IceCool Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Hvor får jeg tak i tørris? Jeg har tenkt å slippe noen små blokker i vannet til vannkjølingen min og se hva jeg klarer å tyne ut av min 2500+ Barton. Det skal være 2 vanntanker når jeg gjør forsøket pga reversert kokeprosess av tørrisen (blir masse bobbler) Det blir et grunnt lite basseng så de bobblene blir frigjort veldig fort, og jeg har sånn lite nettingfilter som hindrer at småbiter av tørris kommer seg i slangene. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 tørris burde vel kunne gå ann og skaffe veldig mangen plasser, for eks en brusfabrikk eller lager etc...... (eks. vikingbrus el.l dersom det finnes enda). Ellers så kan du jo bare spør rundt om kring der du bor om noen har. en annen ting.....er det virkelig det smarteste og bruke tørr is? Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Okey, får ringe rundt mandag. Hehe, Neppe, men jeg skal ikke la det være uprøvd, det kjøler fort og effektivt, og jeg liker å teste ting. Har en røykmaskin som går på tørris som jeg skal teste skikkelig på neste fest. Blir mye kulere røyk av tørris røykmaskiner enn de som bare står der og lager vanndamp med heste lukt Lenke til kommentar
C_f Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Jeg har tenkt å slippe noen små blokker i vannet til vannkjølingen min og se hva jeg klarer å tyne ut av min 2500+ Barton. Håper du får det til. Høres utrolig spennende ut. Fortell hvordan det gikk/går. Lykke til. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Håper du har tatt i betraktning trykket som vil oppstå når tørrisen og vannet kommer sammen....ta en flaske med litt vann i, hiv oppi tørrisen, rist den og sett på korken og se hva som skjer Råder litt avstand! Men går kanskje hvis mengden er liten, hva vet jeg Lenke til kommentar
DjViper Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 hvordan det kommer til å gå ? heh jo, vannet fryser, utvider seg, vannblokka sprekker, å hell freezes over i pc'n din Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 vet jeg kanskje virker litt dum her men det gir jeg blanke i: hva er "tørrris"? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 hvordan det kommer til å gå ? heh jo, vannet fryser, utvider seg, vannblokka sprekker, å hell freezes over i pc'n din Gassene som blir utviklet gjør nok dette lenge før vannet får tid til å fryse vil jeg tro....men problemet blir det samme: ting vil ut Og da vil ting sprekke.... Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Håper du har tatt i betraktning trykket som vil oppstå når tørrisen og vannet kommer sammen....ta en flaske med litt vann i, hiv oppi tørrisen, rist den og sett på korken og se hva som skjer Råder litt avstand! Men går kanskje hvis mengden er liten, hva vet jeg Vet det blir trykk som f. derfor jeg skal ha en åpen vanntank (isboks eller no) der det skal være tørris. Kan sprenge mye med tørris faktisk hehehe Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 vet jeg kanskje virker litt dum her men det gir jeg blanke i:hva er "tørrris"? http://www.hgc.hydro.com/hits/osl02100.nsf...f&menu=products Lenke til kommentar
Annei Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 vet jeg kanskje virker litt dum her men det gir jeg blanke i:hva er "tørrris"? Når man nedkjøler karbondioksid til -78 grader blir den i fast form.. Altså d e is med en temperatur på -78 grader Lenke til kommentar
Leetrune Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Foreslår flytende nitrogen jeg det burde være mindre "risikofritt" og det funker bedre vill jeg tro. tror jeg Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Nitro er dyrere og vanskeligere å tilføre og større sikkerhets risk... 8KG tørris koster liksom 150,- og det er mye morro! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Tørris er karbondioksid (CO2) i fast form (-78 eller lavere temperatur). Det består av karbon og oksygen, og er et biproduk at alle forbrenningsprosesser. En stor del av den pusten du puster ut er CO2 (i gassform). Tørris i romtemperatur vil fordampe veldig fort. Romtemperatur er varm nok til at den ikke bare smelter, men går direkte til gassform. Fordi denne gassen er meget synlig, og veier mer enn vanlig luft, vil den danne en kul "tåke" som kryper bortover langs bakken. Brukes derfor ofte i special-effects. Andre bruksområder er som et midlertidig kjøle-element. Fordi det fordamper fort og kan fortenger mye energi (varme) i denne prosessen blir at rundt meget kaldt, meget fort. Det er denne siste effekten som Icecool ønsker å ta nytte av. Desverre vil effekten bare være midlertidig siden tørrisen vil fordampe vekk, så jeg anntar at det er et slags eksperiment for å se hvor høyt man kan presse PCU'en under idelle forhold. Det er verdt å nevne at tørris i denne sammenhengen er brukt som et billigere og mer tilgjengelig substitutt for flytende nitrogen (som starter å fordampe på ca -195,86C). Det er bare som regel for problematisk for privatpersoner å skaffe flytende nitrogen... ^_^ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Foreslår flytende nitrogen jeg det burde være mindre "risikofritt" og det funker bedre vill jeg tro. tror jeg Hmm hvordan ville det være mindre risikofritt mener du da? Begge stoffene er ufarlige ide fleste sammenhenger, borsett fra at du bør være forsiktig å få dem på huden da... Flytende nitrogen i den sammenheng ville vel være det eneste store fare-momentet. Eller tar jeg feil? -Stigma Lenke til kommentar
ebso86 Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Enkelt å greit... finn en oksygen-brannslukker. Vi bruker de på jobben og på skolen. Kommer tørris ut..... Vet ikke helt men tiner vanlig tørris tregere en slik brannapparat-tørris? Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 6. september 2003 Forfatter Del Skrevet 6. september 2003 Kommer ann på hvor store partikler/biter det kommer vetu Lenke til kommentar
Bennyhil Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Tørris er ikke til å spøke med, men kontakt en GAS forhandler. Fks EIVA/HYDRO GAS eller AGA forhandler å de hjelper å forklarer deg! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 Enkelt å greit... finn en oksygen-brannslukker. Vi bruker de på jobben og på skolen. Kommer tørris ut..... Vet ikke helt men tiner vanlig tørris tregere en slik brannapparat-tørris? Det kommer vel ikke tørris ut, men CO2-gass? Tørris kan ikke slukke noenting, men det kan CO2... Dessuten, hvordan kan du sprute fast stoff ut av dysen på brannslukningsapparatet? Lenke til kommentar
Bennyhil Skrevet 6. september 2003 Del Skrevet 6. september 2003 For GUD skyld IKKE bruk Tørris/Co2, gas eller flytende til å slukke noe med, for da kan du raskt bli historie! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå