Ronaldo17 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 er student ved UiT nå. men funnet ut at jeg skal gjøre noe annet. Hvis jeg avslutter nå vil jeg jo ikke få noe stipend. men hvis jeg tar eksamen i desember, og dersom jeg står vil 40 % av lånet bli stipend selvom jeg ikke fortsetter utdannelsen i andre semester? eller må jeg fullføre alle semestrene for at det skal bli stipend? Takk Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Omgjøring til stipend har ingenting med studieprogram (eller om du fullfører det). Lånekassen ser kun på studiepoeng bestått mot hvor mange du har søkt om støtte for. Endret 21. oktober 2012 av Brulejus Lenke til kommentar
Ronaldo17 Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 har jo søkt gjennom hele første år vil jeg tro. så hvis jeg tar første semester så får jeg 40 % stipend, hvis jeg flytter hjem nå og ikke tar eksamen, så må jeg betale tilbake alt? hvis jeg skjønner deg riktgi Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvis du har søkt fullt lån og stipend for hele året (frem til sommeren), så har du søkt 60 sp. Du får fullt lån helt frem til neste sommer uansett hva du gjør til jul (med mindre du aktivt ringer å ber de om å stoppe). Består du alle eksamenene til jul får du omgjort 40% av av lånet du har fått frem til jul til stipend (i praksis betyr det bare at 40% av lånet strykes). Om du ikke tar eksamen vil alt være lån. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvis du har søkt fullt lån og stipend for hele året (frem til sommeren), så har du søkt 60 sp. Du får fullt lån helt frem til neste sommer uansett hva du gjør til jul (med mindre du aktivt ringer å ber de om å stoppe). Består du alle eksamenene til jul får du omgjort 40% av av lånet du har fått frem til jul til stipend (i praksis betyr det bare at 40% av lånet strykes). Om du ikke tar eksamen vil alt være lån. Han jo ingenting fra LK om han ikke semesterregistrer seg neste semester. Lenke til kommentar
Ronaldo17 Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hvis du har søkt fullt lån og stipend for hele året (frem til sommeren), så har du søkt 60 sp. Du får fullt lån helt frem til neste sommer uansett hva du gjør til jul (med mindre du aktivt ringer å ber de om å stoppe). Består du alle eksamenene til jul får du omgjort 40% av av lånet du har fått frem til jul til stipend (i praksis betyr det bare at 40% av lånet strykes). Om du ikke tar eksamen vil alt være lån. Han jo ingenting fra LK om han ikke semesterregistrer seg neste semester. stemmer det, men får hvertfall 40 % stipend av lånet for forste semester, ettersom kviteringen er betalt for forste halvår Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Du må vel bestå eksamen/ta studiepoeng for å få gjort om deler av lånet til stipend. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Dersom du består eksamenene til jul og sørger for å ikke få utbetalt støtte til våren (for å være på den sikre siden: Kontakt lånekassen og gi beskjed til dem om at du ikke vil ha støtte til våren, men vil ha ut semesteret), så vil du ha alt ditt på det tørre. 40% av det du har mottatt blir slettet (gjort til stipend), og neste gang du studerer vil du kunne havne 60 studiepoeng bakpå før du mister retten til støtte. Dersom du ikke tar eksamen, så vil du ikke få omgjort noe til stipend, og du vil ha brukt opp 30 av 60 "nådepoeng". (Merk at du kan ta andre studiepoeng senere for å komme ovenpå igjen). Med andre ord: Ta eksamen til jul, gi beskjed til lånekassen om at du ikke vil ha støtte neste semester, stikk hjem til jul og finn deg noe annet å gjøre, så er alle fornøyde. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå