Gå til innhold

Spørsmål til lønn, er dette lovlig?

Anbefalte innlegg

Hallo

Har en jobb hvor jeg har IPL (individuell prestasjons lønn)/fast årslønn. Jeg synes ordningen som blir praktisert på min arbeidsplass virker noe rar men når jeg tok dette opp med HR avdelingen sa de at dette var normal praksis.

Fiktive tall følger. Rundet opp/ned til nærmeste hele 1.000,-

Jeg har en fast årslønn på kr. 370.000,- Noe som i følge mine beregninger skulle være ca 33.000,- pr mnd i 11. mnd. siden vi har en mnd (for oss mai) hvor vi får feriepenger og ikke lønn, men vi får lønn når vi har ferie.

Men min utbetaling er basert på 12. mnd så denne er da 30.000,- pr. mnd. i 11.mnd. og ferie penger i mai.

Jeg mener jo at feriepengene som er noe jeg tjener opp og at lønnen burde bassere seg på faktiske utbetalte mnd?

Jeg har som sagt bemerket dette til HR avdelingen samt at jeg har prøvd å søke på nett, men uten hell.

Noen som har kunnskap innenfor dette som vet hva som er rett og galt? :)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et tema det er vanlig med forvirring rundt.

Det som er greia er at man må skille mellom opptjent ferie og opptjente feriepenger, samt at man ikke har betalt ferie selv om man får lønnsutbetaling den måneden man tar ut ferien.

År 1: Du har ikke noe feriepenger opptjent, men du tjener opp (rett til) ferie (vanlig ca 2 dager pr måned) samt at du løpende bygger opp feriepenge-grunnlag for neste år.

År 2: Du har tjent opp x antall feriedager. Jobbet du hele år 1, har du tjent opp 4 eller 5 uker ferie, og 10,2 eller 12% av fjorårets bruttolønn som feriepenger.

År 1 trekker de ikke ferie automatisk, men de trekker manuelt de dagene du evt tar ut. Dvs hvis du blir ansatt 01.01 og ikke tar ut ferie, får du 12/12 årslønn utbetalt.

År 2 trekker de hele ferien din i mai, selv om du ikke fysisk bruker opp ferien før i november. Dvs du jobber kun 11 måneder og får derfor kun betalt 11/12 årslønn ( + feriepenger for i fjor )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...