Gå til innhold

Har ordet "kvinne" en negativ betydning?

Pölsa!

Anbefalte innlegg

Før noen anklager meg for å være mannssjåvinist eller en butthurt feminist, la meg forklare hva jeg mener.

Ordet "kvinne" er for meg noe man leser, og noe man hører på offentlige debatter og på nyhetene. I dagligtalen er det nesten bare feminister og"kvinnehatere" som sier det. Det er min oppfatning. Ordet er ikke særlig fint å høre på heller, og av en eller annen grunn høres det ut som et skjellsord.

Jeg foretrekker å kalle kvinner for jenter. Kan de ikke kalles det lenger, får de håpe at de blir damer, ikke kjerringer, eller *grøsser* kvinnfolk. Jeg kjenner nesten ingen som omtaler mennesker av hunnkjønn som "kvinner" så lenge et hvilket som helst annet ord kan brukes.

Er jeg den eneste som oppfatter det på den måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man skal snakke om underbevisst diskrimering så kan man se på ord som betegner kvinnelige utøvere av et yrke eller en ferdighet. Det er et paradoks at en feminist vil reagere negativt på at man f.eks. omtaler en kvinnelig skuespiller som skuespillerinne, og kreve en standardisering av begrepene etter den mannlige formen, da det implisitt sier at det er noe mindreverdig ved å være en kvinnelig utøver. Det er en generell og etter min mening uheldig trend blant mange feminister, at feminisme ikke handler om likeverdighet gjennom å skape aksept for at det som gjør det kvinnelige kjønnet unikt er likeverdig med det som definerer mannens kjønn, men i stedet gjennom å oppfordre kvinner til å ligne mest mulig på menn. For meg blir det litt som at afroamerikanerne skulle kjempet for sine rettigheter ved å bleke huden, i stedet for å kjempe på sine egne prinsipper - noe som ville vært helt latterlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...