Gå til innhold

Skal reise jorden rundt - trenger ideer!

Anbefalte innlegg

Hei alle forumbrukere.

Etter jul skal jeg og noen venner reise jorden rundt i fem måneder. Vi reiser gjennom india, thailand, vietnam, kambodja, kina, japan, australia, fiji og USA. I den sammenheng har jeg fryktelig lyst til å lage en litt små-ambisiøs film, timelapse eller noe i den dur. Jeg er veldig glad i å ta bilder og liker å eksperimentere litt med filmskaping. Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal gjøre. Har ikke det beste filmutstyret tilgjengelig (nikon d5100 og snart gopro hero 3), men det duger bra nok om man vet hva man gjør.

Her er noen eksempler på hva jeg har i tankene:

Blir veldig takknemmelig for tilbakemeldig og ideer :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du har jo så klart de ekstremt kjente Where The Hell is Matt-filmene, som har blitt kopiert uendelige mange ganger. Men jeg så en video som tok sin egen vri på det. Det var en kar som kastet badeball til seg selv når han reiste jorda rundt. I det ene klippet kastet han ballen ut av bildet, og i det neste tok han den i mot og kastet den videre.

Selv drømmer jeg å lage en montage av soloppganger og solnedganger fra de forskjellige stedene den dagen jeg skal reise jorda rundt. Kanskje det er noe du kan gjøre? Hvis du vil ha med deg selv i klippene så kan du stå foran kameraet slik at du blir en sort silhuett foran sola.

Men ved tanke på at du skal kjøpe deg GoPro3, så kunne det vært kult med de forskjellige reisestedene fra ditt synspunkt, det vil si kameraet montert på hodet. I det ene klippet ser du ut over en dal i Vietnam, i det neste ser du ned i en bolle ris i Japan. Hvis du kjøper deg noen binaurale mikrofoner, slik som disse, så kan det bli ekstremt kult. Det er øreplugger som tar opp lyd i 3D, slik at hvis man hører på det med hodetelefoner så føler man virkelig at man er der det blir filmet. Det er utrolig stilig:

http://www.youtube.com/watch?v=S0uGsAksBaY

Det er ihvertfall viktig at hva enn du bestemmer deg for å gjøre, så må de forskjellige klippene ha et felles tema, slik at filmen får en rød tråd. Veldig mange reisevideoer er bare en rotete samling av tilfeldige klipp.

EDIT: Fant videoen med karen med badeball. Han er jo norsk, til og med. Kanskje ikke så kul som jeg husker den til å være, men ihvertfall original nok.

http://www.youtube.com/watch?v=fzKADzGfQcM

EDIT: Wops, ble en lang post dette. Er tydeligvis noe jeg er giret på, haha.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vi anbefale deg å se litt på noen filmer og TV-serier før du bestemmer deg også.

Dokumentar:

A map for aturday: En flott film om Backpackere, av en backpacker.

Departures: TV-serie om en actionfylt og personlig reise om to reisende.

Til Kina uten penger: Dette er en film om å kaste seg ut i det ukjente og umulige - med hodet først og bind for øya, uten et fast holdepunkt, men med usvikelig tro på at alt ordner seg til slutt. (Norsk)

Long Way Round: TV-serie om den 19000-mile (31000 km) lange reisen til Ewan McGregor og Charley Boorman fra London til New York på motorsykler.

Fiksjon:

Into The Wild: En utmerket tilpasning av Jon Krakauers bok med samme navn, regissert av Sean Penn. Basert på den sanne historien om Christopher McCandless.

Last Stop for Paul: Dette er en independent-film, on-the-go, med bare delvis planlegging og en grov historie disposisjon.To venner reiser med deres venns aske, for å spre den verden rundt. (Basert på en sann historie.)

Ta også en titt på Nomadic Matt's nettside, for mange fine artikler og tips.

* for ikke å glemme den norske fotografen, Terje Sørgjerd sin time-lapse filmer på Vimeo; TSO Photography

Endret av el mindo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...