bentose Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Det kommer vel ikke tørris ut, men CO2-gass? Tørris kan ikke slukke noenting, men det kan CO2... Dessuten, hvordan kan du sprute fast stoff ut av dysen på brannslukningsapparatet? Lurer på om ikkje du kan snu apparatet opp/ned slik at det kjem flytande CO2 ut. Når trykket fell gjennom dysa vert det så kaldt at CO2'en frys. (PS. har aldri studert eit CO2 brannslokkingsapparat, kanskje er det allereie opp/ned i forhold til vanlege CO2 behaldarar.) Bent Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Benny, hvorfor i alle dager skal du ikke bruke CO2 gass til å slukke med? Det finnes 2 typer standard brannslukningsapparater i dag, Skum og CO2. Co2 er overhodet ikke farlig til å slukke en brann med. Faktisk er det det tryggeste alternatived at de to (skum er mindre egnet til elektriske branner). CO2'en i brannslukningsapparatene er i gassform, men den er under trykk. Det gjør at når du spruter ut gassen, så vil den ekspandere og bruke opp energi (varme) rundt seg. Altså blir slangen og det du spruter på ganske kaldt. Men den er i gassform i beholderen... så lenge du ikke spruter den ut, så har den romtemperatur i beholderen, og i romtemperatur er CO2 i gassfase. -Stigma EDIT: Det er mulig at trykket i beholderene er så høyt at CO2'en ligger i flytende form. Det har forsovidt ikke så mye å si siden det bare er snakk om hvor høyt trykk det er i beholderen. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Ehh, tror du skal droppe det der, du kan bli alvorlig skadet. Trykker, og temp forskjelden er "ekstrem" og det sprenger. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Snabben, jeg kan ikke tenke meg en scenario der du kan bli skadet ved bruk at tørris... Ikke ved mindre du fyller badet till med det, tar av deg klærene, hopper oppi, og blir liggende noen minutter. Da hadde du fått noen fine frostskader :wink: , men ellers så skal du være ganske "flink" for å skade deg med tørris. Å få tørris på naken hud gjør ikke større skade enn å få kokende vann på huden. Sannsynligvis mindre. Og hvor ofte skader du deg på mishandling av kokende vann? -Stigma Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 For GUD skyld IKKE bruk Tørris/Co2, gas eller flytende til å slukke noe med, for da kan du raskt bli historie! Hvordan pleier du å slukke flammer da? Er du ikke kjent med 'branntrekanten'? Les om Grunnleggende brannteori. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Dynamitt er fett å slokke branner med da... Lenke til kommentar
Pin Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 først til post starter, bor du i oslo får du kjøpt tørris på bryn, tror det er diplom is, kanskje henning olsen, men det finner du ut fort. Så til han som sier nitrogen ikke er farlig, vel hvis du får en lekasje i et rom kveles du rimlig fort, Nitrogen har den egenskapen at det binder seg med O2 veldig fort som i løpet av et par sec er rommet oksygentomt og du besvimer og dør før du har skjønt hva som har skjedd. Er en grunn til at sykehus etc har nitrogen tanken utendørs, og transport for privat personer anbefales på taket av bilen eller i tilhenger da en lekasje ikke vil gjøre noe skade. Skal du leke med nitrogen må du ha veldig bra avtrekk rett over der du jobber eller sitte på en veranda eller lignende. Husker ikke helt men noen andre kan sikkert svare, men er ikke Nitrogen også fryktelig ustabilt, slik at slag etc kan starte en reaksjon? Ta den siste setningen med en klype salt siden jeg ikke husker (blander det ikke med nitroglyserin btw, men tror flytende nitrogen har noen av de samme egenskapene som flytende nitroglyserin) edit: kom til og tenke på at tørris i et lukket system kan vel også skape et så stort trykk at tanken eksploderer? men er ikke sikker på dette, dobbelt sjekk dette før du tester, kan ikke bare ødelegge maskina di, men også deg om du sitter ved siden av den... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hvorfor absolutt tørris? Det hjelper jo ikke at det er veldig kaldt, vann kan ikke bli kaldere enn 0 grader uansett. Men hvis du bruker det, hvorfor ha det opp i vannet? Resultatet blir antagelig masse gass i vannet, og da blir kjølingen definitivt dårlig. Dessuten blir vannet litt surt, dermed fare for korrosjon. Må være bedre å legge tørris på utsiden av tanken. Fakta om CO2: http://www.wittemann.com/co2.htm Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Nitro er dyrere og vanskeligere å tilføre og større sikkerhets risk...8KG tørris koster liksom 150,- og det er mye morro! Hvoffor større sikkerhetsrisk? CO2 gjør det samme, å FORTRENGE LUFTEN. hvis nitrogenet binder seg til oksygenet (noe det ikke gjør, da det ikke hadde vært spess mye og puste i da lufta er ca 80%N og 20%O2) hadde du fått en nitrøs gass som er giftigere enn co2. Finnene bortpå muropaketti har jo stadig vekk en masse flytende nitrogen ved siden av seg (i prosjekter seff) Nitro er dessuten en NOx forbindelse, f.eks. nitrocellulose er (C6H7O5(NO2)3)n Sett en fyrstikk borti det og foff borte... Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Hårek - Vann i bevegelse fryser ikke så lett vetu. Dessuten så går vannet i en stor slange rett til CPU og northbridge før det surkler seg til radiator og vanntank hos meg, hvis jeg ikke fjerner radiatoren da. Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hårek - Vann i bevegelse fryser ikke så lett vetu. Dessuten så går vannet i en stor slange rett til CPU og northbridge før det surkler seg til radiator og vanntank hos meg, hvis jeg ikke fjerner radiatoren da. hva med frostvæske anyone? Lenke til kommentar
Pin Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Julepynt, som sagt større mengder nitrogen er veldig farlig, men dunno hvor store mengder som må til, men vet når nabon her tok med seg nitrogen hjem fra viten sentret for og kjøle ned CPU så fortalte han meg dette, og forklarte hvorfor det var grise farlig i litt mengde. Lenke til kommentar
julepynt Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Julepynt, som sagt større mengder nitrogen er veldig farlig, men dunno hvor store mengder som må til, men vet når nabon her tok med seg nitrogen hjem fra viten sentret for og kjøle ned CPU så fortalte han meg dette, og forklarte hvorfor det var grise farlig i litt mengde. du trenger MYE nitrogen som går ut i lufta _samtidig_ for å fikse det. Uansett bør man bruke avtrekk da nitrogen ikke er digg å puste 100% av. Lenke til kommentar
Skognisse Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hehe.. jeg vet ikke helt om Tørris er så egnet til det prosjektet ditt men .. du får ha lykke til Jeg hadde sommerjobb på hennig olsen is i sommer jeg , tok med meg hjem masse av de tørris blokkene , knuste de, hadde ca 2 dl varmt vann i 0,5 l flaske,oppi me tøriss, skru kork *riste riste kaste* .. så vente ca 20 sek så SMELL .. hehe.. og det smalt godt og Tips : ikke gå bort til en flaske som ikke har smelt, og kjenn på den .. hadde en som smalt i hånda, det røska litt ;P (Nok om tøriss bombe leking i kveld..) Edit : En ting til .. hadde en frysedisk som lå masse tøriss blokker nedi, ble fet effekt når en bøyde seg ned og pusta skikkelig godt inn av den gassen .. plutselig føltes det ut som lungene krympa inn og du ikke fikk oksygen,og så ble lyder mye lysere og en begynte se litt sån rødt og blått ;P hehehe.. må prøves Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Pin - først til post starter, bor du i oslo får du kjøpt tørris på bryn, tror det er diplom is, kanskje henning olsen, men det finner du ut fort. Ja visst f hehe det kjenner jeg på smaken Men til Nitro belivers må jeg bare si at jeg skal ha no som er billig og kjøler vannet "brennkvikkt". Å kjøre returvannet rett i et åpent kar med tørris betyr ikke at vannet blir -71'C, men fort kaldt. Nitro krever dessuten ombygging på kjølesystemet og jeg TRENGER ikke -200'C på CPU'en hehehe Skal da ikke lage isbit av CPU'en heller da Takker for at dere viser interesse og kommer med ideer, synes det er kult at så mange er med her. Kjøling trenger no nytt når selv vannkjøling begynner å slite litt med de nyeste prosessorene. Lenke til kommentar
zane Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Dersom dette er et eksperiment så må det jo være bedre å kjøle ned litt frostvæske i fryseboksen å bruke det som kjølemedie. Vann vil uansett ikke bli kaldere enn 0 grader. Som en annen nevnte så kan vann underkjøles endel, men vanlig vann inneholder nok små partikler til at kimedannelse av iskrystaller skjer rimelig raskt. Lenke til kommentar
jag Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 For å redusere problemet med gass i vannet (fører til at pumpa jobber dårligere) kan du ha uttaket i bunnen, tørrisen på en rist over uttaket og inntaket på toppen. Vannet kommer inn oppe passerer tørrisen og kjøles ned, boblene vil gå opp (prøv deg fram med hvilke mengder du kan kjøre før de dras med). Videre kan du ha i frostvæske som foreslått eller vanlig bordsalt. Lag en nesten metta saltløsning (mindre enn 32 g/l). Fordelen med frostvæska er at den ofte inneholder et korrosjonshemmende middel + at slipper stresset med salt... Før du starter forsøket kjøler du ned noen liter vann (med frostvæske/salt og temperaturen går fort under -12) så du får et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Har ettpar sånne bensintank filtere til modellfly/bensin RC bil, men god ide å legge tørris på rist ja. Jeg skal ha frostvæske konsentrat i vannet ja. Hovedpoenget er å optimalisere vannkjøling på en billig måte som alle kan få til om de vil. Blir jo ikke å kjøre tørris kjøling hele tiden akkurat, men det er kult å prøve nå og da. Lenke til kommentar
jag Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hadde blitt aktive døgn med kontinuerlig tørriskjøling Det som heller ikke er så dumt er å fylle opp med isbiter i tillegg. Er tanken stor nok kan du også legge i et par kjøleelement, bare sørg for god nok sirkulasjon i tanken Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 hvis du skal ha kaldt og flytende vann kan du jo alltids ha salt i det, vil nok ikke være bra for metallet i kjøleoppsettet, men vannet vil nok få en temp på -30 i alle fall, men du må huske på å fylle på med salt da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå