AnonymDiskusjon Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hei. Jeg har hatt en forferdelig oppvekst, og forferdelige foreldre.Planen er å flytte ut i sommeren, siden jeg fyller 18 i juli. Jeg har hele mitt liv bare holdt ut, og sett frem til den dagen jeg kan kutte all bånd med mine foreldre, og det gjør jeg fortsatt. Jeg går foreløpig realfagslinja i VG2, og kommer til å fortsette med det i VG3. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal kunne flytte ut, og hva slags støtte jeg har rett på for å få økonomien til å gå opp. Jeg vet at jeg ikke kommer til å ha en god økonomi, men det gir jeg blanke i så lenge jeg kommer meg bort fra dem. Jeg har jo lyst til å ha nok penger til grunnleggende ting, trening + litt til overs for å være sosial. Alle tips og råd er velkomne, og jeg setter pris på alle innspill. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
Bruker87 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Som student har du rett til borteboerstipend og det kan du få selv om du bor 10 meter fra foreldrene dine i din situasjon. Alt du trenger å gjøre er å forklare din situasjon, si at du ikke lenger har mulighet til å bo hjemme og at du ikke får støtte fra foreldrene dine, så fjerner de kravene på borteboerstipendet og du skal få det automatisk. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Skaff deg også jobb så fort du kan, og spar masse til du skal flytte ut. Det koster å flytte for seg selv (man trenger nødvendige møbler) og det koster å bo. Nå syns jeg ikke at ordningene for studenter er noe særlig gode, så med oppsparte midler og en jobb ved siden av vil det bli lettere. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Ja, jeg har spart opp ca 20 tusen + eventuelt det jeg klarer å spare via en deltidsjobb. Jeg har søkt om deltidsjobb flere steder, og prøver å skaffe meg en så fort som mulig. Er det faktisk realistisk at jeg vil klare å flytte ut som 18 åring hvor jeg bare har en deltidsjobb ved siden av i løpet av VG3? Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Jeg mener "er det realistisk at jeg vil klare meg fra støtten jeg får fra staten + en deltidsjobb?" Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Jeg mener "er det realistisk at jeg vil klare meg fra støtten jeg får fra staten + en deltidsjobb?" Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Jeg mener "er det realistisk at jeg vil klare meg fra støtten jeg får fra staten + en deltidsjobb?" Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Hvis du bor veeeeldig billig så kan det kanskje gå. Er mange jeg kjenner som klarer seg på stipend + deltidsjobb. Det er ikke noe liv i luksus selvsagt og man må gi avkall på mye da.. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Du burde klare deg helt greit med rundt 10 000 kr i måneden om du finner et billig sted og klarer deg uten bil. Du vil også trenge litt ekstra for å "komme i gang" som penger til depositum, møbler og lignende. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Bor-borte/Bostipend/ http://www.ung.no/flytte/932_Rettigheter_for_deg_som_vil_flytte.html Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hvis du bor veeeeldig billig så kan det kanskje gå. Er mange jeg kjenner som klarer seg på stipend + deltidsjobb. Det er ikke noe liv i luksus selvsagt og man må gi avkall på mye da.. Kan du vennligst komme med et par eksempler på hva de har gitt avkall på? Jo mer jeg vet, jo lettere blir det for meg å bestemme. Tviler sterkt på om jeg vil klare å holde maska i et år til med et rasshøl som en far, og en ganske så dum mor som er enig med rasshølet i alt. Jeg verken drikker eller røyker ikke. Jeg er relativt fornuftig når det gjelder bruk av penger, jeg tar alltid med matpakke, og kjøper aldri mat fra kantina. Takker for svar, og håper på flere . Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 F.eks det å gå ut på byen for å drikke litt og kose seg med venner, ut å spise middag, shoppe, gå på café, masse sånne ting som kan koste penger. Selvsagt TRENGER man ingen av de tingene, men det kan bli tøft når alle vennene dine skal ut og du ikke har råd, f.eks. Husk uansett på målet: ett bosted hvor du kan føle deg trygg og som er DITT (om det så er ett lite rom i en bokollektiv så er det DITT!) og eventuelt en jobb du kan trives i. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Om og når man kan flytte er nok svært individuelt. Noen jeg kjenner er nærmere tretti og bor fortsatt hos foreldrene, mens andre flyttet ut så tidlig som i 15-årsalderen. Det viktigste å tenke på er om du er moden nok til å klare deg alene (tips: det er langt, langt mer krevende enn mange tror), om du har råd til det (som sagt tidligere, du må gi avkall på mye) og om du i det hele tatt vil flytte for deg selv. Uansett hvordan du har det nå hos foreldrene dine kan det alltids bli verre. Du sier du har hatt en forferdelig oppvekst og forferdelige foreldre, men det kan strengt tatt sies om de fleste i en eller annen grad. Jeg har en venninne på 15 som må dele soverom med søsken, halvsøsken og stesøsken, og det er jo ikke alltid helt lett. En annen flyttet ut som 16-åring og hadde null kontakt med foreldrene i årevis, men i det siste har han begynt å få kontakt med dem igjen. Det ble mye mer positivt enn han hadde trodd. Foreldre er som regel kjekt å ha, selv om de kan drive oss til vanvidd til tider. I tillegg sier du at du går VG2, så om ting er de samme som da jeg gikk på gymnaset er VG3 det siste året? Er det ikke bedre å satse på å fullføre med gode karakterer og alt det der før du flytter ut? Flytter du ut nå kan du risikere at livssituasjonen din vil ta veldig mye mer tid og krefter enn du tror, og det kan karatkerene få betale for. Det igjen vil slå negativt ut senere. Men tar du ett år til hjemme hos foreldrene dine kan du flytte ut med god samvittighet, og kanskje til og med ta et friår for å jobbe? Da får du roet deg ned mer i din nye situasjon, før du begynner å studere for fullt igjen. Poenget er å ikke gjøre noe overilt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Joda, jeg tenker karakterene mine kommer til å lide sikkert, men jeg er en flink elev, og forstår ting fort. Jeg er klar over at det kommer til å bli vanskeligere å opprettholde karakterene jeg har nå, men helvetet det er vel ganske vanskelig å forklare situasjonen min. La oss bare si at jeg er ikke religiøs, mens mine foreldre er religiøse fanatikere som tvinger meg til en del. Blant annet må jeg være hjemme til 12 på en fredag, lørdag osv, og selv det misliker de dem. Er ikke mye jeg får til når det gjelder det å være sosial med mine rammer. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Er det virkelig det som er så ''forferdelig'' med å bo hos dem? At de ønsker at du skal være hjemme til en gitt tid når du er under 18, går på skole og bor hos dem? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Nei. Våres verdier og livssyn er helt forskjellige, og jeg vil egentlig ikke skrive om det her, men det med å bare av og til få lov til å gå ut og være senest ute til 18 er bare en bitte liten ting. Enda et eksempel på hvordan de er er at de ikke vil la meg være russ, men de store tingene har jeg virkelig ikke lyst til å gå inn på. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Kunne forresten en administrator fjerne denne posten og "jeg fyller 18 i juli" i første post. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Det blir vanskelig å komme med råd og tips når man ikke har ''hele'' historien så å si, men altså.. hvis det er småting som at foreldrene dine har forskjellige verdier og livssyn som deg og at de vil ha deg hjemme innen klokken 12 så burde man heller prøve å se på det fra deres syn. De elsker deg og vil ditt beste, og russ kan de ikke bestemme om du skal være.. Det kan bli dyrt, og nå er du ikke 18 heller, så russetiden kan fort bli kjedelig uten ''drikkelappen''. Du kan også alltids være russ neste år, så fremt du fremdeles går på vg eller er lærling. Er det noe annet, som f.eks fysisk og psykisk vold, så burde du komme deg ut så fort som mulig. Jeg har vært der, og det er ødeleggende på alle mulige plan. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Det blir vanskelig å komme med råd og tips når man ikke har ''hele'' historien så å si, men altså.. hvis det er småting som at foreldrene dine har forskjellige verdier og livssyn som deg og at de vil ha deg hjemme innen klokken 12 så burde man heller prøve å se på det fra deres syn. De elsker deg og vil ditt beste, og russ kan de ikke bestemme om du skal være.. Det kan bli dyrt, og nå er du ikke 18 heller, så russetiden kan fort bli kjedelig uten ''drikkelappen''. Du kan også alltids være russ neste år, så fremt du fremdeles går på vg eller er lærling. Er det noe annet, som f.eks fysisk og psykisk vold, så burde du komme deg ut så fort som mulig. Jeg har vært der, og det er ødeleggende på alle mulige plan. Var en del vold da var litt mindre, men det har stagnert kraftig med alderen, men når jeg gjør noe som de er uenige med, kommer ofte voldstrusler frem, eller blant annet "skaff ditt eget sted". Psykisk sett, vel jeg har ikke villet hatt deres kjærlighet siden barneskolen, og unngår mest mulig kontakt med begge i en god stund. Rasshølet har jeg unngått så mye som mulig siden barneskolen. Det med at jeg fyller 18 hjelper meg ikke en dritt, de vil fortsatt ha lyst til å bestemme over meg eller be meg skaffe meg mitt eget sted, noe jeg akter å gjøre. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Verdt å bemerke seg at det aldri var snakk om brutal vold, men klasker i ansiktet, slag med sko, men det har jo alltid vært de visse gangene det var ganske ille... Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Når man er i tenårene er det jobben vår å krangle med foreldrene. Alle har gått gjennom det. Det handler om å vokse opp og bli selvstendig, og er det bare det religiøse det er snakk om vil nok foreldrene dine skjønne det. Når du bor hos dem er det deres regler som teller, så det bør du nok bare akseptere, dessverre. Men igjen, er det virkelig så ille som du vil ha det til? Du bør absolutt ikke gjøre noe overilt du kommer til å angre på senere, som å flytte ut før du er klar for det. Når det gjelder russefeiring er det overvurdert, imho. Det er en kjapp måned med fyll og fest hver helg, men trenger man være russ for det? Og om du bestemmer deg for å være russ, er det ikke bedre å feire med folk du har kjent lenge? (eller har jeg misforstått noe her? Hvor har du tenkt å flytte til? Blir du nødt til å bytte skole?) Btw ser du nevner at det har vært litt småvold inne i bildet og at de vil du skal finne et eget sted å bo? Da kan du jo si at du gjerne flytter om de hjelper deg med det økonomiske? Endret 23. oktober 2012 av Lykketrolling Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2012 Når jeg leste det på nytt, la jeg merke til et par ting som kunne misforstås. De truer med å si at jeg skal finne mitt eget sted. Er vel slik, "følger du ikke mine regler, så kan du skaffe deg ditt eget sted." Det har vært snakk om konstant småvold fra da jeg var liten, og det var ganger hvor jeg synes jeg ble ganske så brutalt banka opp. En gang var for eksempel da rasshølet la meg ned i bakken og tuppet meg flere ganger og ga meg en skikkelig omgang. Det er INGEN sjanse for at de skal forstå, eller endre sine meninger, de er religiøse idioter, og kommer til å forbli det. Jeg har ikke tenkt å bytte skole nei, og jeg har tenkt å fortsette å bo i Oslo. Er forresten ingen lærling, går studiespesialisering. Anonym poster: a3849a795c0e4c41f0a19523e5e4e22e Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Så lenge voksenpersonene du bor sammen med begge er dine biologiske foreldre, har du ikke krav på noe som helst i form av bidrag fra den kanten. Grunnen til at du vil flytte for deg selv er helt uvesentlig i denne sammenhengen, og den delen av historien skaper bare støy. Jobb, stipend og studielån er den måten de aller fleste har finansiert studiene sine, og det er jo ingen prinsippiell forskjell på å bo på hybel for å gå på videregående, eller det å bo på hybel for å studere ved et universitet. Lenke til kommentar
Lykketrolling Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Det har vært snakk om konstant småvold fra da jeg var liten, og det var ganger hvor jeg synes jeg ble ganske så brutalt banka opp. En gang var for eksempel da rasshølet la meg ned i bakken og tuppet meg flere ganger og ga meg en skikkelig omgang. Husk også at du ikke er liten lengre. Om fyren prøver seg på noe sånt igjen, hvorfor ikke bare ta igjen? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. oktober 2012 Del Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er ikke helt oppdatert på lånekassa sine regler for elever på videregående, så dette må du sjekke, men jeg tror du kan ta opp lån på 60 000 kroner i året mens du går på videregående. Det kan komme godt med hvis du skal flytte. Det er ikke så vanskelig å bo alene etter min mening. Med tanke på begrenset økonomi blir du antakelig nødt til å bo i kollektiv, og da er det mulig å spørre mer erfarne beboere om småting du lurer på, eller låne ting du mangler. Du må beregne litt tid til matlaging, oppvask og klesvask, samt holde oversikt over hva du har av mat i kjøleskapet og fryseren, og hva du har av hygieneprodukter på badet (som dasspapir, tannkrem og såpe). Så lenge du har pengene til det, er det helt overkommelig. Karakterene dine blir ikke nødvendigvis dårligere. Hvis du opplever mye stress og press der du bor nå, kan skolearbeidet gå lettere når du bor for deg selv og får den freden du trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå