Gå til innhold

Hvilken SATA-type har min laptop?

Khaffner

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig denne: http://www.dustinhome.no/product/5010654077/samsung-series-5-ultra-ci5-1-7-4gb-50016-ssd-13-3-w7hp/

Harddisken er en hybrid med diskutabel ytelse, så jeg vurderer å bytte den mot en rask SSD før eller senere. Dagens SSD-er har hastighet som kan overgå SATA 2 standarden, så jeg lurer rett og slett på hvilken SATA-type min laptop har. Hvor rask SSD kan jeg putte i denne maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan putte hvilkensomhelst SSD i maskina, det er SATA-typen som legger begrensing på hastigheten. Maskina har HM76 brikkesettet som på papiret støtter SATA 3 (6gbps) men min erfaring er at i de fleste bærbare maskiner med nyere brikkesett er SATA-tilkoblingen begrenset til SATA 2 hastighet på hovedkortet (utrolig nok, kan ikke se noen gode grunner til det, er vel politikk eller økonomi inne i bildet.) For å være helt sikker ville jeg rett og slett testet med en kjapp SSD, sleng inn et OS og ta noen tester med ATTO, Anvils Storage Utility e.l. Uansett vil du oppleve en markant raskere maskin med SSD, selv om den blir begrenset til SATA 2 hastighet. Samsung 830 eller Crucial M4 SSD'r er disker som anbefales.

Lenke til kommentar

En "vanlig" bruker, dvs en som ikke bruker laptopen sin som en server, eller har andre helt spesielle oppgaver han driver med, vil heller ikke merke stort til forskjellen. Men nå er det jo tross alt en del laptoper som har hovedkort med SATA 3 grensesnitt mot harddiskene i hvert fall, men begrenses til SATA 2 mot DVD/BluRay, f.eks.

Lenke til kommentar

Denne serien fra Samsung har noe de kaller expresscache i form loddet på hk en sandisk flash modul (SSD) på 16GB - og den får du ikke fjernet fysisk, Dette på modeller med HDD.

Harddisken på 500GB er ikke en hybriddisk men en "vanlig en"

Denne express cache har skapt "problemer for noen" ved reinstallasjon av win 7 fra eget media ,

http://www.overclock.net/t/1294576/samsung-series-7-express-cache

Det er forøvrig SATA 6gbps

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...