Gå til innhold

Studieteknikk


Xposure

Anbefalte innlegg

Jeg går for øyeblikket på VGS (2. året), og er usikker på hvilke studieteknikker som gir best resultat. Dette vil selvsagt variere fra person til person, men jeg hadde satt stor pris på om noen av dere kunne komme med eksempler på teknikker som dere selv har prøvd og, som har fungert for dere. For øyeblikket bruker jeg ca. 10-15 timer når jeg skal forberede meg til en prøve (jeg ender da opp med toppkarakter for det aller meste), er dette normalt? Eller bruker jeg lengre tid enn det jeg egentlig må?

 

Det jeg pleier å gjøre før en prøve, er først å lese igjennom stoffet et par ganger. Deretter gjør jeg de tilhørende oppgavene, og pugger svarene til oppgavene. Dette tar altså relativt lang tid, alternativer tas derfor i mot med åpne armer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette her er jo veldig varierende fra person til person, samt hvilke mål man har. Personlig gjorde jeg veldig lite, men fikk gode karakterer i realfagene (5-6) greie karakterer i sovefagene (4-5). En kamerat gikk gjennom hele ungdom- og VGS uten å gjøre en eneste lekse, bokstavlig talt, og fikk omtrent de samme karakterene. Vi kunne kanskje sitte i 3-4 timer før en matteprøve, men det skal jo sies at når man forstår det man går gjennom på skolen, så trenger man ikke lese så mye. Kanskje noe flere timer før en prøve i noe man må huske (f.eks. samfunnsfag), men der var det greit med en 4 eller 5. Andre kan sitte i timesvis, uten å forstå noe som helst.

 

Så til spørsmålet;

 

Den suverent beste måten å lære på, er å lære bort. Er dere flere som vil samarbeide, så del opp pensum til prøven i ulike deler. Hver person får f.eks. 1 time på å forberede sin del, så presenterer alle sin del til hverandre. Så rullerer man. Tilslutt har man kanskje fått 2-3-4 reptisjoner av hver del, og hver gang den presenteres blir den bedre (siden man lærer av de som gjorde det før). I relfagene er det kun oppgaveløsning som gjelder. Man kan ikke bli god i matte eller fysikk av å lese eksempler i boken, man må regne det ut selv.

Lenke til kommentar

Til pugging av stoff som kan puggast: Prøv Memo. Eit veldig effektivt system for å memorere ting før prøve eller eksamen.

 

Når det gjeld fag som matematikk og fysikk, der ein må kunne stoff og framgangsmåte, kjør gjennom så mange eksamenssett og oppgåver som du har tid til.

Lenke til kommentar

Flere gode forslag! Kan prøve ut det meste, bortsett fra gruppeøvelsene, siden jeg ikke kjenner mange som er villige til å forberede seg til en prøve i lag med andre over en lengre periode. Memo hørtes også interessant ut, men siden jeg må betale for det, tror jeg at jeg setter det på hold inntil videre.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har det samme problemet som trådstarter. Men jeg sliter med min egen studieteknikk i seg selv. Jeg klarer ikke å huske det jeg leser sånn ummidelbart, jeg må lese stoffet over dager for at det skal sitte. (!) Trenger virkelig hjelp. Min studieteknikk er slik:

Lese 1 gang. Skrive/tenke hva jeg har lest. Videre, prøve å huske det ved å snakke det for meg selv, eller noen ganger tenke. Så gjentar jeg denne prossessen flere ganger.

 

Jeg prøvde å lese stoffet i memo boka, men fikk aldri taket på det. Jeg skjønte det med reiseruta, og det funka sånn nogen lunde. Men det å finne på visuelle bilder og drive med reiserute tok enormt mye tid i seg selv. Spessielt hvis jeg skulle pugge 2 kapitler med historie i historieboka. du kunne ende opp med 15-20 lange reiseruter, eller kanskje mye mer. Dette er jo lite praktisk. Konklusjon: Det ble ikke særlig mye suksess, kanskje fordi jeg ikke forstod systemet? hva vet vel jeg..

 

Men tilbake til saken. Jeg vil ikke kapre tråden, mn trenger selv en god studieteknikk!

Lenke til kommentar

Memo er ikkje puggeteknikk. Meininga er å memorere enkelte delar av innhaldet for å lettare kunne kome på det. Resten av stoffet må du kunne av å ha lese om det tidlegare. Ikkje ordrett, men nok til å kunne dra det fram.

Det tar litt tid i starten, men når du får litt erfaring går det kjappare. Fordelen er at det kan bli lettare å repetere ting utan å lese i boka heile tida.

 

Det vil sikkert ikkje fungere for alle, men verd eit forsøk meiner eg. Det er og varierande nyttegrad, avhengig av kva fag og stoff det er.

Lenke til kommentar

Når det gjelder lesefag bruker jeg en ganske lang teknikk nemlig leser-skriv sammendrag-pugger, gir for det meste akseptable resultater men ulempen er at man glemmer stoffet etter noen få dager etter prøven, ser man frem til en eksamen på slutten av skoleåret er teknikken ikke så gunstig. Sidefrekvensen er ikke(aldri) mer enn 50 sider per kveld. Man husker som regel bra når man selv skriver ned faktainnholdet.

Endret av Fredtu24
Lenke til kommentar

Memo er ikkje puggeteknikk. Meininga er å memorere enkelte delar av innhaldet for å lettare kunne kome på det. Resten av stoffet må du kunne av å ha lese om det tidlegare. Ikkje ordrett, men nok til å kunne dra det fram.

Det tar litt tid i starten, men når du får litt erfaring går det kjappare. Fordelen er at det kan bli lettare å repetere ting utan å lese i boka heile tida.

 

Det vil sikkert ikkje fungere for alle, men verd eit forsøk meiner eg. Det er og varierande nyttegrad, avhengig av kva fag og stoff det er.

Problemet er da at du ikke klarer å huske disse ekstra "detaljene" som ikke egentlig henger sammen med det andre stoffet.

F.eks hvis du skulle huske en tekst, du lager derfor stikkord til teksten. Og pugger stikkordene i reiseruta, ved hjelp av stikkordene skal du kunne "huske" hva du leste. Men veldig ofte i historie boka, samfunnsfag, rle...Eller et annet lesefag følger det alltid med en eller annen detalj som på en måte ikke står sammen med de forrige setningene, men plutselig bare er der. Og hvis du skulle lage stikkord til hver eneste slik setning/detalj, vil man ende opp med uendlig mange reiseruter...Hvis du forsto hva jeg mente?

 

Edit: også er det ofte flere korte setninger som ikke "gjenspeiler" den forrige...Skal man da lage stikkord til disse også ?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Når det gjelder lesefag bruker jeg en ganske lang teknikk nemlig leser-skriv sammendrag-pugger, gir for det meste akseptable resultater men ulempen er at man glemmer stoffet etter noen få dager etter prøven, ser man frem til en eksamen på slutten av skoleåret er teknikken ikke så gunstig. Sidefrekvensen er ikke(aldri) mer enn 50 sider per kveld. Man husker som regel bra når man selv skriver ned faktainnholdet.

Det er nesten slik med meg også. Men jeg glemmer stoffet 2-3 dager etter prøven. Og hvis jeg bruker studieteknikken to dager på å øve til en prøve 7 dager før, vil jeg glemme hele stoffet 2-3 dager etter at jeg øvde. Så det blir på en måte en ond sirkel. Jeg vil ha en studieteknikk der jeg f.eks kan øve i to dager, en uke før. Og fortsatt ikke glemmer stoffet etter å ha latt være å øve i 5-6 dager minst!

Lenke til kommentar

Når det gjelder lesefag bruker jeg en ganske lang teknikk nemlig leser-skriv sammendrag-pugger, gir for det meste akseptable resultater men ulempen er at man glemmer stoffet etter noen få dager etter prøven, ser man frem til en eksamen på slutten av skoleåret er teknikken ikke så gunstig. Sidefrekvensen er ikke(aldri) mer enn 50 sider per kveld. Man husker som regel bra når man selv skriver ned faktainnholdet.

Det er nesten slik med meg også. Men jeg glemmer stoffet 2-3 dager etter prøven. Og hvis jeg bruker studieteknikken to dager på å øve til en prøve 7 dager før, vil jeg glemme hele stoffet 2-3 dager etter at jeg øvde. Så det blir på en måte en ond sirkel. Jeg vil ha en studieteknikk der jeg f.eks kan øve i to dager, en uke før. Og fortsatt ikke glemmer stoffet etter å ha latt være å øve i 5-6 dager minst!

Det er også slik at man "glemmer" hvordan man leser til en prøve hver gang skolen begynner etter sommerferien. Jeg sliter fortsatt etter 2 måneder å finne veien tilbake til mine gamle og gode 6-ere, det bruker å ordne seg like før jul, hvert år. Da har man tilpasset seg til en midlertidig studieteknikk som gir deg dessverre bare muligheten til å gjøre det bra på prøven, men ikke noe mer. Den eneste måte å huske faktainnholdet etter prøven er å jobbe lenge med stoffet på en annen måte med hensikten til huske. F.eks har man hatt en RLE- prøve om jødedommen, husker man stoffet ved å leser artikler, se på dokumentarer om jødedommen etter prøven da er man oppdatert hele tiden, samtidig som man gjenbruker kunnskapen, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvor godt man vil huske etter en prøve er egentlig opp til deg selv og hvor interessert man er i faget. :)

 

Studiespes. vg2

Lenke til kommentar

Når det gjelder lesefag bruker jeg en ganske lang teknikk nemlig leser-skriv sammendrag-pugger, gir for det meste akseptable resultater men ulempen er at man glemmer stoffet etter noen få dager etter prøven, ser man frem til en eksamen på slutten av skoleåret er teknikken ikke så gunstig. Sidefrekvensen er ikke(aldri) mer enn 50 sider per kveld. Man husker som regel bra når man selv skriver ned faktainnholdet.

Det er nesten slik med meg også. Men jeg glemmer stoffet 2-3 dager etter prøven. Og hvis jeg bruker studieteknikken to dager på å øve til en prøve 7 dager før, vil jeg glemme hele stoffet 2-3 dager etter at jeg øvde. Så det blir på en måte en ond sirkel. Jeg vil ha en studieteknikk der jeg f.eks kan øve i to dager, en uke før. Og fortsatt ikke glemmer stoffet etter å ha latt være å øve i 5-6 dager minst!

Det er også slik at man "glemmer" hvordan man leser til en prøve hver gang skolen begynner etter sommerferien. Jeg sliter fortsatt etter 2 måneder å finne veien tilbake til mine gamle og gode 6-ere, det bruker å ordne seg like før jul, hvert år. Da har man tilpasset seg til en midlertidig studieteknikk som gir deg dessverre bare muligheten til å gjøre det bra på prøven, men ikke noe mer. Den eneste måte å huske faktainnholdet etter prøven er å jobbe lenge med stoffet på en annen måte med hensikten til huske. F.eks har man hatt en RLE- prøve om jødedommen, husker man stoffet ved å leser artikler, se på dokumentarer om jødedommen etter prøven da er man oppdatert hele tiden, samtidig som man gjenbruker kunnskapen, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvor godt man vil huske etter en prøve er egentlig opp til deg selv og hvor interessert man er i faget. :)

Ja ja :), men det litt rart å oppsøke media for hver eneste tema i faget for å huske det bedre. Den studieteknikken jeg har nå har egentlig vært min eneste studieteknikk, og med denne har jeg endt opp med 5- oftest, var vannskelig å få seg en clean 5er. Sist prøve i naturfag fikk jeg bare 4 :/, men det var veldig få poeng da(maksimum 22) . Jeg må egentlig ha en bedre studieteknikk, det går ikke lenger. Synes det er er sinnsykt vannskelig å huske stoffet hvis jeg ikke har øvd på det over flere dager. Akkurat nå vil jeg fokusere på å best mulig før prøven, uten å anstrenge meg for mye.

Lenke til kommentar

Har hørt og sett mye av "stryk til toppkarakter" på facebook, god morgen norge, tv 2..osv

Er dette noe å satse på? (altså å kjøpe boka deres) Dessuten har de ofte mye på foredrag i universitetene rundt i byene i Oslo, og ser dermed ut som et veldig godt konsept?

 

Hva tror dere?

Her er nettsiden ihvertfall:

www.frastryktiltoppkarakter.no

og boka: http://toppkaraktersystemet.no/bok/

I intervjuer og slikt er de veldig skrå sikre på teknikkene sine...

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...