Gå til innhold

spørsmål om jord.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke koble det til noe som helst. "Jord" er ofte bare en definisjon på et referansepunkt. Så det skjemaet ditt trenger egentlig ikke ha det symbolet for jord, det betyr ingenting i praksis. Men det er bare slik at det er en standard å tegne inn et jordsymbol.

Ledningene som er koblet til dette symbolet er koblet til GND på PSU inne i maskina. Og en plass i maskina er dette som oftest koblet til chassis.

Det er faktisk ikke alltid lurt å lage ekstra koblinger til chassis, for da lager du jordsløyfer, som i enkelte tilfeller lager problemer.

Lenke til kommentar
ok, takk for infoen. men det har seg slik at jeg bare har en bærbar pc så hva kan jeg da kople den til?

Du skal koble slik som skjemaet viser. Og for å gjøre det enkelt for deg så visker du ut jordsymbolet med korrekturlakk, så slipper du å tenke jord i det hele tatt! :wink:

Lenke til kommentar
Hvis han ikke kobler LEDene til jord vil de jo ikke lyse, kretsen må jo være sluttet!

Kretsen er jo sluttet jo! :grumpy: Jordsymbolet er der for å fortelle leseren at dette er laveste potensiale. Jordsymbolet skal i dette tilfellet ikke kobles til noen plass, da kretsen allerede er jordet ved hjelp av parallell-porten.

Lenke til kommentar

I skjemaet så står det greit forklart at alle led-ene skal kobles til pinnene 18-25 som da pr. definisjon er jord. De kan også kobles til kabinettet som inneholder led-ene hvis det er av metall men jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det.

Men etter å ha lest en del av postene her så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om når jord ikke er jord. Eller iallfall ikke det laveste potensialet.

Det oppstår av og til tilfeller der man har 6V tilgjengelig men man ønsker 3 og -3 volt. Det man gjør da er å definere et punkt som man kaller jord. Dette kan man gjøre enkelt med å sette to like og høyohmige motstander mellom 6v og 0v. Det man vil ha da er 6v på "toppen", 3v i midten og 0 volt på "bunn". Men i forhold til midtpunktet så vil man ha 3v på toppen og -3v på bunn. Hvis man da ser et slikt skjema og den "kunstige" jorden (som er 3v i forhold til reell jord i kabinettet) og skal bygge det ut og så oppdager man at jord ikke er koblet til kabinettet og finner ut at det hadde vært en lur ting å gjøre så sliter man veldig fort.

Kanskje ikke helt relevant men alltids en ting å tenke på når man ser et koblingsskjema og ikke er helt sikker på om jord alltid er jord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...