BigRichard Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 jeg er 13 år og min mormor er 92 år gammel og har ikke mange år igjen. hun er redd for å være alene så moren min prøver å finne plass på sykehjem til henne. jeg vil gi henne en opplevelse for livet før hun dør. noen forslag? Lenke til kommentar
Maria1990 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hei, Jeg tror det beste du kan gjøre er å gi henne tid. Dessverre har vi en tendens til å bli så opptatt med våre egen liv, at vi ofte glemmer foreldre og besteforeldre. I andre kulturer bor man sammen med foreldre og besteforeldre, og jeg har sett den positive effekten det har på de eldre. Jeg skulle ønske vi hadde beholdt en slik tradisjon i Norge også, at vi tok bedre vare på våre eldre. Men unasett - til din sak; det er så hyggelig å høre at du vil gjøre noe for din mormor før det er for sent! Du sier hun er redd for å være alene... det betse du sikkert da kan gjøre for henne er å tilbring tid sammen med henne! Vise henne at du bryr deg om at hun eksisterer, og at du setter pris på henne. Er det mulig at du kan overtale foreldrene dine til at hun kan bo med dere en stund? I alle fall til moren din finner sykehjemplass? Og hvis ikke, eller evt når hun får sykehjemplass så kan du besøke henne så ofte du kan? Disse sykehjemmene er som regel fulle med underbetalte, stressede sykeppleiere osv, som får veldig liten kvalitetstid sammen med de eldre. Dessverre lever de eldre i en nokså trist tilværelse; de får sikkert sine fysiske behov dekket, men det er et trist og ensomt liv for mange. Ingen verdig slutt på livet, spør du meg. Du kan feire bursdagen hennes med henne eksempelvis. Ta henne med på tur til parken osv. Jeg tror gamle mennesker setter pris på slikt; ofte vil de bare snakke. Ha noen som sitter sammen med dem og bare prate; veldig lite å be om spør du meg. Kanskje kan du finne frem til noen seier som hun likte å se på som ung, evt noen musikk hun likte å høre på - og som hun kanksje har lyst til å høre på igjen? Jeg har ingen besteforeldre, og det skulle jeg vikrelig ønske at jeg hadde. Jeg hører foreldrene mine fortelle historier fra "gamle dager"; for meg er disse historiene og minnene gull verdt. Man lærer så mye. Det kan du nok også gjøre sammen med din mormor; spørre henne om hennes liv. Hun har være vitne til flere historiske begivenheter. Er det ikke spennende å høre fra en som har opplevd 2.verdenskrig på nært hold? En som var vitne til gleden etter endt krig? Genrasjonen som var med på å bygge opp Norge? Oljefunnet? Begynnelsen på innvandringen fra utlendere på 60-tallet? Kvinnekampen på 70-tallet? Norges modernisering i etterkrigstiden? Og internasjonaliseringen av det norske samfunn? Hun har sikkert utrolig mye fint å fortelle. Hvordan har hennes verden forandret seg siden barndommen av og til Norge? Hva med at du skriver ned historien hennes? Ser på gamle bilder sammen med henne; lar hene vite at du er der og at du er interessert? Det er så mye fint du kan gjøre for henne; uten at det vil koste deg noe. Men det kommer garantert til å gjøre både henne og deg gladere og rikere på så mange måter! Lykke til! Lenke til kommentar
BigRichard Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Hei, Jeg tror det beste du kan gjøre er å gi henne tid. Dessverre har vi en tendens til å bli så opptatt med våre egen liv, at vi ofte glemmer foreldre og besteforeldre. I andre kulturer bor man sammen med foreldre og besteforeldre, og jeg har sett den positive effekten det har på de eldre. Jeg skulle ønske vi hadde beholdt en slik tradisjon i Norge også, at vi tok bedre vare på våre eldre. Men unasett - til din sak; det er så hyggelig å høre at du vil gjøre noe for din mormor før det er for sent! Du sier hun er redd for å være alene... det betse du sikkert da kan gjøre for henne er å tilbring tid sammen med henne! Vise henne at du bryr deg om at hun eksisterer, og at du setter pris på henne. Er det mulig at du kan overtale foreldrene dine til at hun kan bo med dere en stund? I alle fall til moren din finner sykehjemplass? Og hvis ikke, eller evt når hun får sykehjemplass så kan du besøke henne så ofte du kan? Disse sykehjemmene er som regel fulle med underbetalte, stressede sykeppleiere osv, som får veldig liten kvalitetstid sammen med de eldre. Dessverre lever de eldre i en nokså trist tilværelse; de får sikkert sine fysiske behov dekket, men det er et trist og ensomt liv for mange. Ingen verdig slutt på livet, spør du meg. Du kan feire bursdagen hennes med henne eksempelvis. Ta henne med på tur til parken osv. Jeg tror gamle mennesker setter pris på slikt; ofte vil de bare snakke. Ha noen som sitter sammen med dem og bare prate; veldig lite å be om spør du meg. Kanskje kan du finne frem til noen seier som hun likte å se på som ung, evt noen musikk hun likte å høre på - og som hun kanksje har lyst til å høre på igjen? Jeg har ingen besteforeldre, og det skulle jeg vikrelig ønske at jeg hadde. Jeg hører foreldrene mine fortelle historier fra "gamle dager"; for meg er disse historiene og minnene gull verdt. Man lærer så mye. Det kan du nok også gjøre sammen med din mormor; spørre henne om hennes liv. Hun har være vitne til flere historiske begivenheter. Er det ikke spennende å høre fra en som har opplevd 2.verdenskrig på nært hold? En som var vitne til gleden etter endt krig? Genrasjonen som var med på å bygge opp Norge? Oljefunnet? Begynnelsen på innvandringen fra utlendere på 60-tallet? Kvinnekampen på 70-tallet? Norges modernisering i etterkrigstiden? Og internasjonaliseringen av det norske samfunn? Hun har sikkert utrolig mye fint å fortelle. Hvordan har hennes verden forandret seg siden barndommen av og til Norge? Hva med at du skriver ned historien hennes? Ser på gamle bilder sammen med henne; lar hene vite at du er der og at du er interessert? Det er så mye fint du kan gjøre for henne; uten at det vil koste deg noe. Men det kommer garantert til å gjøre både henne og deg gladere og rikere på så mange måter! Lykke til! tusen takk for tipsene. jeg er glad for at du tok deg tid til å hjelpe meg! hun har sikkert mange historier å fortelle. Lenke til kommentar
Paladin78 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 jeg er 13 år og min mormor er 92 år gammel og har ikke mange år igjen. hun er redd for å være alene så moren min prøver å finne plass på sykehjem til henne. jeg vil gi henne en opplevelse for livet før hun dør. noen forslag? besøk henne en gang i uken. prat med henne. hør på henne og det hun har å fortelle. Opplev noe med henne. bingo, se på bilder, hør musikk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. desember 2012 Del Skrevet 28. desember 2012 (endret) Som en relativt ung bestefar, er den beste gaven å få et besøk av barnebarna. Altså, være sammen. Endret 28. desember 2012 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 3. januar 2013 Del Skrevet 3. januar 2013 (endret) Syns det er litt morsomt at denne tråden er i underforumet "Gledesutbrudd" Endret 4. februar 2014 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå