Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæresten min trenger alvorlig seriøs hjelp!

Anbefalte innlegg

Hallo.. Jeg vet egentlig ikke helt hvor jeg skal starte hen.

Annet enn at jeg skal prøve og skrive så rent og lett for dere å lese som mulig og prøve og få med alt. Og håper at dere vil lese alt sammen.

Dette problemet (Egentlig masse problemer) Har pågått en stor stund nå.

Jeg bor i vestfold, kjæresten min bor i østfold. Hun går sykepleie i Fredrikstad.

Det som er helt jævlig er at moren og stefaren hennes behandler henne som dritt!

Hun går som sakt sykepleie.. Vi snakket akkurat nå på tlf og hun forklarte meg hvor mye tid som trengs for å få gjort leksene sine. Det er omtrent hele dagen sa hun til meg.. Utrolig mye som skal leses og læres samt. skriveoppgaver.

Her kommer faenskapet til moren og stefaren som driver meg forbanna.

De gir henne så utrolig mye plikter at det ligner ikke det normale norske hjem!

De forventer at med engang hun kommer hjem så skal det støvsuges, Vaskes, Støvtørkes, Hundemøkka ute i bakgården skal tas (Ja de har 3 hunder btw), Klær skal vaskes, Tørkes, Strykes, Kjøkkenet skal være rent.

Det værste er at det er enda mer! Og hun får rett og slett ikke slappet av. Det finnes ikke tid til studier. Jeg kan si dette med egne ord, De foreldrene der er ikke riktig gode oppi hodene sine!! Nå er jeg utrolig lei!

Jeg har foreslått at hun flytter ut.. Men gjør hun dette så vil da moren hennes hate henne fordi det er bare sånn hun er. Og vil da aldri snakke med henne igjen.

Hun har ikke nok penger til å kunne bo alene ett sted uansett. Uansett hva slags løsning jeg kommer med så finnes det ikke håp. Det er som å være i helvette og ikke kunne få noen til å hjelpe seg.

Moren roper og klager at hun skal gjøre ting når jeg er på besøk.. Sitter vi og koser oss og ser film så roper hun faenme hvert kvarter minst og sier at hun skal komme ned fordi nå må hun gjøre noe.. Lufte bikkjene eller ta klesvasken eller hit og dit. Jeg får lov til og ta med venner dit så nå 2 ganger i helgene som har vært har jeg spørt hva de syns.. Og de er helt enig med meg.

De foreldra der rett og slett er motbydelige, De gir henne altfor mye å gjøre. De krever at hun automatisk skal sette igang med støvsuging (når dette er, Vet ingen) Fordi de har bare sagt at de krever det.. De er slemme mot henne. Og alle de jeg kjenner av hennes og mine venner er helt enige med oss.

Problemet er ossen i helvette skal man kunne løse det? Bestevennen min anbefalte at hun får stipend og bor for seg selv, Men dette er ikke nok mente hun når jeg sa det til henne. Uansett hva jeg foreslår så vil hun uansett være der til hun er ferdig med studiene for å ikke ødelegge forholdet mellom moren (og forhåpentlig få seg fast jobb så hun kan DA flytte)

Jeg er så lei.. Jeg blir så forbanna når kjæresten min ringer og klager på alt de gjør mot henne. Nå i det siste så fortalte foreldrene om at de skulle på ferie og hun da spøkte med at da har hun fått lappen og kan vel få lov til å låne den?

IKKE FAEN sier stefaren, Da skulle han også slutte med å kjøre henne til skolen nå fremover.. ; ` (

Jeg blir lei meg asså.. Jeg sa til henne at da må du slutte å hjelpe dem! Hvis de skal være teite skal du også være teit! Hvis ikke de hjelper deg, Da hjelper ikke du de! Slutte å kjøre deg til skolen så slutter du å gjøre plikter.. Skulle jo UANSETT ikke ha så mange pliker!

Jeg er 21 og hun er 22.. Og foreldrene er helt skrudd i hue.. Kan noen værsåsnill å hjelpe..

Det sier litt når moren har sagt at hun må satse hardt på studiene for å nå langt her i livet.. Men likevel gir henne så mye å gjøre at hun ikke får gjort dem..

Alle vennene mine og hennes syns de er helt rare oppi huet. Stefaren sier ikke en dritt når vi er på besøk.. Bare virker piss forbanna..

Jeg skriver dette fordi jeg håper for alt i verden at det må være noe det går ann å gjøre.. Hun burde hvertfall ikke bo i det huset.. La oss si at det er eneste muligheten så må man få en metode til å justere ned alle de pliktene iallefall..

Værsåsnill og hjelp, Dette her GÅR MEG på nervene nå også.. Enda det ikke er jeg som lider av det forferdelige maset dems engang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vell at ingen her kan hjelpe henne, det er en sak hun må ta i egne hender. Når det er sagt, så vil hun trenge og bør få all støtte mulig fra venner om hun bestemmer seg for at nok er nok. Det beste for henne vil faktisk være å flytte for seg selv. Flytte for seg selv vil selvsagt by på andre problemer, men om du gir den fulle og hele sannheten vil de eventuelle problemene være langt mer håndterlig enn maset til herr og fru slavedriver. Nå må det påpekes at jeg er 100% for plikter og gjøremål, dette selvsagt i kombinasjon med belønning. Dette mener jeg lærer barna at penger ikke daler ned fra himmelen og at man må yte litt for å kunne få noe. Selv om dette er viktig vil det alltids havne på annenrekke, det å få til en utdannelse bør og vil alltids komme som førsteprioritet. Om hun ikke får viet all sin tid til studier, vil hun bare ødelegge sitt eget liv og fremtid. De neste ordene nå vil mye mulig virke sårende for henne og muligens også for deg. Det er selvsagt på ingen måter ønkselig fra min side, men om det du forteller er sannheten vil det være ærlig snakk som hun muligens bør høre. Det at moren hennes vil hate henne om hun flytter ut virker for meg som psykologisk hærføring fra foreldrenes side, dessuten er de virkelig så glad i henne når de behandler henne som askepott? Som sagt er det beste for henne å flytte ut og begynne å bygge på sitt eget liv og sin egen fremtid. Om moren vil hate henne for dette, har hun i utgangspunktet aldri vært glad i henne. I det minste vil hun få sannheten fram i lyset og sannheten kan håndteres med, det kan ikke det uviste.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at kjæresten din ikke jobber siden hun har så mye å gjøre? Hvem betaler for husleie, maten hun spiser og strømmen hun bruker? Hvem betaler for at hun skal ta lappen? Er ikke dette belønning nok?

Hadde hun ikke bodd hjemme så måtte hun mest sannsynlig ha tatt seg en deltidsjobb ved siden av studiene, kun stipend er ofte ikke nok for å overleve, så da sitter man med samme dilemma igjen hvor hun ikke får nok ''tid'' til å studere.

Edit: Det er kjipt å bli voksen.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er vell at ingen her kan hjelpe henne, det er en sak hun må ta i egne hender. Når det er sagt, så vil hun trenge og bør få all støtte mulig fra venner om hun bestemmer seg for at nok er nok. Det beste for henne vil faktisk være å flytte for seg selv. Flytte for seg selv vil selvsagt by på andre problemer, men om du gir den fulle og hele sannheten vil de eventuelle problemene være langt mer håndterlig enn maset til herr og fru slavedriver. Nå må det påpekes at jeg er 100% for plikter og gjøremål, dette selvsagt i kombinasjon med belønning. Dette mener jeg lærer barna at penger ikke daler ned fra himmelen og at man må yte litt for å kunne få noe. Selv om dette er viktig vil det alltids havne på annenrekke, det å få til en utdannelse bør og vil alltids komme som førsteprioritet. Om hun ikke får viet all sin tid til studier, vil hun bare ødelegge sitt eget liv og fremtid. De neste ordene nå vil mye mulig virke sårende for henne og muligens også for deg. Det er selvsagt på ingen måter ønkselig fra min side, men om det du forteller er sannheten vil det være ærlig snakk som hun muligens bør høre. Det at moren hennes vil hate henne om hun flytter ut virker for meg som psykologisk hærføring fra foreldrenes side, dessuten er de virkelig så glad i henne når de behandler henne som askepott? Som sagt er det beste for henne å flytte ut og begynne å bygge på sitt eget liv og sin egen fremtid. Om moren vil hate henne for dette, har hun i utgangspunktet aldri vært glad i henne. I det minste vil hun få sannheten fram i lyset og sannheten kan håndteres med, det kan ikke det uviste.

Hun får hvertfall min støtte, Og hun har allerede 3 gode besteveninner så tror ikke det er noe problem.

Når det kommer til å flytte ut drar hun fram 2 mot-argumenter. Det ene er at hun ikke har råd (Hun jobber hver 3 helg på ett bofellesskap for å få litt cash)..

Det andre er at hun føler det blir for mye styr å flytte ut nå så hun vet ikke om hun klarer eksamen hvis hun uansett skulle gjøre det nå.

Det du sier at man må yte for å få er selvsagt riktig.. Men de belønner ikke! Overhodet ikke, De ville ledd seg ihjel om jeg hadde nevnt dette for de. Og uansett så belaster dem alt for mye for hva hun skal kunne klare iforhold til skolen.

Det siste var veldig bra sagt og ikke for tungt for meg å høre, Og det er ikke det for henne heller. Fordi jeg har også påpekt dette.. At moren din er ingen god mor når hun behandler deg som dette. Dette har jeg sagt flere ganger! Men du puttet virkerlig de rette ordene på plass når du mener at da får man hvertfall sannheten ut i lyset og det kan man ikke med det uvisste.

Takk.. Jeg skal nå snakke med henne på nytt når jeg får muligheten. Men fortsatt så er økonomi ett problem. Og stipend dekker ikke allverdens. Det gjør ikke en helgevakt på bofellesskap 1 eller 2 ganger i måneden heller.

Jeg går utifra at kjæresten din ikke jobber siden hun har så mye å gjøre? Hvem betaler for husleie, maten hun spiser og strømmen hun bruker? Hvem betaler for at hun skal ta lappen? Er ikke dette belønning nok?

Hadde hun ikke bodd hjemme så måtte hun mest sannsynlig ha tatt seg en deltidsjobb ved siden av studiene, kun stipend er ofte ikke nok for å overleve, så da sitter man med samme dilemma igjen hvor hun ikke får nok ''tid'' til å studere.

Edit: Det er kjipt å bli voksen.

Du tar nok litt feil.. Fordi hun jobber på bofelleskap 1 eller 2 helger i måneden.. Er ikke helt sikker, Men tror det bare er 1. Hun er med på å betale husleie, Men skal i tillegg gjøre alle disse pliktene.

Hun betaler helt selv for å kunne få førerkortet på bil. Og skal i tillegg studere faget sitt i tillegg til å gjøre plikter som ikke lar henne få fullført ALT skolearbeid iløpet av dagen.

Ikke nok med det så sier hun at hun foreslår å betale for strøm og mat for å slippe å gjøre alle disse forferdelige pliktene.. Er ikke dette ille nok som det er?

Tro meg hun får ingen belønninger.

Det du sa passer ikke overens med hennes beskrivelse. Fordi hun må gjøre ALT. Og det er en mann i huset også.. Er det fair at han bare skal få gjøre akkurat det han har lyst til? Tviler..

Han er ikke interessert i å dele plikter.

Og noe som jeg ikke fikk fram i første innlegg.. I tillegg til alt hun må gjøre så er det kjefting, Det er banning og svarting, Og det er høyt lydnivå og det får meg til å føle meg ukomfortabel når jeg er hos henne.

Bestevennen min sa.. Er det liksom ikke normalt at hun får fri når man har gjester? I tillegg så fortsetter de foreldrene som vanlig når vi er der.. De er dumme.. Driter i hva vi syns angående inntrykk..

Helt utrolig at det går ann å leve sånn har jeg sagt til henne.

Lenke til kommentar

Kan hun ikke bare være på skolen 2-3 timer lenger hver dag og gjøre arbeidet som trengs der? Da slipper hun mas og kan gjøre pliktene sine når hun kommer hjem. Jeg jobber fulltid og studerer fulltid samtidig som jeg har andre plikter, det handler bare om struktur. ALT er mulig så lenge man setter seg villig til å gjøre det som trengs.

Lenke til kommentar

Du, som utenforstående observatør, er ikke en del av denne (u)kultur, men du ønsker å endre på den fra utsiden. Ut fra det som du har beskrevet, kan vel si at noe bør endres. Din rolle vil strengt tatt ikke kunne være noe mer enn; rådgivende / veiledende. Enhver kultur som trenger endring, må endres fra innsiden for at det skal lykkes.

Lenke til kommentar

Det kommer an på standarden man setter. Jeg skal innrømme at jeg ikke lever i noe herskapshus, men jeg overlever fint på studielånet. Månedsforbruket mitt ser omtrent slik ut:

Husleie 3750 kr

Mat (inkludert alkohol, godteri og liknende) 1750 kr

Telefon 200 kr

Transport 300 kr

Annet (klesvask, underholdning, skolesaker, sparing, osv.) 1000 kr

Hvis hun flytter ut, vil hun også frigjøre masse tid som hun kan bruke på en kveldsjobb et par ganger i uka. Det er fullt mulig å ha en grei økonomi som student uten å bo hos foreldrene sine.

Studerer du, trådstarter? Hadde det vært mulig å flytte sammen? Har kjæresten din en far?

Det skal vanskelig gjøres å endre atferden til foreldrene hennes. Før eller siden må hun flytte ut uansett, så jeg ville gjort det først som sist. Men hvis hun er redd for å bli hatet og nekter å flytte uansett hva du sier, så er det ingenting å gjøre.

Lenke til kommentar

Hva med at hun flytter inn hos deg?

Som sagt jeg bor i vestfold og hun i østfold og går sykepleien der i Fredrikstad..

Det blir altfor mye penger og pendling.. Ikke minst tid!

Hun har snakket om dette før.. Men tviler på at det blir noe av..

Det kommer an på standarden man setter. Jeg skal innrømme at jeg ikke lever i noe herskapshus, men jeg overlever fint på studielånet. Månedsforbruket mitt ser omtrent slik ut:

Husleie 3750 kr

Mat (inkludert alkohol, godteri og liknende) 1750 kr

Telefon 200 kr

Transport 300 kr

Annet (klesvask, underholdning, skolesaker, sparing, osv.) 1000 kr

Hvis hun flytter ut, vil hun også frigjøre masse tid som hun kan bruke på en kveldsjobb et par ganger i uka. Det er fullt mulig å ha en grei økonomi som student uten å bo hos foreldrene sine.

Studerer du, trådstarter? Hadde det vært mulig å flytte sammen? Har kjæresten din en far?

Det skal vanskelig gjøres å endre atferden til foreldrene hennes. Før eller siden må hun flytte ut uansett, så jeg ville gjort det først som sist. Men hvis hun er redd for å bli hatet og nekter å flytte uansett hva du sier, så er det ingenting å gjøre.

Jeg studerer ikke.. Jeg er ferdig utdannet som kjemi og prosessoperatør.. Jeg er akkurat nå p.d.d arbeidsløs og søker jobb innenfor faget.. Som sagt hvis ikke dere leste det.. Så bor jeg i vestfold og hun i østfold.. Det er en tid på ca 2 timer og 30 min.. Noenganger 2 timer hvis man er heldig for å komme seg til henne..

Dette blir altfor mye pendling og penger for henne.. Hun har en far men han bor i slemmestad i Buskerud.

Det er liksom:

Ikke mulig å flytte ut pga for lite peng. + At føler det blir for mye stress og ork og ikke klare eksamen.

Ikke mulig å endre foreldrenes atferd fordi de er så fucked opp som de er.

Ikke mulig å flytte til meg fordi jeg bor for langt unna iforhold til det som er rimelig.

Ikke mulig å flytte til faren fordi han bor enda lenger unna.

Ikke mulig å betale, Ikke bare husleie, Men strøm og mat også for å slippe pliktene.

Det eneste hun ser for seg som er mulig er å være boende til utdannelsen er ferdig. Og dette er først ferdig om ca litt under ett år fra nå. Men dette er jo helvette på jord for stakkars jenta.

Lenke til kommentar

Som Buffy* sier så er det altså helt frivillig å bo hjemme etter at man fyller 18 år. Vi er alle forskjellige og har forskjellige erfaringer fra egen situasjon. Når vi tar disse erfaringene med oss inn i situasjoner som ikke er identiske som den situasjonen erfaringen ble gjort i, blir det fort feil.

Jeg har fått med meg at stefaren, moren, du og dine venner klager. Klager kjæresten din? Eller er det du som ikke er komfortabel med dette?

Du sier hun ikke får noen belønninger, men åpenbart blir hun kjørt til skolen.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at du for eksempel kunne flytte til Fredrikstad, Sarpsborg eller Råde. Eller så kunne hun fullføre utdannelsen på en annen skole, men det er jo uaktuelt når hun har under et år igjen.

Jeg har kjøpt leilighet i Mars i år.. Man må bo minst ett år før man kan leie den ut har jeg hørt.. Så er nok lite aktuellt..

Som Buffy* sier så er det altså helt frivillig å bo hjemme etter at man fyller 18 år. Vi er alle forskjellige og har forskjellige erfaringer fra egen situasjon. Når vi tar disse erfaringene med oss inn i situasjoner som ikke er identiske som den situasjonen erfaringen ble gjort i, blir det fort feil.

Jeg har fått med meg at stefaren, moren, du og dine venner klager. Klager kjæresten din? Eller er det du som ikke er komfortabel med dette?

Du sier hun ikke får noen belønninger, men åpenbart blir hun kjørt til skolen.

Foreldrene klager ja.. De mener at hun skal gjøre alle pliktene og hushjelpen UTEN at de måtte be om det. GUD jeg hater at de gjør det.. Hvordan kan de forlange noe sånt? Hun er som sagt utrolig sliten når hun kommer hjem fra skolen, Og har egentlig bare tid til å gjøre ferdig leksene.

Kjæresten min klager ikke på noenting.. Men syns selvfølgelig moren er over-the-top med urettferdighet. Det skjønner jeg veldig godt når hun hele tiden må gjøre ting når jeg er hos henne.

Ville du vært komfortabel i ett hus der folk kjefter på hverandre, Der moren og stefaren til f.ex den du er sammen med såvidt prater med deg og ikke ofrer ett eneste blikk og bare har så lite nødvendig prat som mulig? Pluss at de hele tiden skal ha tak i kjæresten din og hun får ikke lov til å bli med ut på noe fordi hun må gjøre pliktene sine?

Jeg syns det er helt bak mål.. Jeg trives ikke i det huset men jeg dealer med det fordi jeg vil veldig gjerne være med henne. Men syns det er helt bak mål.. I tillegg til bikkjene som kan brøle høyt som faen akkurat når dem måtte føle for det. Ikke særlig koslig.. Også måtte faktisk hjelpe moren og stefaren med bæring eller kjøring når jeg er der.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere tenker veldig negativt på det. Bare ser umulighetene. Hvordan vet dere at det er umulig før dere har prødvd? Handler det om frykt?

Frykt for at foreldrene skal misslike henne? Det er ikke slik foreldre forhold skal være uansett. Gjensidig respekt er et fint ord i så måte. Høres ut som de mangler det totalt.

Hadde en venninne med samme opplegget. Fikk henne til å flytte ut og alt ble mye bedre.

Stipend er nok. Bare ikke å være så kravstor. Du trenger ikke leilighet fra 2010 liksom.

Jeg studerer på høgskole og får stipend. Har 2500 igjen etter husleie, og det er mer enn nok til mat og alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...