magnkra Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hei! Er student og har lyst på bil. Har alltid trodd det skulle være ganske uoppnåelig å eie som student, men nå har jeg ingen ting jeg ønsker meg lenger, og penger fra lønn havner stort sett på sparekonto, uten spesielt formål. Har egen selveierbolig så det trengs ikke lenger å spares til. Da tenkte jeg kanskje bil kunne vært det neste. Det jeg lurer på er hvor mye den vil koste meg sånn ca? Blir brukt til/fra skole, jobb, trening og ellers korte byturer. Bilturene er ikke lengre enn maks 10 min av gangen i hverdagen, men vil og brukes til noen lengre turer på maksimalt 5t (fra lillehammer til trondheim/lillehammer til oslo). Har ingen kunnskap om motor, deler etc, og lite kjentfolk med mulighet til å reparere, så om skader skjer må dette fikses på verksted. Så det jeg er på utkikk etter er: * Liten, relativt driftsikker bil som bruker lite bensin * min 5 seter (3-5 dører) * plass til snowboard 4.stk snowboard + 4/5 personer * lave utgifter Har noen noen tips til bilmerke/modell, og hvilket prissjikt jeg bør se etter? Blir ikke aktuelt med finansiering da jeg akter å spare penger til kjøpet på forhånd. Hva koster foresten de "faste årlige utgiftene"? Årsavgift, forsikring, evnt andre kostnader? Er forresten 25år og har inntekter på ca 120.000 i året. på forhånd takk for svar:) Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Anngående pris ser jeg får meg at jeg ønsker å få det rimelig i og med at den blir relativt lite brukt, og jeg ser at flere andre unge har biler til f. eks 10-15-20.000, så det ideelle hadde vært et sted der, men dersom det medfører et drastisk kvalitets - og holdbarhetsskille, kan jeg vurderer høyere pris. Det viktigste er holdbarheten og at det er lite å gjøre med den ang. repp osv. De "lange turene" vil forekomme ca 5-10 ganger i året (3-4 tr/retur lillehammer/trondheim, og 4-5 tur/retur lillehammer/oslo). Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Som regel så får man jo det man betaler for, jeg ser for meg at en bil til mellom 10-20.000 for vekk vil ha en del mer reperasjoner som må gjøres enn en vesentlig dyrere bil, men man kan og være heldig og få noe som er bra. Personlig så kjører jeg en Peugeot 406 og har ikke hatt noen spesielt store kostander med den per dags dato, Byttet reg.reim, bremseskiver og klosser og byttet dørstoppere, det er klart på et verksted så koster det å få dette gjort. Bare reg.reim byttet i seg selv er jo noe som koster en del penger på de fleste biler, så om du kan finne en som dette er blitt gjort på, viktig at det da enten står i kjøpskontrakt at det er blitt gjort og også når det er gjort og ved hvilken kilometerstand. Eller at det er blitt gjort på et verksted og derfor står i serviceheftet. Bil er dessverre ikke noe man tjener penger på som privatperson. Jeg kjøpte min 406 for ca 15.000 og har reparert for ca 10.000, dette da bare delepris, inklusiv å få tak i et sett ekstra med felger og byttet førerdør da denne var angrepet av rust. På min ble alle disse reperasjonen gjort når jeg kjøpte bilen og jeg har ikke trengt å gjøre stort med den siden da. Har en kammerat som og har en 406 som han har vært nødt til å koste på en del. Et reimhjul som plutselig bestemte seg for å ryke, pluss fiksing av eksosannlegg og rust i kanal, dører skjermer og bakluke. I tillegg lekker det vann inn takluka hans. Når det regner. Noe som kan koste deg dyrt på en 406 er om det er rust i kanalen, da det å kappe ut en rusten kanal for så å sveise inn enten en ny kanale eller bøye til plater er tidkrevende og derfor dyrt å gjøre på et verksted. Noe som også går som ganske vanlig er at det er relativt vanlig med elektriske feil på franske biler, jeg har ikke hatt noe problem med dette på min 406, og det har ikke kammeraten min heller, ikke som han har sagt hvertfall. Min bil er en 99 modell fase 1 og kammeraten min sin er en 96 modell fase 1. Jeg personlig syns det er en god bil og kjøre. Men dette er en smakssak. Da har jeg hvertfall skrivd litt om min erfaring med Peugeot 406 så kan du jo se om det er en bil som faller i smak. Det ligger en del av de i det prissjiktet du nevnte. Men uansett siden hverken du eller noen av vennen dine kan spesielt mye om bil, så kan det være lurt å få tatt en naftest eller lignende av bilen før du kjøper den, uansett hvordan bil du ender opp emd å ville ha. Håper jeg var til hjelp, nå har du hvertfall et lite grunnlag for hva du kan tenke om peugeot 406. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 ok. Skjønner at det vil være noen reperasjoner som blir nødvendige, enten med en gang eller innen det første året. NAF-test hørtes ut som en god idè! Men for meg virker det som om det egentlig er mest individuelt om bilen er god, trenger mye repp eller ikke. Det viktigste virker for meg å velge en bil der delene er lett tilgjengelig, at bilen er av "rimlig type" (ikke mercedes/bmw etc.) slik at evnt. reservedeler ikke er kostbare. og å gjøre reperasjoner "privat" slik at det ikke blir for kostbart. Ellers har det vel lite å si hvilket år den er fra, type osv, da det er helt individuelt. Sannsynligheten for slitasje øker vel (selvfølgelig) med bilens alder. Kan vel konkludere med at jo nyere, jo sikkrere, jo rimeligere modellen var i utganspunktet og jo mer populær, jo billigere deler, og privat repperasjon er avgjørende for kostnaden. Forsikring, avgifter og bensin virker ganske likt. Eller har jeg oversett noe? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Siden du ved noen anledninger har behov for å frakte personer og utstyr så bør du kanskje gå for en stasjonvogn. Du bør også muligens gå for en så enkel bil som løsning. Jo mere elektronikk/utstyr bilen har, desto mere er det som kan gå i stykker. Ikke la deg blende av fancy ekstraustyr. Kjøp gjerne en middels sterk motor (1.6liter) da denne er gunstig på forbruk og forsikring. Fokuser også på å kjøpe en bil som nylig er EU godkjent, slik at du ihvertfall har bilen bortimot 2 år. Endret 22. oktober 2012 av ClintE Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 ClintE skrev (På 22.10.2012 den 13.55): Siden du ved noen anledninger har behov for å frakte personer og utstyr så bør du kanskje gå for en stasjonvogn. Du bør også muligens gå for en så enkel bil som løsning. Jo mere elektronikk/utstyr bilen har, desto mere er det som kan gå i stykker. Ikke la deg blende av fancy ekstraustyr. Kjøp gjerne en middels sterk motor (1.6liter) da denne er gunstig på forbruk og forsikring. Fokuser også på å kjøpe en bil som nylig er EU godkjent, slik at du ihvertfall har bilen bortimot 2 år. Høres lurt ut ja! Har mest lyst på stasjonsvogn ja. Da blir det ikke fult så trangt når jeg skal til hafjell med venner. 1.6 høres greit ut ja. EU-godkjent og med ny reg.reim har jeg sett for meg. Muligens tilstandsrapport, evnt. utfører jeg en naf kjøps-test og før kjøp. Lenke til kommentar
KristobalM Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Hei. Da ville jeg sett etter seigliva stasjonsvogner som Ford Mondeo og Subaru Legacy. Disse ligger noe høyere i pris. Dersom du tviholder på under 20 000 kan du se etter VW Golf stasjonsvogn. Disse får du det nok mye artig med. Lenke til kommentar
magnkra Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 KristobalM skrev (På 22.10.2012 den 15.16): Hei. Da ville jeg sett etter seigliva stasjonsvogner som Ford Mondeo og Subaru Legacy. Disse ligger noe høyere i pris. Dersom du tviholder på under 20 000 kan du se etter VW Golf stasjonsvogn. Disse får du det nok mye artig med. Takk for gode forslag! Ser det er flere til rundt 16-20K på finn. Alle med god plass (slik jeg ønsker), lite elektronikk som kan gå galt, og de er jo alle kjente så deler er ikke noe trøbbel å finne. Skal vurderes alle sammen Lenke til kommentar
KristobalM Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Det stemmer det du sier. Og Ikke alt for ille å få solgt igjen heller, dersom du går lei :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå