Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan kan jeg med gjennomgripende utviklingsforstyrrelse lære å sosiale meg bedre?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Som tittel ovenfor sier, har jeg diagnosen gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Denne er uspesifisert. En alternativ diagnose var asperger syndrom men pga jeg ikke hadde noen sterke interesser så var det vanskelig å si jeg hadde asperger.

Alikevell hadde jeg noen problemer som gjorde at jeg falt under gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som er en samledefinisjon for ulike lidelser.

Diagnosen fikk jeg for noen år siden og jeg har hatt vanskelig for å godta dette. Det er bare jeg og psykologen som vet om diagnosen. Selv om jeg klarer meg meget bra i dagliglivet, så ser jeg at det er noen ting jeg sliter med.

Det er når det komme til det sosiale jeg har problemer. Jeg er meget sosial med de jeg kjenner fra før og vet hvem er. Det er de innledende fasene i et sosialst forhold / situasjon som er problematisk for meg.

Jeg er ikke god til å ta kontakt. Blir rett å slett nervøs av det og må presse meg hardt for å starte en samtale med en ukjent. De få gangen jeg klarer det. Etter jeg først har klart å starte en samtale så går alt mye lettere og jeg klarer meg bra.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan trene meg opp til å bli bedre til å innlede nye bekjenskap? Da startfasen som nevnt er meget problematisk for meg.

Håper på noen bidrag her :)Anonym poster: 50ba854a28b03a252269c348a5df7e8c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183

Hei. Som tittel ovenfor sier, har jeg diagnosen gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Denne er uspesifisert. En alternativ diagnose var asperger syndrom men pga jeg ikke hadde noen sterke interesser så var det vanskelig å si jeg hadde asperger.

Alikevell hadde jeg noen problemer som gjorde at jeg falt under gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som er en samledefinisjon for ulike lidelser.

Diagnosen fikk jeg for noen år siden og jeg har hatt vanskelig for å godta dette. Det er bare jeg og psykologen som vet om diagnosen. Selv om jeg klarer meg meget bra i dagliglivet, så ser jeg at det er noen ting jeg sliter med.

Det er når det komme til det sosiale jeg har problemer. Jeg er meget sosial med de jeg kjenner fra før og vet hvem er. Det er de innledende fasene i et sosialst forhold / situasjon som er problematisk for meg.

Jeg er ikke god til å ta kontakt. Blir rett å slett nervøs av det og må presse meg hardt for å starte en samtale med en ukjent. De få gangen jeg klarer det. Etter jeg først har klart å starte en samtale så går alt mye lettere og jeg klarer meg bra.

Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan trene meg opp til å bli bedre til å innlede nye bekjenskap? Da startfasen som nevnt er meget problematisk for meg.

Håper på noen bidrag her :)Anonym poster: 50ba854a28b03a252269c348a5df7e8c

Hvis du er ung nok til å ville forandre deg, ville jeg ha tatt kontakt med psykolog osv. Prøv å samarbeid med psykiatrien.

Og sist, men ikke minst. Du må bare nyte livet. Ikke bry deg om hva andre mener om deg så lenge du er lykkelig. Det er en grunn til at du er den du er.

Lenke til kommentar

Interssant emne, litt Elling med andre ord.

Wikpedia

Det har blitt foreslått å fjerne diagnosen Aspergers syndrom og i stedet benytte diagnosen autismespektrum-lidelse, der en skiller mellom ulike grader av lidelsen.[6]

Alder betyr mye her, hva er den? Det kan være mye rart - relatert til familie? Det fleste familier er sære. Noen snakker bare mat. Eksemplel på utviklingshemmet: Sara Palin - uhelbredelig teit. Her er det omvendt?

"Jeg er ikke god til å ta kontakt."

Helt vanlig folkesky tror jeg.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Wikpedia

Det har blitt foreslått å fjerne diagnosen Aspergers syndrom og i stedet benytte diagnosen autismespektrum-lidelse, der en skiller mellom ulike grader av lidelsen.[6]

Dette gjelder ikke ICD så vidt jeg vet, i nærmeste framtid.

Endret av Mer0vingian
Lenke til kommentar

Og sist, men ikke minst. Du må bare nyte livet. Ikke bry deg om hva andre mener om deg så lenge du er lykkelig. Det er en grunn til at du er den du er.

Underskrives

ville jeg ha tatt kontakt med psykolog osv. Prøv å samarbeid med psykiatrien.

:(

Høres ut som psykologi blir psykiatri. To forskjellige profesjoner.

"Kognitiv terapi."

?

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke ICD så vidt jeg vet, i nærmeste framtid.

Det stemmer. Jeg fikk dette bekreftet (av psykolog) så sent som i forrige uke. Det er vel dog ganske sannsynlig at den vil følge DSM, før eller siden. Men allerede i dag avviker de diagnostiske kriteriene for Asperger mellom de to, så aldri si aldri.

Jeg er noe overrasket over at psykologen til den som registrerte det første innlegget ikke tilbød seg å hjelpe. Jeg var av den oppfatning at når man får en slik diagnose, blir man tilbudt hjelp i form av rollespill e.l. for å lære å takle forskjellige sosiale situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...