. Dette er et land hvor folk mangler enhver rettighet vi tar for gitt i et vestlig samfunn.

Men neida, årsaken til at forholdene er så jævlige er fordi de ikke kan selge varene sine til USA. Det propagandabyrået gulag AS ikke har fortalt deg er at Nord Korea kan selge og kjøpe varer frint igjennom Kina.

Lenke til kommentar

Obama har trekt seg tilbake fra valgkampen mens "Sandy" raser videre i USA.

"Vi må ta stormen på alvor" sier Obama, mens han reiser til det tryggeste stede i hele landet iforhold til der stormen treffer.

Atlantic City er under vann, New Jersy er under vann. Sender mine tanker til de pårørende som er blitt evakuert, og som fortsatt holder seg i husa sine i de enorme vannmassene.

Endret av Elwani
Lenke til kommentar

Hvis EU er demokratisk, da vil jeg spørre, hvordan skal en velger stemme ut presidenten av Europa, Herman van Rompuy? I Norge kan man stemme ut Jens Stoltenberg ved å stemme på de høyrevridde. Å stemme på SV og SP kan fungerere det også. I EU, så må man slutte å bry seg om all annen politikk og stemme på anti-EU partier. Dette må skje i i flertallet av landene og de nye statsministerene må stemme ut Rompuy.

Her svarer du på ditt eget spørsmål.

Jeg vil også påpeke at din kritikk er merkverdig. Du kritiserer altså EU for nettopp det jeg kritiserer alle parlamentariske demokratier(bla Norge, som du ser ut til å omfavne) for, nemlig at individet ikke har noen reell makt over seg selv.

Det er av slike årsaker at EU har ikke et ordentlig demokrati.

EU er bare et større demokrati. Make no mistake, det er slik det fungerer.

Nei, det er ikke slik demokrati fungerer.

Det er dessverre det.

Som wikipedia skriver

Democracy is a form of government in which all eligible citizens have an equal say in the decisions that affect their lives.

Og alle skal ha rett til å svare "ja" eller "nei" på om de vil sensurere media.

Lenke til kommentar

Her svarer du på ditt eget spørsmål.

Jeg vil også påpeke at din kritikk er merkverdig. Du kritiserer altså EU for nettopp det jeg kritiserer alle parlamentariske demokratier(bla Norge, som du ser ut til å omfavne) for, nemlig at individet ikke har noen reell makt over seg selv.

Jeg omfavner ikke Norge. Jeg bare sier at Norge er mer demokratisk enn EU.

Du definerer demokrati etter hvordan det blir praktisert i vestlige land. Det er ikke riktig. Om demokrati bare handlet om muligheten til å stemme så kunne man forby alle partiet på f.eks. høyresiden og si at man forsatt har et demokrati. Hva om man forbyr alle partier utenom 2 partier som er nesten identiske. Har man et ordentlig demokrati da.

Å forby folk til å kunne ytre seg er heller ikke demokratisk.

EU er bare et større demokrati. Make no mistake, det er slik det fungerer.

USA er like stor som EU, men har et sterkere demokrati. Mange av landene med elendig demokrati er små. Det handler ikke bare om størrelsen.

Og alle skal ha rett til å svare "ja" eller "nei" på om de vil sensurere media.

Så om man fjerner demokratiet igjennom demokratiet så er man forsatt demokratisk?

Lenke til kommentar

The word democracy doesn't mean much unless it has the word "liberal" before it. In a liberal democracy individual rights are protected. This is the western concept of democracy. Allowing voting does not make a free nation in the western sense of the word, voting in intolerant tribal regimes that restrict individual freedoms does not qualify as a liberal democracy

Lenke til kommentar

Demokratene har barikert seg inne med flere evakuerte ofre etter stormen, og gir de forsyninger som mat, vann og hygiene artikkler. Nobelt gjort, men hadde han ikke stilt som president kandidat, tror jeg ikke han kunne brydd seg mindre om de som er blitt evakuert fra hjemmene sine.

Lenke til kommentar
In a liberal democracy individual rights are protected. This is the western concept of democracy.

Liberal democracy is a contradiction in terms. You guys are a bit luckier because it's is more difficult to get proposals through and made law. Also you do not so completely ignore your constitution, which just happened to be written by classical liberals, as happens in Norway. Hell, most Norwegians can't even read their Constitution as it is in another language (Danish).

Lenke til kommentar

De liker frihetene som "herskerne" (flertall amerikaner) gir dem mye bedre enn noen faa I politburo ga dem og deres fengslet venner og familie(de som var kritisk mot staten). De ville reagere sterkt mot din paastand at det ikke finnes en stor forskjell

Det jeg tror SF prøver å komme frem til er at det har lite å si for polakkene(eller noen andre) hvordan herskerne kom til makten. Det som derimot er viktig er hvordan de styrer. Et demokrati kan da være verre å bo i enn i et diktatur og vice versa. Det er altså ikke styreformen som er avgjørende, men styringen.

For å ta et eksempel: En kristen bonde har det bedre i Bethlehem om minsteparten Israel okkuperer Bethlehem, enn om Bethlehem hadde blitt styrt av et muslimsk flertall.

Hvordan herskerne kommer til makten er kanskje den viktigst fordi liberale demokratiske land har sjansen til å riv herskerne løs. Land som må starte en borgerkrig for å endre sine ledere og har ingen garanti for individuelle friheter har det mye verre.

Lenke til kommentar
In a liberal democracy individual rights are protected. This is the western concept of democracy.

Liberal democracy is a contradiction in terms. You guys are a bit luckier because it's is more difficult to get proposals through and made law. Also you do not so completely ignore your constitution, which just happened to be written by classical liberals, as happens in Norway. Hell, most Norwegians can't even read their Constitution as it is in another language (Danish).

No system allows unlimited freedoms, even in places where no central authority exists, power is still uneven and the powerful prey on the weak

Lenke til kommentar

Du definerer demokrati etter hvordan det blir praktisert i vestlige land. Det er ikke riktig.

Hva er riktig da?

Om demokrati bare handlet om muligheten til å stemme så kunne man forby alle partiet på f.eks. høyresiden og si at man forsatt har et demokrati. Hva om man forbyr alle partier utenom 2 partier som er nesten identiske. Har man et ordentlig demokrati da.

Å forby folk til å kunne ytre seg er heller ikke demokratisk.

Du blander sammen frihet og demokrati.

USA er like stor som EU, men har et sterkere demokrati.

På hvilken måte?

Så om man fjerner demokratiet igjennom demokratiet så er man forsatt demokratisk?

Man fjerner ikke demokratiet, man utøver det. Fjerner man demokratiet om man innfører lover vedrørende skjenketider?

Man kan derimot fjerne ytringsfrihet gjennom demokratiet.

Lenke til kommentar

Hva er riktig da?

Det som er riktig er å definere det som et system hvor folk har en lik mulighet til å påvirke politikken. Det betyr

- Ytringsfrihet

- Muligheten til å stemme

- Muligheten til å kunne ytre seg i media

- Lite lobbyvirksomhet, altså korrupsjon.

- At velgere får informasjon om hva som skjer. Dette må tas med fordi hvis man ikke vet hva politikerene driver på med så har man ikke lik mulighet til å påvirke politikken som en person som har den informasjonen.

Du blander sammen frihet og demokrati.

Nei det gjør jeg ikke, men du blander sammen demokrati og hvordan demokrati blir praktisert. Jeg spurte deg et spørsmål. Lever du i et demokratisk land om alle partier utenom to er forbudt?

På hvilken måte?

I USA så har de bedre valg, siden i EU så kan man ikke en gang velge presidenten direkte. Man må stemme på et parti som velger andre ledere som velger enn annen EU leder.

I USA har de bedre ytringsfrihet.

I USA så er det langt lettere å vite hva politikerene dine driver på med.

Man fjerner ikke demokratiet, man utøver det. Fjerner man demokratiet om man innfører lover vedrørende skjenketider?

Man kan derimot fjerne ytringsfrihet gjennom demokratiet.

Nei, skjenketider har ingenting med demokrati å gjøre. At du ikke kan kjøpe alkohol etter en viss tid hindrer deg ikke å si at du ikke liker det. Derimot om du mangler ytringsfrihet og vil bli kastet i fengsel om du sier høyt at du er for lengre skjenketider, så reduserer det din mulighet til å påvirke politikken.

Lenke til kommentar

Det som er riktig er å definere det som et system hvor folk har en lik mulighet til å påvirke politikken. Det betyr

- Ytringsfrihet

- Muligheten til å stemme

- Muligheten til å kunne ytre seg i media

- Lite lobbyvirksomhet, altså korrupsjon.

- At velgere får informasjon om hva som skjer. Dette må tas med fordi hvis man ikke vet hva politikerene driver på med så har man ikke lik mulighet til å påvirke politikken som en person som har den informasjonen.

I USA så har de bedre valg, siden i EU så kan man ikke en gang velge presidenten direkte. Man må stemme på et parti som velger andre ledere som velger enn annen EU leder.

I USA har de bedre ytringsfrihet.

I USA så er det langt lettere å vite hva politikerene dine driver på med.

Det var endel som ikke ble helt rett her, jfr, tilfelle Martin Armstrong

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg var endel som ikke ble helt rett her, jfr, tilfelle Martin Armstrong

Det er en stor forskjell mellom perfekt/bra og bedre. Jeg har aldri sagt at USA har et perfekt demokrati, men demokratiet i USA er bedre enn i EU. Akkuratt som at "demokratiet" i Kina er bedre enn Nord Korea.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at USA prøver å få det til å se ut som de engang har ett folkestyre. Du kan uansett ikke kalle det en illusjon; En illusjon er når noen leviterer, eller hopper ned i en vanndam, og forsvinner, der andre kan stå uten å engang få vann over skotuppen.

USA har ett folkevalgt styre, noe som er en stor forskjell fra folkestyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...