lisa_xoxo Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har tenkt å starte på twintip, jeg har nesten aldri stått på ski før, men har VELDIG lyst til å starte på twintip! så jeg lurte på om noen av dere kunne være så UTROLIG snille og komme opp med noen nybegynner kurs/trening eller no?? dette hadde hjulpet veldig på forhånd takk Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 Hvor er det du bor i Norge? Hvis Oslo, så finnes det utallige muligheter: Tryvann Skiskole har nybegynner Twin-Tip kurs. Heming, Ready har både nybegynner, middels og Aktiv (Adrenalin) kurs i Twin Tip. Og BSK og Stabæk tilbyr twin-tip (Nybegynner, Chill, Aktiv 1 og Aktiv 2) kurs i Bærum. Jibbing er kjempe artigt Lenke til kommentar
lisa_xoxo Skrevet 29. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2012 (endret) Hvor er det du bor i Norge? Hvis Oslo, så finnes det utallige muligheter: Tryvann Skiskole har nybegynner Twin-Tip kurs. Heming, Ready har både nybegynner, middels og Aktiv (Adrenalin) kurs i Twin Tip. Og BSK og Stabæk tilbyr twin-tip (Nybegynner, Chill, Aktiv 1 og Aktiv 2) kurs i Bærum. Jibbing er kjempe artigt tusen takk men trenger man noen erfaring innen alpint for å starte på twin-tip? f.eks slalåm? Endret 29. oktober 2012 av lisa_xoxo Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Nei det er ikke påkrevd, men det er alltid lurt å ha generell ski teknikk inne som (Ploging, Svinger, Bremse osv), det hjelper når du skal klare store triks samt rails Gir bedre kontroll. Men mann kan starte med blanke ark, men det vil være vanskeligere å lære seg basisen i Jibbing, uten å ha basis teknikk innenfor ski kjøring Lenke til kommentar
lisa_xoxo Skrevet 31. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2012 Nei det er ikke påkrevd, men det er alltid lurt å ha generell ski teknikk inne som (Ploging, Svinger, Bremse osv), det hjelper når du skal klare store triks samt rails Gir bedre kontroll. Men mann kan starte med blanke ark, men det vil være vanskeligere å lære seg basisen i Jibbing, uten å ha basis teknikk innenfor ski kjøring takk Lenke til kommentar
Invisibilis Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Switchkjøring: Om du ikke har ski enda så behøver du ikke det beste av det beste. Men pass på at når du kjøper skia, så ha dem 100% midtstilte. Da blir det lettere å kjøre switch. Det er noe de aller fleste parkrotter har . Det første du bør lære er såklart det å svinge, ploge osv. Dette kan man fint lære selv etter noen dager i bakken. Trenger igrunn ikke store kunnskaper, men det skader jo ikke å ha skiteknikken i orden. Jeg gikk aldri på noe kurs og har jibba en god stund nå. Det jeg vil anbefale når du først får til dette er å trene på å kjøre switch(baklengs). Verdt å nevne å tenke på hvilken skulder du ser over, for dette er noe du vender deg til. Om du spinner mot venstre, så øv ekstra mye på å se over venstre skulder. Venstre ski skal også flyttes litt tilbake slik at du får vridd kroppen litt ekstra rundt, da får du bedre overblikk. Grunnen til at det er smart å se over samme skulder som retningen man spinner er at du da ikke behøver å snu hele kroppen rett før du nærmer deg hoppkanten. Uansett, prøv å kjør switch MYE. Det gir deg et stort fremskritt når du gjør rotasjoner eller lignende hvor du lander baklengs. Om du har switchkjøringa inne da, vil du fortsatt føle at du har kontroll når du lander. Bli komfortabel med det. Prøv å kjør så lenge du kan før du må snu deg igjen. Øk lengden hele tiden og til slutt vil det sitte ganske bra. Switchkjøringa er veldig essensiell når det kommer til jibbinga, så å kunne det godt fra starten er et sykt bra utgangspunkt. Øv deg på hopp! Start med de minste. Gjerne lek deg litt på kuler. Et hopp er ikke som alle tror. Det er ikke bare å kjøre utfor hoppkanten så går alt bra. Da du ankommer hoppet så vil du stå imot kompresjonen buen på hoppet gir. Deretter satser du ved hoppkanten. . Hvis hoppet er veldig spist med bratt kort landing og du ikke gjør dette vil du bare fly rett utover og lande helt i bunn. Har du veldig stor fart vil du miste all kontroll og det kan fort hende du havner bakpå i lufta. Så stå imot kompresjonen som jeg sa. Kjør straightairs(vanlige hopp). Deretter øv diverse grabs om du føler for det. Jeg forklarer alt dette fordi jeg antar du aldri har hoppet noe særlig? Dette kommer veldig naturlig etterhvert, men er greit å vite. Når du får kontroll på dette kan du jo øve på enkle rotasjoner. 180er, 360er osv. Noe som gjelder med alle rotasjoner er at overkroppen din leder det hele. Start rotasjonen med overkroppen, så vil beina følge naturlig etter. Prøv å hold roen. Ellers vil du ikke få en fin flyt i rotasjonen og du vil ende opp med å flakse rundt som resulterer halvferdig rotasjoner og muligens en ganske vond landing hehe . Rails: Rails er sykt morro når du får dreisen på det og det er veldig enkelt når du først får det til! Om du har nye ski vil jeg anbefale å slipe ned stålkantene litt slik at de ikke er sylskarpe. Hvis de er sylskarpe kan det lugge veldig og det kan fort hende du hekter (spesielt hvis railen er av metall). Gå for boksene først. Du lærer ingenting av å kjøre rett på dem, så prøv å hopp på dem sidelengs. Behøver ikke å løfte kantene noe særlig, med mindre stålkantene er skarpe. Bare pass på at du står rett på boksen, ikke lent bakover eller framover. Lener du deg bakover vil du bare gi etter og falle. Lener du deg for mye fram vil du hekte. Bare føl deg fram litt. Du vil kjenne når du har funnet balansepunktet på railsa og dette vil også komme veldig naturlig etterhvert! Husk at dette er en sport som krever en del tålmodighet. Det at du tryner en del gjør ingenting. Reis deg opp og prøv igjen! Ikke vær redd for å "drite" deg ut eller noe. Det er mye bedre å se en virkelig prøve enn å være en av de gutta med det sykeste utstyret som ikke gjør noe som helst. Du kommer ingen vei uten å feile . Om du har trampoline så øv på mye flips og sånt på den. Det vil gi deg veldig mye bedre kroppsbeherskelse! Håper dette hjalp litt! 2 Lenke til kommentar
Alex_Tc Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Har lagt en side til i bibelen. Men har et spørsmål om ski. Bindingene på mine twintip er ikke 100% midtstilte, er det mulig å fikse det? Lenke til kommentar
Berniy Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Har lagt en side til i bibelen. Men har et spørsmål om ski. Bindingene på mine twintip er ikke 100% midtstilte, er det mulig å fikse det? Skru ut bindingen og monter dem selv hvis du har verktøyene til det. På de fleste twin-tip ski er det markert center. Ville dog anbefalt å ta med skiene til en sportsforretning og bedt dem om å sette bindingene til 100% midtstilt, det vil koste ca 100-200kr Lenke til kommentar
lisa_xoxo Skrevet 25. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2013 Switchkjøring: Om du ikke har ski enda så behøver du ikke det beste av det beste. Men pass på at når du kjøper skia, så ha dem 100% midtstilte. Da blir det lettere å kjøre switch. Det er noe de aller fleste parkrotter har . Det første du bør lære er såklart det å svinge, ploge osv. Dette kan man fint lære selv etter noen dager i bakken. Trenger igrunn ikke store kunnskaper, men det skader jo ikke å ha skiteknikken i orden. Jeg gikk aldri på noe kurs og har jibba en god stund nå. Det jeg vil anbefale når du først får til dette er å trene på å kjøre switch(baklengs). Verdt å nevne å tenke på hvilken skulder du ser over, for dette er noe du vender deg til. Om du spinner mot venstre, så øv ekstra mye på å se over venstre skulder. Venstre ski skal også flyttes litt tilbake slik at du får vridd kroppen litt ekstra rundt, da får du bedre overblikk. Grunnen til at det er smart å se over samme skulder som retningen man spinner er at du da ikke behøver å snu hele kroppen rett før du nærmer deg hoppkanten. Uansett, prøv å kjør switch MYE. Det gir deg et stort fremskritt når du gjør rotasjoner eller lignende hvor du lander baklengs. Om du har switchkjøringa inne da, vil du fortsatt føle at du har kontroll når du lander. Bli komfortabel med det. Prøv å kjør så lenge du kan før du må snu deg igjen. Øk lengden hele tiden og til slutt vil det sitte ganske bra. Switchkjøringa er veldig essensiell når det kommer til jibbinga, så å kunne det godt fra starten er et sykt bra utgangspunkt. Øv deg på hopp! Start med de minste. Gjerne lek deg litt på kuler. Et hopp er ikke som alle tror. Det er ikke bare å kjøre utfor hoppkanten så går alt bra. Da du ankommer hoppet så vil du stå imot kompresjonen buen på hoppet gir. Deretter satser du ved hoppkanten. . Hvis hoppet er veldig spist med bratt kort landing og du ikke gjør dette vil du bare fly rett utover og lande helt i bunn. Har du veldig stor fart vil du miste all kontroll og det kan fort hende du havner bakpå i lufta. Så stå imot kompresjonen som jeg sa. Kjør straightairs(vanlige hopp). Deretter øv diverse grabs om du føler for det. Jeg forklarer alt dette fordi jeg antar du aldri har hoppet noe særlig? Dette kommer veldig naturlig etterhvert, men er greit å vite. Når du får kontroll på dette kan du jo øve på enkle rotasjoner. 180er, 360er osv. Noe som gjelder med alle rotasjoner er at overkroppen din leder det hele. Start rotasjonen med overkroppen, så vil beina følge naturlig etter. Prøv å hold roen. Ellers vil du ikke få en fin flyt i rotasjonen og du vil ende opp med å flakse rundt som resulterer halvferdig rotasjoner og muligens en ganske vond landing hehe . Rails: Rails er sykt morro når du får dreisen på det og det er veldig enkelt når du først får det til! Om du har nye ski vil jeg anbefale å slipe ned stålkantene litt slik at de ikke er sylskarpe. Hvis de er sylskarpe kan det lugge veldig og det kan fort hende du hekter (spesielt hvis railen er av metall). Gå for boksene først. Du lærer ingenting av å kjøre rett på dem, så prøv å hopp på dem sidelengs. Behøver ikke å løfte kantene noe særlig, med mindre stålkantene er skarpe. Bare pass på at du står rett på boksen, ikke lent bakover eller framover. Lener du deg bakover vil du bare gi etter og falle. Lener du deg for mye fram vil du hekte. Bare føl deg fram litt. Du vil kjenne når du har funnet balansepunktet på railsa og dette vil også komme veldig naturlig etterhvert! Husk at dette er en sport som krever en del tålmodighet. Det at du tryner en del gjør ingenting. Reis deg opp og prøv igjen! Ikke vær redd for å "drite" deg ut eller noe. Det er mye bedre å se en virkelig prøve enn å være en av de gutta med det sykeste utstyret som ikke gjør noe som helst. Du kommer ingen vei uten å feile . Om du har trampoline så øv på mye flips og sånt på den. Det vil gi deg veldig mye bedre kroppsbeherskelse! Håper dette hjalp litt! oi! det hjalp veldig mye, nå har det gått en stund, og jeg har blitt litt bedre, og kan kjøre baklengs, hoppe på rails men tørr ikke hoppe i bakken!! jeg bare feiger ut hver gang ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå