Gå til innhold

Platespiller

Anbefalte innlegg

Hei!

Ny paa forumet, men har faatt mye hjelp her for, saa tenkte aa prove meg med en traad :)

Er ikke kjent med terms innenfor platespillere og LPer, men har veldig gjerne lyst til aa prove aa laere litt!

Veldig glad i musikk og elsker aa samle paa nye/gamle ting naar det gjelder musikk. Derfor lurte jeg paa om noen kunne hjelpe meg i jakten paa en platespiller! Som sagt saa trenger det ikke vaere noe beist av en spiller, trenger ganske enkelt grei lyd slik at jeg kan faa kjopt noen LPer/laant fra pappa, og sjekke ut om lyden er noe jeg kan like!

Haaper det gav mening, takk for alt svar!

Prisantydning vil vel ligge paa rundt 0-4000kr? Helst billigst mulig, selvfolgelig, men vil ikke ha noe som ryker fort eller har daarlig omtale..

PS. Er en platespiller alt man trenger for aa spille av vinyler? Eller er det nodvendig med hoytalere ogsaa?

Om dette er feil forum saa flytt meg gjerne!

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller er det nodvendig med hoytalere ogsaa?

Hvordan skal du ellers klare å høre noe? :)

Du snakker vel ikke om å kjøpe en sånn gammeldags ikke-elektrisk sveivegrammofon med en diger "trompet" for lyd?

grammophone1910.png

Selvsagt vil du trenge høyttalere. Kanskje du allerede har stereoanlegg? Grammofonen kan sannsynligvis kobles til.

Selv har jeg en Philips grammofon koblet til en Tandberg Sølvsuper 11 som forsterker.

Ikke veldig god lyd, men jeg er heller ikke kresen.

Grammofonen har innebygget forsterker, så jeg hadde ikke trengt Sølvsuper´n. Kunne bare koblet høyttalerne rett til grammofonen hvis jeg ville. Men da kunne jeg jo ikke hørt på radio eller CD.

Lenke til kommentar

Haha, neinei, hadde ikke tenkt meg en slik en! Trodde bare at noen av spillerne hadde innebygde hoytalere..kanskje jeg misforstod den som fortalte meg!

Jeg har stereoanlegg, hva slags inputs er vanlige for platespillere?

Aha, jeg tror jeg i forste omgang bare kjoper spiller, deretter forsterker om det trengs.

Link meg til noen gode produkter aa starte med? :)

Lenke til kommentar

Jeg har en grammofon med innebygget høyttaler.

Det er en batteridrevet reisegrammofon, laget noen tiår før iPoden ble oppfunnet.

Du ville ha relativt bra lyd? Glem det.

Du skal nok ikke satse på innebygget høyttaler om du vil ha brukbar lyd. Jeg har hørt kassettspillere med bedre lyd. :)

Men du kan selvsagt kjøpe et stort kabinett/stueanlegg, men de er digre.

Hvilke plugger grammofoner flest benytter vet jeg ikke. Min har DIN-plugg.

Det har forsterkeren også.

5P-DIN-PLUG-R1001479074.JPG

Det finnes visst flere måter å sende lyd over en slik plugg. Velger jeg feil inngang på forsterkeren blir lyden feil. Husker ikke helt, men jeg tror bassen forsvinner. Jeg må velge PHONO-inngangen for å høre på grammofon. Ikke TAPE-inngangen.

Høyttalerne har sånn plugg:

B&O_Male_speaker_plugs_web.jpg

Men jeg er ingen ekspert. Utstyret jeg arvet er fra søttitallet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Heisann,

Mange som selger platespillere, f.ex: HiFi-klubben, se link:

http://www.hifiklubb...o/platespillere

Når du skal koble en platespiller med magnetisk pick-up til en stereoforsterker, må du passe på å få med en RIAA for-forsterker i signalvegen. Den kompenserer for de endringer som er gjort under produksjon av platene (og som gjør det mulig å gravere et fullstendig frekvens-område ned i et vinyl-spor). Et platespillersignal uten RIAA-kompensering høres veldig merkelig ut.

Fine (eldre?) forsterkere har gjerne en egen phono-inngang, og da er RIAA trinnet bygget inn der. Tilkobling er gjerne via standard phono-plugger (kalles også RCA-plugg).

Andre forsterkere har ingen egen phono-inngang, og da må du bruke en vanlig linje-inngang (aux, tape...). I det tilfellet blir det bra å kjøpe en platespiller som har RIAA-trinnet innbygd.

beste vinyl-hilsen,

GAu

Lenke til kommentar

De platespillerne jeg har vært borti med innebygget RIAA-trinn tilbyr ikke muligheten til å forbigå denne. Slike spillere er derfor lite fleksible mtp. fremtidige oppgraderinger, kombinasjoner og bruktsalg. Kjøp heller en helt basic platespiller og separat forforsterker. 4000 kroner er et bra budsjett, til det kan du få begge deler av mer enn brukbar kvalitet.

Hvis du ikke har noe anlegg i det hele tatt, og ikke har lyst på det, kan den greieste løsningen være i tillegg å kjøpe et par gode hodetelefoner med egen forsterker.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denon har et par varianter med innebygget RIAA som kan forbigåes om du vil bruke noe som er bedre (anbefales).

Argon TT2 og Cambridge 651P kan være en god start. Denne pakken kommer på rundt 4 laken. Denon DP-29 bør du styre unna. DP-300 er streit, men da er du farlig nærme Argon TT2 og et greit RIAA-trinn fra Cambridge.

Ellers kan du se etter en old-school Dual/Thorens eller tilsvarende. Disse kan du få ganske rimelig, men du bør være forberedt på å gjøre litt selv med de. Overnevnte pakke er herved anbefalt.

Edit:

Din-pluggene og de høyttalerpluggene hører vel hjemme på et gammelt Tandberg/B&O-anlegg fra 70-tallet. DIN-pluggen eksisterer ikke på nytt utstyr, men du får kjøpt overganger til RCA. Pluggene til høyttalerne skal du også bare se helt bort fra.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...