Gå til innhold

Ny router med strengt krav

bekimc

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at vi har en 6/0.5 linje her hjemme og fordeles på fire gutter der to av dem spiller, og de andre to bruker selvsagt 99% av linjen med å streame eller uploade store filer - noe som gjør at de to som spiller dessverre får "ping/responstid" som er oppe i flere tusen.

Da er vell spørsmålet mitt, om det er noen rutere med firmware installert slik at jeg kan sette maks 25% av linjen på hver person - slik at linjen fordeler seg greiere?

Dette hadde løst så veldig mye av hverdagsfrustrasjonen jeg nå har i huset..

Takk så meget på forhånd!

Edit: Kan være jeg formulerer meg litt dårlig, men håper spørsmålet blir forstått.

Endret av bekimc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjestenett vil ikke funke spesielt bra siden alt går gjennom samme kabel.

Det beste hadde vært en Switch med vlan funksjonalitet da det er den eneste måten jeg veit hvor du kan dele opp kapasiteten slik du ønsker.

Nå har de fleste nye routere QOS funksjonalitet som kan prioritere normal internettaktivitet som surfing og spill mens den nedprioriterer p2p trafikk som fildeling, men jeg tror ikke denne stryper opplasting/nedlasting som går utenom normale fildelingstjenester og da er du like langt.

Mulig du kan bruke en router med 3'dj parts firmware men det er det andre her inne som kan svare bedre på enn meg,

Lenke til kommentar

QoS syntes jeg ikke høres bra ut nok i praksis. Jeg har nødt til å strupe opp/ned til Bittorent/DropBox/Netflix/ og internettsider der en kan streame filmer fra, og så langt som jeg har lest om QoS vil jeg kunne sette prioriteten til spill, men det vil fortsatt være noen som laster eller uploader (om noen uploader 30 kB/s så øker det ping fra 80 til 600.)

Akkurat nå er nettet vårt hjemme ubrukelig, og dette skaper innmari frustrasjon, så er litt sporløst forsvunnet om hva jeg kan gjøre for å fikse dette faenskapet. :omg:

Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten, oppgrader linjen. Downloaden på 6/0.5 er relativt grei, men uploaden på 0,5 gjør at den nok ikke så godt tåler belastning fra f.eks torrent-downloading o.l.

Utenom det, så hadde jeg fått de til å samarbeide litt, f.eks si at evt downloading osv kan settes opp på natta og ikke mellom f.eks 15-23 og at streaming ikke kan gjøres i mer enn 480p?

Lenke til kommentar

Det er ingen allverdens mulighet for å oppgradere linjen. Hele nabolaget klager på det og stabiliteten er like dårlig for oss alle. Helt absurd dårlig for å si det mildt.

Det er uploaden som ødelegger alt ja. Men problemet er at dem ikke <gidder> å være samarbeidsvillige, noe som gjør dette til en veldig veldig situasjon for oss to andre i og med at vi ikke kan allverdens om internett men vil at fordelingen skal være likt slik at alle får en fin fornøyelse(ihvertfall bedre) av internettet.

Sette opp gjestenettverk vil jeg prøve meg fram på. Er det noen spesiell måte å gjøre dette på ruteren fra NGT? Og hvordan "capper" man internettet på ett gjestenettverk?

Takk så altfor mye på forhånd!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan jo se en liten oversikt over lignende prosjekter her

Selv bruker jeg DD-WRT på en Linksys WRT160NL QoS her lar deg velge litt av hvert. I ditt tilfelle så kan du velge MAC priorirtering, som lar deg velge hvilke enheter som skal få nyte best av nettet. Her kan du legge inn guttenes datamaskiners MAC-adresser og sette prioritering slik som du vil. MAC-adresser er unike, så da trenger du bare å sette de en gang, og det vil ikke hjelpe å bytte IPadresser eller porter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...