Jonnya225 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Heisann, jeg og en venn har havnet i en knipe, vi bestilte hyttetur for 30 personer, vi fikk kontrakten, men har ikke skrevet under på den, fordi det ble ikke noe utav turen. Alle som skulle være med backet ut av turen fordi det ble noen uenigheter. Hytteturen skulle vært i helgen, men som sagt det ble ikke noe av. Idag fikk jeg en regning på 7500, som jeg ikke har økonomi til, Jeg går vg3 i Bergen. Fristen for å avbestille turen var 3 uker før, turen ble avlyst for ca en uke siden. Vi har prøvd å få alle som skulle være med på å betale en liten sum, men det gikk selvfølgelig ikke. men det er noen som støtter oss og sier de vil hjelpe med regningen. men det blir ikke nok, da må jeg fortsatt ut med flere tusen-lapper. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe å betale denne regningen, for det er surt å måtte betale fordi folk droppet turen etter de hadde bekreftet å være med. Er det en lov som tilsier at vi ikke trenger å betale summen, for vi har ikke underskrevet kontrakten. Vi har heller ikke betalt depositumet. Håper på svar. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det finnes ingen slik lov. Muntlige avtaler er llike bindende som skriftlige. Med andre ord trenger ikke kontrakten være underskrevet for at utleier skal kunne kreve leie. Jeg formoder at kontrakten for øvrig inneholder punkter som dekker erstatning for ødeleggelser, tidspunkter for inn- og utflytting og renhold. Jeg formoder at du også har en muntlig avtale med de tretti turdeltakerne, og at flere av disse ikke avbestilte før fristen var utgått slik at du kan kreve inn penger fra disse. Snakk med utleier først og forklar situasjonen, og prut ned prisen så mye som mulig. Deretter krever du inn penger fra "vennene" dine. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Her må jeg nesten få skyte inn at selv om muntlige avtaler er bindende, betyr ikke det at bindende avtale faktisk er inngått her. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 En bestilling eller en reservasjon vil vanligvis være bindende for bestilleren. 1 Lenke til kommentar
stue Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Uten betalt depositum, så mistenker jeg at bestillingen automatisk blir kansellert. Står det noe i vilkårene på nettsiden eller i kontrakten du har fått tilsendt angående dette? Lenke til kommentar
Jonnya225 Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Det står ingenting om dette i kontrakten, Jeg tenkte på det samme Jeg tror vi bare får se om vi får en avtale med eierne av hytten, kanskje betale en sum av de 7500 Takk for svar Lenke til kommentar
frevild Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Slike situasjoner er ikke helt enkle. Om avtale er inngått eller fortsatt var på et forberende stadium, kommer helt an på hva dere faktisk har sagt og skrevet til disse utleierne. Har dere formulert dere på en måte som gav grunn til å tro at dere faktisk hadde bundet dere? Var pris, dato m.v. og andre vesentlige punkter avklart? Du sier at dere bestilte; normalt oppfattes bestillinger som bindende, som krikkert sier - men dette gjelder ikke absolutt. Hvis det er riktig at du egentlig fungerte som en slags representant ved bestillingen - og bare gjennomførte den ut fra hvem som meldte at de ble med: Du vil nok være bundet likevel, men da er kanskje det riktige at de som i utgangspunktet var med på dette, deler på de kr 7 500? Skal du sitte igjen med svarteper fordi de andre trakk seg? Du burde kunne argumentere med at dette er urimelig, men dette kommer også an på omstendighetene. Endret 25. oktober 2012 av frevild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå