Jakke Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Som tittelen sier. Jeg har den del i to, den ene partisjonen er fint brukbar, den andre vises som ubrukt, men jeg vil ikke formatere før jeg treffer rett CHS iallefall. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Hvor skal du bruke CHS? Det er gått ut av bruk i alle sammenhenger jeg vet om. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Nei, det er det som er så moro. Du kan fortsatt endre den, f.eks står 2TB-disken min som 243201 255 64. Dette er 1863GiB sier den. Saken er at selvom jeg ikke finner partisjonen, så kunne testdisk hente ut alt av den, så jeg har fått backup av alt der. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 OK, så du har brukt Testdisk. Men hva er problemstillingen? Hva ønsker du å oppnå? CHS finnes riktignok i MBR, men disse tallene er ikke i bruk for noen av nåtidens filsystem. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Problemet er at noe gikk galt, hva husker jeg ikke, men CHS ble endret. Så jeg prøvde stadig å finne riktig. Til dags dato har jeg kun fått opp den første partisjonen. Først i natt fikk jeg kjørt backup av den ukjente partisjonen via testdisk. Var backupen stor? 541GB, fylte den andre partisjonen på 2TB-hdden Hoho, det sto nøyaktig 0 bytes Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Ikke bry deg om CHS, disse tallene er overhodet ikke brukt. Det er LBA som gjelder. http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_block_addressing#Overview Even though the disk drive will report some CHS values as sectors per track (SPT) and heads per cylinder (HPC), they have little to do with the disk drive's true geometry. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Vel, når jeg endrer de så kommer og går partisjonene, alt etter hva jeg setter CHS til. Jeg kan sette CHS til så lavt at harddisken vises som en 8GB om jeg vil. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Høres vel ut som du har låst deg på feil spor. Testdisk brukes for å gjenopprette partisjonstabellen. Testdisk lar deg gjenopprette hvilket filsystem som helst, også de gamle FAT som bruker CHS. Men det har ingen interesse på en 2 TB disk. NTFS bruker ikke CHS. Kanskje du heller burde prøve et recovery program? Som f.eks Recuva eller Photorec. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Har prøvd alt. Men min første partisjon på disken på 1TB forsvinner om jeg setter CHS ned så jeg får under 1TB total diskplass. Justerer jeg opp kommer den tilbake. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Vel, hvis du har bestemt deg for at CHS kan brukes til noe, så får du bare fortsette. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Vel, den gjør jo noe, den endrer noe, det har jeg bevist. Hvorfor aner jeg ikke. Det jeg vil vite er hvordan/om jeg kan finne ut hva den faktisk skal være så jeg kan bruke harddisken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå