adg Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Når jeg skal starte webservern får jeg melding om at porten (port 80) allerede er i bruk av en annen "application"... Vet noen her hvordan jeg kan finne ut hva som bruker denne porten? Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Port 80 pleier man å bruke til HTTP - World Wide Web (Internet Explorer, Opera, Mozilla etc.) Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Port 80 er normalt HTTP ja, med mindre du har forandret på det. Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Du kan jo prøve å gå inn på denne siden http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/tcpview.shtml og laste ned tcpview. Pakk ut zip filen og kjør exe filen. Finn den raden som inneholder Protocol = TCP, Local Adress = 0.0.0.0:80 (dvs port 80 på alle interfacer), Remote Adress = 0.0.0.0:80 og State = LISTENING. Da ser du i Process kolonnen hvilken prosess det er som lytter på port 80. (Jeg gjetter på at det er inetinfo.exe - og at du forsøker å starte Apache - eller motsatt ) (Det som står etter : i Process kolonnen er PIDed til prosessen - så du kan kjenne den igjen i f.eks taskmanageren) Drep prosessen som lytter på port 80 og du skal kunne starte webserveren din :-) Lenke til kommentar
adg Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Jeg har avslutta prosessen inetinfo flere ganger nå, men den starter seg selv igjen med en gang... Hvordan kan jeg hindre dette? Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Det er flere måter du kan gjøre dette på. I IIS (Internet Information Server) sin administrasjonsmodul (start, run og skriv %SystemRoot%System32inetsrviis.msc) kan du for eksempel: 1. bytte portnummer på websiten din (Sannsynligvis heter den "Default Web Site" dersom alt er default) fra port 80 til en annen port som er ledig på maskinen din - f.eks 81. (Høyreklikk "Default Web Site" og velg properties - da dukker det opp en side der du kan endre...) 2. stoppe "Default Web Site" En annen måte er å gå inn på services og stoppe (eller kanskje helst disable) den servicen som heter "World Wide Web Publishing" Nok en løsning vil være å deinstallere hele greia (Add or Remove Programs, velg Add/Remove Windows Components, og deretter fjerne krysset i checkboxen til Internet Information Services (IIS) ) Mitt forslag er å først stoppe, og deretter disable servicen. Så slipper du å reinstallere dersom du skulle behøve IIS en annen gang - kjekk å ha om du skulle finne på å lage noen .net web applikasjoner :smile: Lenke til kommentar
gspr Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Port 80 pleier man å bruke til HTTP - World Wide Web (Internet Explorer, Opera, Mozilla etc.) Eh... ingen av dem lytter på port 80, som jo er saken her... Lenke til kommentar
adg Skrevet 7. september 2003 Forfatter Del Skrevet 7. september 2003 Tusen takk for hjelpa _BOFH_! Det virker. (bytta port til 81) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå