Gå til innhold

Iphone 5 eller samsung galaxy s3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg har selv en Samsung Galaxy S3, men vil ikke uten forbehold anbefale denne.

 

Kanskje noe av det første du bør tenke på er om du vil ha en mobil på størrelse med S3 eller en i iPhone5-størrelse. Begge deler har fordeler og ulemper. Hvis du ikke har altfor store hender blir nok S3 noe ubehagelig å operere med en hånd. Jeg ville testet hvordan begge ligger i hånden i en butikk. Passer begge i buksa, f.eks. iPhone5 har nok en stor fordel i at den lett kan brukes med en hånd. Jeg selv klarer ikke å nå opp til øvre venstre hjørne av skjermen hvis jeg holder telefonen i et hardt grep.

 

På den andre siden gjør den store skjermen på Galaxy S3 det litt mer behagelig å surfe og lese på telefonen. Det er ingen revolusjon, men alle monner drar. Og hvis du er som meg og har litt store, noe klomsete hender, hjelper den store skjermflaten godt til :)

 

Bunnlinjen når det gjelder skjermstørrelse er at dette er noe svært subjektivt, og bør testes ut i en butikk først (Elkjøp er en flott butikk man kan bruke til å prøve ut produktet før man kjøper det billigere på nett et annet sted :p )

 

Videre er det stor relevans hvilke inntrykk du har hatt av iPhone4. Likte du telefonen? En iPhone5 blir naturlig nok mye av det samme som en iPhone5 når det gjelder vanlig bruk, så hvis man var godt fornøyd med iPhone4 taler det godt for iPhone5 (en iPhone5 vil ganske åpenbart være en god del raskere enn en iPhone4).

 

Hvis man er misfornøyd med iPhone4 bør en kanskje se hva iPhone5 eller S3 løser av disse problemene. S3 vil være en vensentlig stor endring fra iPhone4 i visuelt utseende, så om en vil bare ha "noe annet" taler det godt for S3.

 

Samsung S3 har Android, og byr som sådann på enkelte muligheter iPhone5 (iOS) ikke har. For noen er disse mulighetene livsnødvendige, for andre like nyttige som blindtarmen til mennesket. I android har du widgets, kort sagt små programmer som lever på hjemskjermen (disse kan vise kalender, været, musikkavspilleren, osv.). Mange elsker disse widgetsene. Jeg selv bruker dem for det meste til å vise været og kalenderen ("hva har jeg på planen i dag"). Det gir deg en litt raskere oversikt enn hva du potensielt ville fått på iOS (såvidt jeg vet har ikke iOS støtte for å vise kalender/møter på startskjermen eller låsskjermen)

 

Du har også mulighet til å fintilpasse Android mye mer (endre det virtuelle tastaturet for eksempel). Hvor nyttig dette er for hvermannsen er nok et annet spørsmål. Hvis du bare har lyst på en telefon som funker uten å måtte dille og dalle, er ikke dette er et viktig moment. I samme sjanger har nok også Android mulighet til litt mer "sære" programmer (SCUMMVM f.eks.). Her ville jeg tenkt over følgende "Har jeg sett en Android-telefon gjøre noe jeg skulle ønske min iPhone kunne men som den ikke kan?"

 

En av ulempene til Galaxy S3 er materialvalgene og sammensetningen. Den har en fin metallisk ramme rundt, dessverre viser det seg at denne rammen er av plastikk. Min "metallramme" rundt Galaxy S3 har allerede begynt å flasse av, dessverre. I tillegg knirker batteridekselet litt. Mitt inntrykk er at iPhone vil oppleves som mye mer solid og den vil ikke begynne å flasse av etter et par måneder.

 

iOS vil nok av mange oppleves som et mer gjennomført operativsystem enn Android. Farger, ikoner og generell layout vil matche overalt på mobilen, mens du i android kan oppleve et lite fargeklasj mellom forskjellige programmer. Hvor viktig dette er, er selvfølgelig en smaksak.

 

Dessverre oppleves S3 noe tregere enn en gjennomsnittlig iPhone. Det hender rett som det er at jeg må vente et par sekunder for at hjermskjermen min skal vises helt (klokka tar litt tid å tegne opp, tydeligvis). I spill vil du nok ikke merke noe forskjell, det er den generell menyinteraksjonen som ofte oppleves litt tregere på Android. Heldigvis skal dette rettes opp på versjon 4.1 av Android (men når dette kommer til S3 i Norge er uvisst).

 

S3 har også muligheten for å utvide lagringsplassen med et minnekort. Dette har sine fordeler, for eksempel hvis man etter man har kjøpt telefonen finner ut at man trenger mer plass. iPhone har man ikke muligheten til å utvide lagringsplassen etter kjøp, men man får derimot iPhone med 16gb, 32gb og 64gb ut av boksen, mens S3 kun kommer med 16gb i Norge. Dette kan potensielt gjøre en S3 billigere enn en iPhone (men lagring på minnekort er ikke like ideelt som lagring direkte på telefonen i alle tilfeller). Hvis du har klart deg med plassen til din iPhone4 nå, så er kanskje dette et punkt en ikke bør tenke over.

 

S3 har også NFC (near-field communication). Dette gir blant annet telefonen mulighet til å kanskje fungere som et bankkort, en flybillett og liknende. Dessverre er ikke NFC så ubredt ennå, og det er litt vanskelig å spå nøyaktig hvor nyttig denne egenskapen vil være. Jeg vil uansett ikke anbefale at dette skal være et utslagsgivende moment.

 

TL;DR: Min hovedregel når det gjelder mobilråd er egentlig "Hvis du ikke trenger noe Android tilbyr, kjøp en iPhone (gitt lik prisklasse).".

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :-)

Er veldig fornøyd med Iphonen min.

Har ikke sett Iphone 5 , men har sett S3 og den er jo fin...hehe

Har 16gb på 4'ern, og har mange bilder og masse musikk, den er fremdeles ikke full. Så det holder nok.

Det var et godt tips at jeg burde sammenligne de i butikk og se hvem som passer i handa :-) hadde ikke tenkt på det. Takk :-)

Da får jeg jo også sammenlignet skjermene, både størrelse og kvalitet :-)

Savner å ha møter og Huskelister fremme på skjermen. Hmmm

Jeg har vært superfornøyd med Iphonen min, og har egentlig ikke skjønt hvorfor ikke alle kjøper sånn.....men plutselig fikk jeg lyst på noe nytt.

Ble litt skuffet over lanseringen om Iphone5, syntes den var så lik 4'ern som jeg har... Er vel derfor jeg har kikket på S3- en ( dessuten fant jeg den i rød..) hehe, elsker rødt ;-) men fargen kan jo ikke avgjøre hvilken mobil jeg skal ha ;-)

Takk igjen for godt svar ( tipper jeg heller mot Iphone 5, skal bare prøve begge i butikk først )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+5132

Jeg tror jeg ville undersøkt Sony Xperia S. Jeg har selv ingen erfaring med denne, men Amobil gjorde en test for ikke så lenge siden. Ellers er det jo de billigere lillebrødrene: HTC One S, Sony Xperia P og Samsung Galaxy S3 Mini, eller en iPhone 4s for den saks skyld (noe dyrere).

 

I dag blir forøvrig flere Windows Phone 8-telefoner lansert, det kan være verdt å ta en titt på hva som kommer fra den leiren også. Både HTC og Nokia står klare med 4.3"-ere med Windows 8.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville undersøkt Sony Xperia S. Jeg har selv ingen erfaring med denne, men Amobil gjorde en test for ikke så lenge siden. Ellers er det jo de billigere lillebrødrene: HTC One S, Sony Xperia P og Samsung Galaxy S3 Mini, eller en iPhone 4s for den saks skyld (noe dyrere).

 

I dag blir forøvrig flere Windows Phone 8-telefoner lansert, det kan være verdt å ta en titt på hva som kommer fra den leiren også. Både HTC og Nokia står klare med 4.3"-ere med Windows 8.

 

Ikke så lenge siden? Amobil testet Xperia S i mars... Med mindre du mener Acro S? Både Acro S og Xperia P har fått anbefalt av Amobil. Selv hadde jeg kjempelyst på Xperia S helt til jeg fikk tafset på den selv og leste kommentarer og tester. Tynt bakdeksel i plast som dekker hele baksiden men kun skal dekke over et SIM-kort, skjøre plastluker over kontakter, touchknapper som ligger over ikonene og ikke alltid er like responsive... Nei takk.

 

post-4862-0-30792700-1330108267_thumb.png

 

Synd at oppfølgeren Xperia T(X) ikke kommer til Norge. Personlig har jeg hele tiden likt Xperia P.

 

Selv har jeg HTC One X og er superfornøyd med den! Men etter mange år med iOS og Android, har jeg lyst til å prøve Windows Phone 8...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...