HDSoftware Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Fant ikke noe bedre forum å legge denne tråden i så jeg prøver her ;-). Jeg skal lage en anretning som gjør at forskjellige farger skal lyse opp avhengig av hvilken bryter som trykkes. Kort sagt, en person skal ha 7 brytere og en annen skal sitte et annet sted å avlese hva som trykkes i form av lys. Det skal være 7 forskjellige farger som skal vises, hver av dem representerer en bryter. Første tanke var å bruke 7 lyspærer og 7 lysbrytere og koble dette med 220V, men dette blir veldig masse ledninger, så tenke jeg - dette må da kunne gjøres mye mere elegant. Hva med å bruke en CAT5 kabel som har 8 ledere og lys dioder... Det er vel slik at en lys diode krever minimalt med strøm og da bør man vel klare seg med en enkel batteri eliminator. Det som jeg derfor lurer på er - hva trengs for å få dette til ? Hvor mange lys-dioder kan drives på f.eks. en slik eliminator? Og sist, men ikke minst - finnes dioder i flere farger en RØD og GRØN ? Finnes disse i HVIT? I såfall kan jeg jo bruke en tusj eller lignende og få frem de fargene jeg vil. Håper på svar... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Hvor kraftig skal disse lyse? Skal de belyse noe, eller skal de bare være indikatorer? En batterieliminator kan drive MANGE lysdioder, hvis du ikke velger en skikkelig svak batterieliminator, og noen svært krafige lysdioder. De finnes i rød, grønn, blå, hvit, og sikkert flere farger. Men du må jo vite om de skal være kraftige som frontlys, eller bare sånne svake dioder som viser at TVen står på. Kanskje dette blir enklere om du beskriver mer nøyaktig hva dette skal brukes til? Vet ikke om det finnes så mye som 7 ulike farger... Et display som viser et tall er kanskje bedre? Et sånt display, kanskje? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Heisan, og takk for glimrende svar... Du, dette skal brukes til å indikere akkorder i sammenheng med musikk i et Disimillis orkester. Se for deg en "Dirigent" som skal indikere ovenfor musikere hvilken toneart som skal spilles. Dette gjøres i dag ved å fargelegge tekstene. Så står hjelpemanskapp og peker med pekestokk og utøveren spiller fargen. Ved å bruke en lysinnretning så kan dette forenkles ved å sette et lysanlegg enten sentralt på scenen, eller en for hver utøver. Så hvis det finnes HVITE dioder så kan disse monteres bak en gjennomsiktig glass/plast plate som fargelegges med tusj.. Når det gjelder styrken så ser jeg for meg to varianter. En som kan monteres rett på notestativ og en som kanskje er litt mere felles i orkesteret. Notestativ montert kan dermed være relativt lyssvak, men en mere sentralt montert lys rigg bør nok være mere lyssterk. En måte jeg ser for meg å få opp lysstyrken er vel å bruke flere på samme "kurs" Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Flytter temaet til DATA\Elektronikk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå