HerrNordmann Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hei, jeg lurte bare på hvor lenge en statsminister i Norge kan sitte etter at han har blitt valgt. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg tror det er åtte år, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Mener det er ingen grense. 1 Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Åtte år i strekk tror jeg, men totalt er det vel ubegrenset. Lenke til kommentar
Anders MK Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg er enig med Spitfire, mener ganske sikkert det er 8 år i strekk. Lenke til kommentar
HerrNordmann Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Så hvorfor er det valg hvert 4. år? Dette er grunnen til at jeg startet tråden, skjønner ikke sammenhengen mellom valg og statsminister perioder. I USA er det jo slik at en president kan sitte i 4 år i to omganger, og det er det. Er det det samme i Norge, eller varier det når valget skal holdes? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Naturlig begrensning You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time. Lincoln 2 Lenke til kommentar
Staketten Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Uavgrensa. Det er ingen lov som forbyr Jens Stoltenberg å stille til val som statsminister for det raudgrøne regjeringa i 2013. Men statsministrar står seg sjeldan lenger enn 8 år om gongen. Veljarane har diverre lett for å bli regjeringsleie, og då blir der regjeringsbyte. 3 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Trodde det var åtte år selv, men det kan umulig stemme, i og med at Jensemann stiller til valg på nytt. Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 8 år (2 perioder) er for presidenter i USA. I Norge er det ingen grense. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Statsministeren sitter akkurat så lenge Stortinget vil han skal sitte (eller, strengt tatt: så lenge Stortinget ikke krever at han går av). Rent formelt velges statsministeren av Kongen i Statsråd (altså den gamle regjeringen), uten at Stortinget (og dermed folket) har noe med den saken å gjøre. I praksis skjer det ved at det politiske miljøet ringer hverandre på bakrommet. Dersom mer enn 50% av Stortinget stemmer for at regjeringen skal gå av, så må det det, og dermed "velger" ikke Kongen noen regjering som ikke er levedyktig. Statsministeren velges altså ikke av folket, verken direkte eller indirekte, og systemet skiller seg således ganske klart fra USA. Det er ingen begrensning på hvor lenge man kan være Statsminister i Norge, verken i strekk eller totalt. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå