Heika98 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har lyst på en mac mini, men er litt usikker. Så her er noen spørsmål? 1. Hvordan er den til vanlig bruk? Internett, office, osv. 2. Hvordan er den på litt tyngre oppgaver? iMovie, garageband, photoshop, osv. 3. Hvordan er den til gaming? ( jeg vet, jeg vet. Mac mini til gaming...) spiller hovedsaklig minecraft, og spill fra app store. 4. Hvis noen har oppgradert noe som helst på en så ønsker jeg erfaringer og råd fra dere som har det. 5. Andre ting jeg burde tenke på, andre erfaringer med den. 6. Ville du anbefalt den? Jeg vet mac mini ikke er av de raskeste, derfor er jeg usikker. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 1-2. Hvis du skal primært bruke den til de to første punktene, vil jeg si at en mac mini er noe av det beste og brukervennlige du kan finne. 3. Den er som kjent ikke i toppen når det kommer til tyngre spill, men er langt fra så gale som alle Windows-elskere skal ha det til. Drar minecrat "og spill fra app store" uten problemer. 4. Hvis du skal bruke den til mye redigering og samkjøring av flere tyngre programmer, vil jeg anbefale deg til å ha 8gb ram/minne. 5. Er mye penger, tenkt på hva virkelig trenger og hva du må ha. Ikke vits å kjøpe en mac til 20k hvis du kunne ha klart deg med en billigere. 6. Vil absolutt anbefale en mac mini og mac generelt. Har blant annet en mid 09 Macbook Pro 15" 2,66GHz som jeg kjøpte når den kom ut. Bruker den fremdeles daglig og til veldig varierende oppgaver. Oppgraderte nettopp til 8gb minne. Ellers har jeg reformatert den kanskje 2 ganger. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvis du skal kjøpe en Mac mini, kjøp den med den prosessoren og det skjermkortet du vil ha. RAM og HDD kan du oppgradere selv, med tanke på at det er så sabla durt å oppgradere den hos Apple. Anbefaler å bytte ut snurredisken med en SSD, og sette inn minst 8 GB RAM i den. Den takler også fint å kjøre 16 GB RAM. Oppgraderingene er enkle og youtube har videogjennomgang av bytte av HDD. Det eneste aberet er verktøyet, men det er ikke noe en tur på Clas Ohlson eller Biltema ikke kan bøte på. Vent uansett med å bestille til slutten av uka, da det ryktes at det blir en liten refresh nå 23. oktober, uten at det er 100% sikkert. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 1-2. Hvis du skal primært bruke den til de to første punktene, vil jeg si at en mac mini er noe av det beste og brukervennlige du kan finne. 3. Den er som kjent ikke i toppen når det kommer til tyngre spill, men er langt fra så gale som alle Windows-elskere skal ha det til. Drar minecrat "og spill fra app store" uten problemer. 4. Hvis du skal bruke den til mye redigering og samkjøring av flere tyngre programmer, vil jeg anbefale deg til å ha 8gb ram/minne. 5. Er mye penger, tenkt på hva virkelig trenger og hva du må ha. Ikke vits å kjøpe en mac til 20k hvis du kunne ha klart deg med en billigere. 6. Vil absolutt anbefale en mac mini og mac generelt. Har blant annet en mid 09 Macbook Pro 15" 2,66GHz som jeg kjøpte når den kom ut. Bruker den fremdeles daglig og til veldig varierende oppgaver. Oppgraderte nettopp til 8gb minne. Ellers har jeg reformatert den kanskje 2 ganger. Takk for gode svar. Jeg tror heller ikke den er så ille som windows elskere skal ha det til. Det er heller ikke vanskelig å oppgradere ram. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvis du skal kjøpe en Mac mini, kjøp den med den prosessoren og det skjermkortet du vil ha. RAM og HDD kan du oppgradere selv, med tanke på at det er så sabla durt å oppgradere den hos Apple. Anbefaler å bytte ut snurredisken med en SSD, og sette inn minst 8 GB RAM i den. Den takler også fint å kjøre 16 GB RAM. Oppgraderingene er enkle og youtube har videogjennomgang av bytte av HDD. Det eneste aberet er verktøyet, men det er ikke noe en tur på Clas Ohlson eller Biltema ikke kan bøte på. Vent uansett med å bestille til slutten av uka, da det ryktes at det blir en liten refresh nå 23. oktober, uten at det er 100% sikkert. Hadde tenkt at hvis jeg kjøpte en så skulle jeg oppgradere til 16 gb ram. Og muligens sette inn en ssd etter hvert. Jeg vet at mac mini har plass til to harddisker, så jeg tenkte jeg skulle bruke den ledige plassen tilen ssd som jeg skal skal ha OS-et på i tilleg til den orginale HDD-en. Jeg skal spare litt til penger, så jeg blir ikke å bestille før ihverfall etter nyttår. Forhåpentligvis har jeg penger nok snart, da min gamle laptop ikke klarer å yte det jeg har behov for. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det er plass til, og hovedkortet har kontakter til to lagringsenheter, men som standard følger det ikke med kabling til den andre. Er usikker på hvor man kan få tak i kablingssettet til den andre enheten. Det er absolutt IKKE standard kabling, så denne må du bestille i tillegg. Kanskje Humac eller Eplehuset kan være behjelpelige, hvis det ikke finnes på e-bay eller DX. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Har funnet en på ifixit.com. Hvis eplehuset eller noen andre butikker i Norge har det så kjøper jeg selvfølgelig derfra. Men hva et sjansene for å mislykkes hvis jeg oppgraderer den. Endret 22. oktober 2012 av Heika98 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå