Rascal Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Ny HDD 2 partisjoner, 500 partisjon viser 30MB brukt selv etter ny formatering. Installert ny 2TB HDD fra samsung. Delte den i to partisjoner ( 499MB / 1.81TB ). Partisjon på 499MB viser bare 469MB ledig. Det er en skjult fil som heter "$TxfLogContainer0000 ( mange nuller )1" på 10MB som ligger i mappen "M:\$Extend\@RmMetadata\$TxfLog\" Partisjon 2 ( 1.8TB ) viser 1.81TB ledig av 1.81TB. HDD er nettopp tatt ut av plasten og montert i kabinettet. Endret 21. oktober 2012 av Rascal Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Er det windows så allokeres (reserveres) automatisk noe som heter shadowstorage. Hvordan er det du ser disse 30MB brukt da ? 30MB er jo "ingenting" Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Er det windows så allokeres (reserveres) automatisk noe som heter shadowstorage. Hvordan er det du ser disse 30MB brukt da ? 30MB er jo "ingenting" Greit nok at 30MB er "ingenting", men jeg skulle gjerne ha visst hva det er. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) NTFS er et journaling filsystem og som du ser i ditt ene bilde er det blandt annet i defrag status hintet om at $TxfLogContainer000000000001 i MFT zone på 10 MB er defragmentert. Svaret er egentlig at det er metadata til selve NTFS filsystemet Edit: Og i en kombinasjon med shadowstorage (System Volume Information) Denne mappen er skjult og uten tilgang , men du kan "se den" om du skrur på vis skjulte filer/mapper og operativ system files. Endret 21. oktober 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har skrudd på vis skjulte filer/mapper og operativ system files. Er det denne du mener? "System Volume Information". Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Ja det er den . Her vil det også bli lagret system restore points og previous version av filer for denne partisjonen. Selv slår jeg av "System Restore" på alle andre drives/partisjoner untatt der jeg har OS + lagrer/redigerer dokumenter - i mitt tilfelle C: + C:\users\"brukerID"\ Du kan også kontrollere størrelsen på "System Volume Information" med en Administrator CMD prompt vindu og kommandoen VSSADMIN. F.eks for M: Sjekk først med vssadmin list shadowstorage /On=M: Redusere til f.eks 15GB vssadmin Resize ShadowStorage /For=M: /On=M: /Maxsize=15GB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå