Gå til innhold

Valget i USA: Forskjellen på Obama og Romney [Diskusjon]

97 stemmer

1. 1. Hvem mener dere burde bli sittende i Det Hvite Hus de neste 4 åra?

• Obama
      87
    • Romney
      10

Anbefalte innlegg

I diktatur så kan en person bestemme alt uten en tanke på hva folk flest ønsker.

Feil. Forskjellen mellom såkalt demokrati og diktatur er ikke så stor. En diktator kan kun sitte ved makten om h*n har nok støtte i befolkningen. En diktator uten toleranse(et riktigere ord enn støtte) fra befolkningen vil ikke kunne regjere.

Anbefaler deg å lese om Afrikas slakter:Idi Amin. Det er laget en film om ham, og hans vanstyre, som heter: The Last King of Scotland. Den anbefales.

Jeg får ikke det inntrykket av at han hadde bred støtte i befolkningen. Det var vel mer det at befolkningen fryktet ham, og hans straffemetoder så mye at de ikke turte å gjøre opprør, eller si ham i mot.

Demokrati er helt klart det beste alternativet av de to... Selv om folket skulle velge jævlige mennesker til å styre over seg. I et demokrati kan man tross alt bytte dem ut. Dersom det faktisk i virkeligheten ER et demokrati.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som gjør det indirekte demokratiet bedre enn et stagnert diktatur er kun at ledergjengen skiftes ut hvert X år. Dette leder til at toppen ikke får nok tid til å glemme at de skla styre landet før de blir sparket ut igjen. Land med 2 partiesystemer er også land som stadig blir verre fordi blokkene ikke blir byttet ut nok.
Det er hva som gjør demokrati bedre enn andre styreformer for gjennomsnittpersonen. I diktatur så kan en person bestemme alt uten en tanke på hva folk flest ønsker. I demokrati får kanskje ikke folket det de vil ha på grunn av manglende valg og mangel på avstemninger, men det gir dem ihvertfall muligheten til å ha et valg. Og ja, ofte velger man mellom "the lesser of two evils".

Dere forutsetter begge at "demokrati" ER bedre enn alternativene, og prøver deretter å finne begrunnelser for dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Hva er det som gjør at en styreform er bedre eller dårligere enn andre? Altså, hva betyr "bedre" her?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler du at sport, komedie og talkshow gjør deg dummere? Må man se på sport komedie, eller talkshow i et demokrati?

Har folk noe valg hvis man ser norske kanaler? VI har Farmen, Gøy på landet, + - samme genre * 3. Seks amerikanske sitcom per dag på noen kanaler

Jeg prøver å lete opp noe brukbart på Nett TV, fant "Al Qaidas krigere" - helt tomt innhold om et interessant emne. Virker som politikk skal vekk,

Ingenting som starter med "CIA" selv om det finnes. Det nærmeste man kommer er "Folk i farta" med Alex.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

I et demokrati fylles media med sport og komedie og talkshow, hva som helst for å holde folk dumme.

Hva er alternativet? Føler du at sport, komedie og talkshow gjør deg dummere? Må man se på sport komedie, eller talkshow i et demokrati?

Hvorfor setter du opp en stråmann? Han spør hvorfor må det ofte i et indirekte demokrati vokse frem en defakto tabloid?

Lenke til kommentar

[

Dere forutsetter begge at "demokrati" ER bedre enn alternativene, og prøver deretter å finne begrunnelser for dette.

http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias

Hva er det som gjør at en styreform er bedre eller dårligere enn andre? Altså, hva betyr "bedre" her?

Eller de reiser til land eller kjenner folk som har bodd under diktatur og det paavirker sine meninger

Lenke til kommentar

Mannen var utlendinger og kranglet med Border Agents. Når jeg reiser til Kanada vet jeg at jeg har ingen rettigheter som amerikaner og krangling er noe bare idioter gjør. Jeg har lite empati for mannen selv om jeg tror agentene overreagerte.

"Ingen rettigheter" :( Jeg har aldri opplevd slik behandling som turist - bli vurdert som potensiell terrorist. Spania var lenge et diktatur, men antagelig et humant diktatur som ikke trakasserte turister. Har ikke hørt at det er slik man blir behandlet når man kommer til Kina.

Når man skal vurdere et land, ikke stol på egne erfaringer - de kan bedra. Best å stole på hva eksperter sier, og de sier USA er demokratisk. Folket i USA krever strenge tiltak mot flyreisende, de har lært av 911? ;)

De som ble tatt som terrorister (2 stod nær Bin Laden - sluppet fri for lengst (med beskjed om å ikke uttale seg?) kan regne med behandling ifølge Genevekonvensjonen og retssak

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
. "Ingen rettigheter" :( Jeg har aldri opplevd slik behandling som turist - bli vurdert som potensiell terrorist. Spania var lenge et diktatur, men antagelig et humant diktatur som ikke trakasserte turister. Har ikke hørt at det er slik man blir behandlet når man kommer til Kina.

Jada, slike ting bare hender i USA. Jeg har krysset grensen mellom USA og Kanada minst 100 ganger uten noe problemer, men jeg alltid svarer spoersmaalene saa hoeflig som mulig. Likevel faktum at det finnes noe dumme Security Agent boer overraske ingen.

The International Federation of Journalists (IFJ) today called for an investigatin into incidents in which Spanish border guards have harassed and assaulted journalists near the Moroccan border crossing point outside Melilla

http://mena.ifj.org/en/articles/ifj-condemns-attack-on-moroccan-journalist-by-spanish-border-guard

Når man skal vurdere et land, ikke stol på egne erfaringer

Ok aa bruke dine egne erfaringer men ogsaa aa huske paa hvor begrenset dine egne erfariger kan vaere. Uten aa bo i et land i flere aar saa har din mening lite aa si.

Lenke til kommentar
Eller de reiser til land eller kjenner folk som har bodd under diktatur og det paavirker sine meninger

Problematisk. Ettersom intet land innrømmer å ha ett diktatorisk styre, bør jeg reise til Iran (siden USA sier det er ett diktatur) eller reise til USA (siden Iran sier det er ett diktatur)?

Hva er den essensielle forskjellen mellom ett diktatur og andre styreformer?

Lenke til kommentar

Problematisk. Ettersom intet land innrømmer å ha ett diktatorisk styre, bør jeg reise til Iran (siden USA sier det er ett diktatur) eller reise til USA (siden Iran sier det er ett diktatur)?

Hva er den essensielle forskjellen mellom ett diktatur og andre styreformer?

Hvis du ikke ønsker å lære fra egen erfaring istedenfor andre kilder må du reise til landet du vurderer for å unngå kulturelle bias.

Lenke til kommentar

Joda, men jeg har fortsatt ikke vært i noe land som innrømmer at det er ett diktatur. Altså jeg finner ikke noe som jeg kan sammenligne med, selv NordKorea og Cuba hevder å være demokratiske, noe også Norge og USA hevder. Hvem skal jeg tro på?

PS Har jobbet i land som (av vestlige land) blir beskrevet som Diktatur, og kan ikke si at jeg merker grunnleggende forskjeller mht til Vesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Føler du at sport, komedie og talkshow gjør deg dummere? Må man se på sport komedie, eller talkshow i et demokrati?

Har folk noe valg hvis man ser norske kanaler?

Folket må jo ikke se TV?

Om man ser på Norsk TV, så vil svaret bli at enkelte ganger så er det svært lite annet (Enn sport, talkshow og komedie)

Men man trenger jo ikke se på TV heller =)

Uansett: Det er mange dumme mennesker. Hva skulle de ha gjort ellers? =)

VI har Farmen, Gøy på landet, + - samme genre * 3. Seks amerikanske sitcom per dag på noen kanaler

Jeg ser selv sjelden på det, men om andre ønsker å bruke tid på det, så er jo det selvsagt helt i orden. Men det er vel ikke det du mener? =P

Jeg vet om verre ting på TV enn de du nevner... Det er de religiøse kanalene. :S Grøss og gru...

Jeg har heldigvis ikke disse, men svigerforeldrene mine har mange av dem... Og DET er fordummende det!

Farmen og Gøy på landet blir jo naturfaglige vitenskapsundervisning i forhold...

Jeg prøver å lete opp noe brukbart på Nett TV, fant "Al Qaidas krigere" - helt tomt innhold om et interessant emne. Virker som politikk skal vekk,

Ingenting som starter med "CIA" selv om det finnes. Det nærmeste man kommer er "Folk i farta" med Alex.

Joda. Sant det. Jeg er enig i at man burde fått mer politikk inn. Flere debatter og sånt.

Faktisk mener jeg at det ville vert riktig dersom vi hadde kanaler som f.eks. gav Venstres syn i saker, og en TV kanal som gav Høyres syn, og så videre for de andre partiene også. Dette kunne vi som er betalende medlemmer av partiene finansiert og frivillige. Høyresiden kunne selvsagt også benyttet seg av kommersiel reklame ellers også. :)

Når det finnes kanaler dedikert til religiøst skrulleri, så syntes jeg jammen meg det er på tide å opprette noen rent politiske også! :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å lese om Afrikas slakter:Idi Amin. Det er laget en film om ham, og hans vanstyre, som heter:

OK, jeg har begynt

http://www.topspysec...operations.html

Mossad provided training and arms to the army of hated Ugandan dictator Idi Amin.

Jeg har bare sett den filmen og lest litt om ham. Jeg vet ikke hvem som støttet ham økonomisk. Husker ikke, men det kommer frem i den filmen om ham. Faktisk var det mange land som støttet denne jævlen.. Skulle ikke forundre meg om Det norske Arbeiderpartiet også støttet Amin, for de støtter jo alle andre undertrykkende regimer... Er vel ikke lenge til Jens Stoltenberg blir invitert til Cuba og vender hjem med gode nyheter om hvor godt helsetilbud de har der på Cuba... Nord-Korea er kanskje det neste? Jens og Kim jong gong pong dong ill? (Ref til: Kim Jong Un) :p hehe Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg leste en omtale av presidentkandidatene i amerikansk mainstream (primærvalg), Romney - lang omtale om at han stod for - mindre big government og lavere skatter, og noen linjer for hver av de andre - Ron Paul - han var opptatt av gullstandard :( Men Ron Paul ble iallfall nevnt. Det store bildet var at media prøvde å tie Ron Paul ihjel. Men den norske dekningen er i eventyrland? USA er samme land som sist? NRK er grønnere enn amerikansk mainstream? Her er det voldtekt og voldtektsbølge som er toppnyheter, Ikke rart folk blir fordummet.

Hva er sant når man sier at familie omkom i flom og ikke at 500 ble drept samme dag?

Jeg har møtt frp'ere som trodde at all terror i verden var muslimsk terror.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

I et demokrati fylles media med sport og komedie og talkshow, hva som helst for å holde folk dumme.

Hva er alternativet? Føler du at sport, komedie og talkshow gjør deg dummere? Må man se på sport komedie, eller talkshow i et demokrati?

Hvorfor setter du opp en stråmann? Han spør hvorfor må det ofte i et indirekte demokrati vokse frem en defakto tabloid?

Jeg lagde ikke en stråmann. Slå opp stråmann i leksikon/wikipedia å sjekk selv.

Men du derimot tror jeg har laget en stråmann. Spurte han virkelig om hvorfor det ofte i et indirekte demokrati vokse frem en defakto tabloid? Var det det han skrev over og mener? Eller der det dette som er stråmannen? Jeg tilla jo ikke han meninger han ikke hadde for så å tilbakevise dem på en enkel måte...

Du tilla han sannsynligvis mening han ikke hadde??? Men det vet vi jo ikke før han besvarer ditt innlegg, eller dette...

Lenke til kommentar

Nei, hvorfor spør du "hva er alternativet"?

Fordi jeg lurer på om han mener det finnes en bedre styreform enn demokratiet, som han påstår: "bidrar til å fylle media med sport og komedie og talkshow, hva som helst for å holde folk dumme."

Dette er ikke en stråmann. Det er et spørsmål basert på det han faktisk har sagt. :)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Joda, men jeg har fortsatt ikke vært i noe land som innrømmer at det er ett diktatur. Altså jeg finner ikke noe som jeg kan sammenligne med, selv NordKorea og Cuba hevder å være demokratiske, noe også Norge og USA hevder. Hvem skal jeg tro på?

PS Har jobbet i land som (av vestlige land) blir beskrevet som Diktatur, og kan ikke si at jeg merker grunnleggende forskjeller mht til Vesten.

Reiser du til lander saa faar du vite noyere politiske landskap og trenger ikke aa gi det et navn som diktatur eller demokrati

Vi ofte lager karikaturer av andre land I sort/hvitt farger. Bo der en stund saa forsvinner karikaturer og erstattes med virkelighet og nyanse

Jeg har snakket med flere polske innvandrere som erfarte kommunisme. De finner en stor forskjell mellom de to politiske systemer og bill aldri velge det gamle polske

Lenke til kommentar
Reiser du til lander saa faar du vite noyere politiske landskap og trenger ikke aa gi det et navn som diktatur eller demokrati  
Enig, men det hjelper oss ikke å finne ut av forskjellen mellomm demokrati, diktatur og andre styreformer

Vi ofte lager karikaturer av andre land I sort/hvitt farger. Bo der en stund saa forsvinner karikaturer og erstattes med virkelighet og nyanse
Stemmer, men bo der veldig lenge så blir andre land igjen karikaurer i svart-hvitt.

Jeg har snakket med flere polske innvandrere som erfarte kommunisme. De finner en stor forskjell mellom de to politiske systemer og bill aldri velge det gamle polske
Tja, mon tro om de skiller mellom hvilket samfunn de foretrekker (At de har høyere levestandard i USA), samt den frihet de har til å gjøre ting de ønsker (mer i USA enn gamle dagers Polen) fra den styreformen landet de befinner seg i har (altså hvordan herskerne kommer til makten)?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, hvorfor spør du "hva er alternativet"?

Fordi jeg lurer på om han mener det finnes en bedre styreform enn demokratiet, som han påstår: "bidrar til å fylle media med sport og komedie og talkshow, hva som helst for å holde folk dumme."

Dette er ikke en stråmann. Det er et spørsmål basert på det han faktisk har sagt. :)

Han sa: "A -> B"

Så sier du "Hvorfor bruker du ikke X->B i stede?"........ Spørsmålet ditt har ingenting med hva han sa, og leder bare til å gi faen i det han sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...