sedsberg Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Har spesielt på spill lagt merke til at bildet blir dobbelt der hvor det er bevegelse. Det skjer på alle 4 skjermene jeg har og har hatt og på både PC, PS3 og Xbox360. På spill som ikke kjører full frame rate, altså 25 eller 30fps i stedet for 50 eller 60, er dette så ille at det mange ganger er umulig å se noe som helst på et bilde som beveger seg. Finnes det skjermer som ikke har dette problemet? Her er noen bilder som viser hva jeg sikter til: Edit: Glemte å nevne at skjermene jeg har sett dette på er Panasonic G15 plasma, Asus VG278H, en ASUS PA246Q og en eldre Samsung LCD jeg ikke husker navnet på. Endret 21. oktober 2012 av sedsberg Lenke til kommentar
medlem-240785 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Har spesielt på spill lagt merke til at bildet blir dobbelt der hvor det er bevegelse. Det skjer på alle 4 skjermene jeg har og har hatt og på både PC, PS3 og Xbox360. På spill som ikke kjører full frame rate, altså 25 eller 30fps i stedet for 50 eller 60, er dette så ille at det mange ganger er umulig å se noe som helst på et bilde som beveger seg. Finnes det skjermer som ikke har dette problemet? Her er noen bilder som viser hva jeg sikter til: Edit: Glemte å nevne at skjermene jeg har sett dette på er Panasonic G15 plasma, Asus VG278H, en ASUS PA246Q og en eldre Samsung LCD jeg ikke husker navnet på. Plasma er ikke til for spill. å grunnen er at responstiden er høy, jeg har en Eizo skjerm som har 7 ms. å da får jeg sånn som du har, Det er Etterslep. anbefaler 5-2 Ms til spilling da får du ikke etterslep! her er info om dine skjermer: Asus PA246Q- 6 ms Asus VG278H 2 ms Skal ikke være etterslep på denne.. har du prøvd å deaktivert 3d eller noe sånt på skjerminnstillingene på Asus VG278H skjermen ? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Vel, det er vel et nogenlunde kjent problem, og mange legger ikke SÅ mye merke til dette. Det er rett og slett for få bilder per sekund til å panorere kjapt, samt dårlig responstid, men ettersom førstnevnte ofte er langt dårligere i dag, så er det oftest der problemet sitter. Filmer bruker vel en del motion-blur for å motvirke litt på effekten, samt kjører ikke like hurtige panoreringer. Men med en 120 Hz skjerm + samt at du kjører 120 FPS i spillet så vil man ofte få en del bedre bilde sånnsett. Responstiden har ikke nødvendigvis alt å si på dette. Jarle.M Nå tuller du. For det første, så er ikke responstiden noe som helst problem på plasma, og er å regne som noe av det raskeste på markedet. Ja, i forhold så har jeg vel sett de som oppgir under 1 ms. Ikke at jeg sier de klarer det i praksis, men det gjør ikke LCD heller (klarer sine oppgitt tall). Om du har 60 Hz, så er dette altså det samme som 16,6 ms. Altså, langt mer enn det responstiden er, og dermed også "flaskehalsen". Bør være verdt å vite at de oppgitte spesifikasjonene til responstid svært sjelden er ytelse du kan oppnå i praksis, og er gjerne under helt optimale forhold. Derfor er jeg noe spent på om du har satt VG278H skjermen med 120Hz i spill og i Windows? Og har du aktivert V-Sync i spill/skjermkortdriveren? Men for all del, selv 120 Hz vil ikke gi deg perfekte panoreringer. OLED og CRT er faktisk rimelig gode her, og spesielt når du begynner å nærme deg 240 Hz, så begynner det å bli virkelig glatt. (dette finnes vel i såfall bare på CRT foreløpig) Men på 240 Hz så vil det være et krav om maks 4ms responstid for å holde følge. Edit: Å håpe på at du får glatte panoreringer fra en konsoll er det nok foreløpig bare å glemme. Ytelsen ligger alt for ofte på 30 FPS og under. Endret 22. oktober 2012 av Andrull Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 120Hz hjelper stort. Selv "bare" 60Hz hjelper såpass mye at det ikke er plagsomt. Problemet er konsoller hvor spillene for tiden er så fulle av tung grafikk at de ikke klarer mer enn 30fps. Spilte en HD remake av Sonic men det var så godt som uspillbart pga. dette. Plasmaskjermen har forresten en oppgitt responstid på 0,001ms. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå