Gå til innhold

[Løst] Asus Sabertooth z77 + kjøler vs. RAM

PaladinNO

Anbefalte innlegg

Håper dette er rett sted... :ph34r:

Jeg er i prosessen med å kjøpe/bygge meg ny PC og har siktet meg inn på Asus Sabertooth z77 + i7 3770K (HK og CPU er ikke kjøpt ennå).

Jeg skal innrømme med en gang at jeg garantert ikke har bruk for alle funksjonene dette kortet tilbyr, og jeg er 0 interessert i overklokking, men jeg liker utseendet - og utvalget av utganger tiltaler meg mer enn et HK med integrert DVI-uttak.

Nåvel, til saken: Intel's stockkjøler (hvis det følger med en) skal ut vinduet med en gang, da prioritetene er stille og kjølig, og med det bestemt har jeg sett meg ut et par kjølere:

Jeg har en gammel Thermalright TRUE Black liggendes, og har kjøpt en s1155-bracket (link) som er hva jeg helst ønsker å bruke, mest pga. fargen (har også kjøpt viftebrackets til denne kjøleren) men også fordi den er en god kjøler.

http://www.hardware....black_120/70286

Skulle TRUE-kjøleren være umulig å bruke pga. whatever har jeg en backup-kjøler:

Noctua NH-U12P SE2

Uansett kjøler vil viftene som brukes være NoiseBlocker PL-2 120mm

Bekymringen med egentlig begge disse kjølerene er om de, med brackets og vifter i push/pull, vil gå over RAM-sporene (og om de i det hele tatt passer på Sabertooth z77 i vertical mount)... RAMen som skal brukes er 4x4GB Corsair Vengeance Low Profile.

Så spørsmålene er:

-Kan noen bekrefte om overnevnte Thermalright s1155-bracket vil passe med TRUE-kjøleren (Thermalright Ultra 120-eXtreme Black, for å bruke dens fulle navn)?

-Vil jeg kunne bruke alle 4 RAM-brikkene uansett hvilken av nevnte kjølere som brukes? Om jeg må droppe en vifte for å få det til, så er det akseptabelt.

Det er årevis siden sist jeg rotet inne i en PC-boks, så har hatt en del å ta igjen på selvbyggerfronten - men det jeg lurer på her har jeg brukt så lang tid på å finne ut uten å lykkes at valget var enten å spørre om hjelp, kjøpe og prøve eller gnage på veggpanelen... :hm:

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil jeg anta at bracketen er solgt som 1155 til TRUE, i så fall vil den passe.

Når det gjelder RAM så ser jeg du har valgt "Low profile" eller RAM brikker uten kjøler, da skal du slippe dette problemet, siden RAM brikkene er standard høyde ala DDR1 og 2 i sin tid.

Lenke til kommentar

Mht. RAMen så håper jeg da inderlig at Asus har tenkt på store kjølere sammen med ønsket om 4 fulle RAM-spor i designet sitt. Lavere RAM enn Vengeance Low Profile fant jeg ikke, så da satser jeg på at det vil passe - som nevnt må jeg i verste fall droppe "push"-viften, evt. plassere bracket'en høyere på kjøleren så den går over RAMen.

Jeg håper også det er plass til å montere de 2stk. 40mm viftene på HKet, men jeg mistenker den ene kommer farlig nær kjølerørene:

http://www.kitguru.net/wp-content/uploads/2012/04/ACC_1721_DxO.jpg

Jeg er lettere viftefanatiker, så er det plass til en vifte, så MÅ det være en der. :p

Har kjøpt 2stk. Sunon MagLev KDE1204PFV2 som muligens er bedre enn medfølgende vifter.

Men da har jeg fått bekreftet at RAMen er OK. s1155-bracket'en er jeg fortsatt ikke sikker på, men den er allerede i hus, så da får jeg bare prøvemontere TRUE-kjøleren for å se om den passer når jeg får HKet i hus (kommer tid, kommer råd etc.) - den er visst egentlig beregnet på Thermalright Venomous-kjølerene (I think), men er listet til å passe med TRUE-serien også.

http://www.thermalright.com/products/index.php?cat_id=20#id=162

Lenke til kommentar

Hvis det er tillatt å utvide denne tråden til hardware utover hovedkort til samme build...

Til dette bygget har jeg gått "all out" og kjøpt en Intel 520 240GB SSD tiltenkt spill-innstallasjoner - noen vil sikkert si det kun er waste å bruke en SSD slik, men hvilke fordeler vil det gi? Raskere oppstart av spillene? Raskere map-loading? Raskere saving? Osv.

OS/programmer vil også være på en SSD; Intel 520 120GB, med filmer og alt annet på en WD 2TB Black HDD.

Og er det noen eiere her av Asus GTX 670 DCII som kan kommentere ytelsen eller om det har vært noen problemer med det kortet? Ønsket mitt er build som kan takle Skyrim, Farcry 3 og Crysis 3, men jeg har ikke tatt i et Geforce kort siden gode, gamle 8800 Ultra.

Har lest flere bruker-reviews om at 670 DCII er ustabilt, men uten å se noe om eksakt hvorfor (om det er pga. klokking eller varme) - på papiret ser 670 DCII ut som akkurat hva jeg vil ha, og jeg setter gode hardware temperaturer foran ytelse, så så sant kortet ikke er ustabilt ut av esken, vil det nok holde for meg.

Har ikke noen 1337-12kHz-skjerm som skal drives, så jeg vil sikkert være fornøyd med stabile 40 FPS eller bedre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...