vestlending1 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Hei. Jeg går siste året mitt på vgs, og har dessverre Tysk i år også. Jeg hadde en veldig flink lærer i vg1, og klarte å få 6. I vg2 hadde jeg fire forskjellige lærere, samtidig som jeg havnet i en gruppe med elever som hadde Tysk nivå 2 og fikk 4. I år har vi hatt vikar, men fått en lærer fast. Hun er tysker, så til dels vanskelig å forstå. Klassen i år består av fem elever som har hatt tysk på ungdomsskolen i tre år. Jeg er klar over at jeg må jobbe svært mye selv for å oppnå en god karakter og søker derfor hjelp her. Hva er grunnleggende og som jeg må kunne? Enkle setninger og ting som går igjen? Hva bør jeg fokusere på? Noe annet viktig? Jeg hører på Pimsleur - German. Jeg tar i mot all tips og råd! Edit: jeg prøvde og søke, men fant ingen tråd som var direkte relevant, hvis det er noen så er det bare å linke! Endret 22. oktober 2012 av Inzane-94 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det er mye man kan lære på tysk, så et spørsmål er hvor mye du kan til nå? Her er en bra side med oppgaver: http://www.kragerovgs.no/tysk.html Gjør oppgaver og se hva du sliter med 1 Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Du kan byrje å gjere det eg gjer, med å omsette ein del av innlegga du skriv på forumet til tysk. Eg synest det hjelper. Sie können beginnen was ich tun zu tun. Übersetz ein Teil von Ihren Ausserung, die Sie auf diesem Forum schreiben. Ich glaube, dass es ein bisschen hilft. Endret 23. oktober 2012 av Magnus_L 1 Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) For å oppnå en god karakter bør du kunne: - Analysere setninger - Bøye adjektiv korrekt - Vite hvilke preposisjoner som styrer hvilke kasuser samt kjenne til vanlige verb som styrer akkusativ og dativ - Konstruere korrekte setninger i presens, preteritum og presens perfektum - Ha korrekt ordstilling ved modale hjelpeverb og leddsetninger - En viss grad av referatkonjunktiv og hypotetisk konjunktiv - Pronominaladverb - Relativpronomen - Genitiv - Konstruere setninger i passiv Og sikkert en del mer. Poenget er at du er nødt til å skille deg ut. Du må sørge for at læreren din slipper å pine seg gjennom setninger som er preget av feilaktig ordstilling, slurvefeil og manglende setningsanalyse. Hvis du sørger for at du mestrer slike grunnleggende ting, kan du sikre toppkarakteren din ved å legge til referatkonjunktiv (som er svært enkelt, men som samtidig vil imponere læreren/sensoren din), relativpronomen og passivsetninger (spesielt i presens perfektum). Edit: I tillegg er du naturligvis nødt til å delta aktivt i timene. De fleste tysktimer (i alle fall de jeg har lagt bak meg) er preget av at få tør å svare grunnet frykten for å gjøre feil. Åpner du kjeften din i tysktimer, kommer du til å gjøre feil, slik er det bare, men du er nødt til å prøve. På den måten viser du engasjement og interesse. På sikt vil du også forbedre de muntlige ferdighetene dine. Endret 22. oktober 2012 av Concrux 2 Lenke til kommentar
vestlending1 Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Tusen takk for svar!!! Jeg skal gjøre oppgaver og oversette. Det er eksamen jeg frykter, siden jeg kommer opp i enten Tysk, Kjemi eller matte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå