Perler Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Hei! Jeg vurderer å studere geologi, for å spesialisere meg innen petroleumsgeologi. Er det noen som studerer geologi? Evt. hvor? Er dere fornøyd med valg av studier? Er det vanskelig? Må man være god i matematikk? Kan man få en bra jobb som petroleumsgeolog med en bachelor, eller må jeg ha en master? Vil bare høre litt om hvordan det er Lenke til kommentar
Subduction Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Studerer geologi ved UIB, som jeg vil si er ledende i Norge hva gjelder utdanning innen geovitenskap. Det fine ved å studere i Bergen er bredden, hvor man har et stort spekter av fagfelter man kan fordype seg i. Anbefaler deg å utforske siden til institutt for geovitenskap: http://www.uib.no/geo For å få jobb som geolog i petroleumsbransjen trenger man ikke å fordype seg i petroleumsgeologi. Bortimot alle ender i oljebransjen uansett om de fordyper seg i isbreer eller petroleumsgeologi. Er svært fornøyd med studievalget og kunne ikke tenke meg å studere noe annet. Synes ikke studiet er spesielt vanskelig ettersom jeg er genuint opptatt av det jeg studerer. Man trenger ikke være spesielt flink i matematikk og på mat-nat fakultetet er det et kjent faktum at geologistudentene er relativt svake i matematikk. Dette overlates til Geofysikere. Studiet handler om å forstå samspillet mellom de ulike prosessene på jorden. Dette innebærer at geovitenskap bruker alt fra kjemi, biologi, meteorologi, fysikk, matematikk m.m. En petroleumsgeolog fordyper seg blant annet innen fagområder som sedimentologi og strukturgeologi. Alle som utdanner seg som geologer får relevant jobb. Tar du en bachelorgrad får du normalt jobb i oljeserviceselskapene og ikke oljeselskapene (pga. oppgangstider kan man få jobb i statoil vist man er heldig). En slik jobb innebærer ofte offshore rotasjon hvor man analyserer boreprøver. Med en master i geovitenskap kan man jobbe i oljeselskapene (Statoil, BP, Exxon, Shell). Da jobber man primært på land med å f.eks. kartlegge fremtidige felt. Det spennende med geovitenskap er at man får reise til mange kule plasser og kan jobbe på de merkeligste plasser! Og så er det så mye mer enn olje man kan drive med. (F.eks. mineralindustrien, som kan bli fremtiden til Norge! Eller klimaforskning...) Lønnen er også rimelig bra, noe som er greit Endret 20. oktober 2012 av Subduction Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Først av alt, gratulerer med et godt valg for fremtiden. Det er ulike veier man kan gå innen petroleum. Når det gjelder geologi (og jeg kan også bare snakke for UiB), så er det enten en bachelor i geologi, med en påfølgende master i petroleumsgeologi, eller en bachelor i petroleumsteknologi, med en påfølgende master i petroleumsgeologi. Hva du velger kommer an på hva du liker. På en bachelor i geologi har man stort sett kun geologifag. Det er vel kun introfaget i matte som er obligatorisk. På en bachelor i petroleumsteknologi har man derimot et veldig bredt spekter av fag. Matte, fysikk, geologi, kjemi, petroleum osv. Sistnevnte bachelorprogram er egentlig ment som et sterkt fundament for en videre mastergrad. Til syvende og sist er det hva du tror du kommer til å trives best med som avgjør. Geologi er lesefag, mens petroleumsteknologi er mer realfag. Mastergraden du kommer til å ta kommer også til å bli reflektert i hva du tar bachelor i. Tar du bachelor i geologi blir fordypningen også mer geologirettet. Tar du bachelor i petroleumsteknologi vil du ha mulighet til å fordype deg i geologi som er mer tverrfaglig rettet inn mot de andre grenene (Siden du har en mer tverrfaglig bakgrunn). Uansett hva du velger kan du se frem til flere ekskursjoner. Fra Bergen er det vanlig å dra både til Spania, Italia, USA, Svalbard, Nord-Norge mm. Har du kun bachelor er det mest offshore i oljeservice (som beskrevet over). Der ligger begynnerlønnen på i underkant av en halv million i dag, noe som må sies å være akseptabelt. Med en master har du ingen problemer med å få deg jobb på land. Enten i oljeselskapene, eller i oljeservice. Startlønnen er mye det samme i begge bransjene (selv om mange tror oljeselskapene har mye høyere lønn). Når det gjelder goder er nok oljeselskapene litt foran enda. Lønnen er naturligvis litt høyere enn offshore også. Lenke til kommentar
ggree Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Petroleum- og prosessteknologi ved UiB? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Petroleum- og prosessteknologi ved UiB? Var det et spørsmål til meg, eller til TS? Lenke til kommentar
Subduction Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Geologi er lesefag, mens petroleumsteknologi er mer realfag. Skal være enig i at enkelte av intro fagene i geologi er lesefag med mye informasjon. Vist man har realfaglig forståelse blir stoffet mye lettere. Geologi er et realfag, geografi derimot, er et samfunnsfag (lesefag). Uansett hva du velger kan du se frem til flere ekskursjoner. Fra Bergen er det vanlig å dra både til Spania, Italia, USA, Svalbard, Nord-Norge mm. Studenter som begynte på master i geovitenskap ved UIB i høst, får anledning til å dra på feltkurs til blant annet Svalbard, USA, Spania, Russland (Uralfjellene) og Syd-Georgia, i forbindelse med masteroppgaven. Mange bedriver også reisevirksomhet innad i Norge. På en rekke kurs blir det også anledning til å reise på tur i inn og utland. Eksempelvis kan man ta Geov252, hvor man reiser til Italia, og Geov221, hvor man i år reiste til Slovenia for å studere grotter. På bachelor programmet er det verd å nevne Geov107, hvor man legger feltkurset til sydlige Spania. Det beste med geo er at man får være ute og sett mange plasser man ellers ikke ville reist til Har du kun bachelor er det mest offshore i oljeservice (som beskrevet over). Der ligger begynnerlønnen på i underkant av en halv million i dag, noe som må sies å være akseptabelt. Med en master har du ingen problemer med å få deg jobb på land. Enten i oljeselskapene, eller i oljeservice. Startlønnen er mye det samme i begge bransjene (selv om mange tror oljeselskapene har mye høyere lønn) En mudlogger offshore har noen og 300k i grunnlønn (ut fra de jeg har snakket med, så dette er usikkert), mens en nyutdannet med master, i statoil, har i underkant av 500k i grunnlønn, som nevnt over. Vist man er flink kan man få mye i bonus, og etter åtte år i bransjen ligger snittlønnen på i overkant av 1 million kr med ca. 1,5 millioner etter bonusutbetalinger. Hans Rønnevik, en av de dyktigste, står oppført med 5,1 millioner i inntekt i 2010. Så det er selvfølgelig store forskjeller i hva man kan tjene og det er ikke noe fasitsvar. Lenke til kommentar
Egron123 Skrevet 22. oktober 2012 Del Skrevet 22. oktober 2012 Geologi er lesefag, mens petroleumsteknologi er mer realfag. Skal være enig i at enkelte av intro fagene i geologi er lesefag med mye informasjon. Vist man har realfaglig forståelse blir stoffet mye lettere. Geologi er et realfag, geografi derimot, er et samfunnsfag (lesefag). Uansett hva du velger kan du se frem til flere ekskursjoner. Fra Bergen er det vanlig å dra både til Spania, Italia, USA, Svalbard, Nord-Norge mm. Studenter som begynte på master i geovitenskap ved UIB i høst, får anledning til å dra på feltkurs til blant annet Svalbard, USA, Spania, Russland (Uralfjellene) og Syd-Georgia, i forbindelse med masteroppgaven. Mange bedriver også reisevirksomhet innad i Norge. På en rekke kurs blir det også anledning til å reise på tur i inn og utland. Eksempelvis kan man ta Geov252, hvor man reiser til Italia, og Geov221, hvor man i år reiste til Slovenia for å studere grotter. På bachelor programmet er det verd å nevne Geov107, hvor man legger feltkurset til sydlige Spania. Det beste med geo er at man får være ute og sett mange plasser man ellers ikke ville reist til Har du kun bachelor er det mest offshore i oljeservice (som beskrevet over). Der ligger begynnerlønnen på i underkant av en halv million i dag, noe som må sies å være akseptabelt. Med en master har du ingen problemer med å få deg jobb på land. Enten i oljeselskapene, eller i oljeservice. Startlønnen er mye det samme i begge bransjene (selv om mange tror oljeselskapene har mye høyere lønn) En mudlogger offshore har noen og 300k i grunnlønn (ut fra de jeg har snakket med, så dette er usikkert), mens en nyutdannet med master, i statoil, har i underkant av 500k i grunnlønn, som nevnt over. Vist man er flink kan man få mye i bonus, og etter åtte år i bransjen ligger snittlønnen på i overkant av 1 million kr med ca. 1,5 millioner etter bonusutbetalinger. Hans Rønnevik, en av de dyktigste, står oppført med 5,1 millioner i inntekt i 2010. Så det er selvfølgelig store forskjeller i hva man kan tjene og det er ikke noe fasitsvar. Hvor har du det fra? Statistikken her sier at median-lønnen til sivilingeniører innen oljebransjen er 661 000 etter 8 år: http://www.nho.no/getfile.php/filer%20og%20vedlegg/Sivilingenior_ingenior_sivilokonom_2011.pdf Lenke til kommentar
Subduction Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Geologi er lesefag, mens petroleumsteknologi er mer realfag. Skal være enig i at enkelte av intro fagene i geologi er lesefag med mye informasjon. Vist man har realfaglig forståelse blir stoffet mye lettere. Geologi er et realfag, geografi derimot, er et samfunnsfag (lesefag). Uansett hva du velger kan du se frem til flere ekskursjoner. Fra Bergen er det vanlig å dra både til Spania, Italia, USA, Svalbard, Nord-Norge mm. Studenter som begynte på master i geovitenskap ved UIB i høst, får anledning til å dra på feltkurs til blant annet Svalbard, USA, Spania, Russland (Uralfjellene) og Syd-Georgia, i forbindelse med masteroppgaven. Mange bedriver også reisevirksomhet innad i Norge. På en rekke kurs blir det også anledning til å reise på tur i inn og utland. Eksempelvis kan man ta Geov252, hvor man reiser til Italia, og Geov221, hvor man i år reiste til Slovenia for å studere grotter. På bachelor programmet er det verd å nevne Geov107, hvor man legger feltkurset til sydlige Spania. Det beste med geo er at man får være ute og sett mange plasser man ellers ikke ville reist til Har du kun bachelor er det mest offshore i oljeservice (som beskrevet over). Der ligger begynnerlønnen på i underkant av en halv million i dag, noe som må sies å være akseptabelt. Med en master har du ingen problemer med å få deg jobb på land. Enten i oljeselskapene, eller i oljeservice. Startlønnen er mye det samme i begge bransjene (selv om mange tror oljeselskapene har mye høyere lønn) En mudlogger offshore har noen og 300k i grunnlønn (ut fra de jeg har snakket med, så dette er usikkert), mens en nyutdannet med master, i statoil, har i underkant av 500k i grunnlønn, som nevnt over. Vist man er flink kan man få mye i bonus, og etter åtte år i bransjen ligger snittlønnen på i overkant av 1 million kr med ca. 1,5 millioner etter bonusutbetalinger. Hans Rønnevik, en av de dyktigste, står oppført med 5,1 millioner i inntekt i 2010. Så det er selvfølgelig store forskjeller i hva man kan tjene og det er ikke noe fasitsvar. Hvor har du det fra? Statistikken her sier at median-lønnen til sivilingeniører innen oljebransjen er 661 000 etter 8 år: http://www.nho.no/ge...okonom_2011.pdf Statistikken din er nok riktig, men geologi går ikke inn under begrepet sivilingeniør eller ingeniør som sådan. Jeg har opplysningene om gjennomsnittslønnen ut i fra en faktaboks i papirutgaven av DN (har ikke dato) for noen måneder tilbake. Hvorvidt DN publiserer korrekte opplysninger vet jeg ikke. Et annet viktig moment er at stort sett alle geologer jobber i oljebransjen, med et veldig presset arbeidsmarked. Det er f.eks. ikke unormalt å tjene over en million i Stavanger-regionen. Uansett vil jeg ikke råde trådstarter til å velge petroleumsgeologi for pengenes skyld, ettersom det eksisterer viktigere faktorer, slik som trivsel. Endret 23. oktober 2012 av Subduction Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 23. oktober 2012 Del Skrevet 23. oktober 2012 Mudloggere følger tariff, og matrisene er ikke hemmelige. Det er ikke vanskelig å finne de på nettet. Man må heller ikke finne på å sammenligne loggegeologer med geologer. Det er to helt forskjellige ting. Man trenger ikke engang bachelor i geologi for å bli mudlogger, noe som plasserer mudloggere er i andre enden av "næringskjeden". Lenke til kommentar
Perler Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Tusen takk for alle svar:) Vil gjerne ha flere også! Er det noen som har erfaringer fra UiO, NTNU eller UiS da? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 29. oktober 2012 Del Skrevet 29. oktober 2012 Petroleumsgeologi ved UiS er en ingeniørlinje, i praksis det samme som petroleumsteknologi, bare.at man tar sedimentologi; strukturgeologi etc. i stedet for reservoarteknikk; boring og produksjon f.eks. Jeg har selv jobbet på exploration i Statoil, og mine medarbeidere hadde master/phd. innen geologi eller geofysikk. Ønsker du å jobbe i oljeselskap, f.eks. Statoil, trenger du mer enn bachelor. De jeg kjenner med bachelor i geologi har fått jobb som mudlogger i SLB blant annet, med bachelor i pet.geo. fra UiS vil du nok ha sjanse på de.samme jobbene som en med bachelor i petroleumsteknologi. De jeg kjenner med en god.del års erfaring ligger rundt millionen, på land - alt i alt. De som tjener mye mer, har ofte lederstillinger, og da er det ikke fordi de er geologer. Skriver på tlf. så tar forbehold om.skrivefeil ... Lenke til kommentar
Perler Skrevet 4. november 2012 Forfatter Del Skrevet 4. november 2012 Dytter opp denne litt, jeg:) Lenke til kommentar
Perler Skrevet 7. november 2012 Forfatter Del Skrevet 7. november 2012 Petroleumsgeologi ved UiS er en ingeniørlinje, i praksis det samme som petroleumsteknologi, bare.at man tar sedimentologi; strukturgeologi etc. i stedet for reservoarteknikk; boring og produksjon f.eks. Jeg har selv jobbet på exploration i Statoil, og mine medarbeidere hadde master/phd. innen geologi eller geofysikk. Ønsker du å jobbe i oljeselskap, f.eks. Statoil, trenger du mer enn bachelor. De jeg kjenner med bachelor i geologi har fått jobb som mudlogger i SLB blant annet, med bachelor i pet.geo. fra UiS vil du nok ha sjanse på de.samme jobbene som en med bachelor i petroleumsteknologi. De jeg kjenner med en god.del års erfaring ligger rundt millionen, på land - alt i alt. De som tjener mye mer, har ofte lederstillinger, og da er det ikke fordi de er geologer. Skriver på tlf. så tar forbehold om.skrivefeil ... Hva gjør en mudlogger egentlig? - Er det noen fler som har erfaringer fra UiS, UiO eller NTNU? Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Hva gjør en mudlogger egentlig? En mudlogger har som regel 2 oppgaver: Holde orden på gassutstyret, samt samle og analysere borekaks. Førstnevnte går i vedlikehold og utskiftning av deler på utstyret som måler gass fra brønnen. Sistnevnte går ut på å hente borekaks, vaske det, se på det og bestemme hva det er, og putte dette inn i datasystemet. Lenke til kommentar
Perler Skrevet 8. november 2012 Forfatter Del Skrevet 8. november 2012 Jeg skal ikke bli mudlogger med andre ord. Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 9. november 2012 Del Skrevet 9. november 2012 Jeg skal ikke bli mudlogger med andre ord. Mudlogger er ikke noe du blir værende som. Mudlogger er noe du er i maks 1-2 år. Det er en fin start på arbeidslivet, spesielt om du vil holde på innen petroleum. Da får du erfaring offshore, og får også ganske bra kursing. Som regel er man ikke offshore mer enn i noen få år før man får jobb på land (med mindre man virkelig vil fortsette offshore da). Når man har 10+ års erfaring kan man velge omtrent fritt blant selskapene innen bransjen. Det er ingen hindring fra å bli f.eks. geolog hos Statoil selv om du starter karrieren som mudlogger hos f.eks. Schlumberger. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. november 2012 Del Skrevet 14. november 2012 Er det kun studiene ved de større universitetene som leder fram til jobbmuligheter innen offshore? Hva med Geologi og geofare på HiSF feks? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 De som geologi master, får de ikke jobb offshore, pga for høy utdannelse? Så at lønnen for muddloggere var nevnt, men dette var sikkert ikke for en som har geologiutdannelse, hva ligger en geolog på i lønn offshore med bachelorutdannelse? Og med master? Skulle nesten tro at lønnen offshore var høyere enn på land, men det var noen som nevnte at det ikke var det... Får man jobb på land med bachelor etter noen års erfaring offshore? Var mye rot her med dette lønningsgreiene. Lønn land master = 1mill etter noen år. Lønn land bachelor = Fyll inn Lønn bachelor offshore = Fyll inn Lønn master offshore = Fyll inn Så lurer jeg på hva disse geologene med masterutdannelse gjør om dagene, når de jobber i f.eks statoil? Hvordan er dagene deres? Jeg vurderer også å gå geologi, går geografi i år ved UIB, så har jeg hørt at man kan få et år godkjent hvis man starter på geologi, stemmer dette? Skal ta realfagene til høsten. Tusen takk for svar =) Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det har blitt mer og mer vanlig at også folk med master jobber offshore, siden mangelen på arbeidskraft er veldig stor. De tar alt de kan få fatt i. Som regel er lønnen fast offshore, slik at det ikke har noen betydning om man har bachelor eller master. Det er ikke før man innehar spesiell kompetanse at man går "av matrisen", og kan forhandle egen lønn. Operasjonsgeologer offshore er som regel ikke nyutdannede. Ja, lønnen er nok høyere dag for dag offshore, men husk at du også har en god del dager fri, der du ikke får tillegg. Grunnlønnen er ikke så fantastisk. Uansett om du begynner offshore eller onshore bør du forvente rundt en halv million (i dagens kroner). I snitt vil nok master lønne seg, men man kan jo alltid være heldig/uheldig når man søker og får en jobb. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Hei, og takk for svar! Operasjonsgeologer, går dem under den kompetansen som forhandler om lønn som du nevnte? Fant idag ut at jeg kan fortsette med Geografi og ta bachelorgrad i naturgeografi, for så å søke opptak til mastergrad i geovitenskap, dette i rettningen kvartærgeografi og paleoklima. Det er jo helt supert, trenger ikke å skifte studie, slipper også å bruke 1 år på å få realfagskompetanse, i tillegg til 1 år på å komme til andre året som jeg vil være i geografi til høsten. Tror dere de bryr seg om at jeg har tatt naturgeografi bachelor når jeg skal få meg jobb, helst innenfor oljebransjen. Jeg går jo graden master i geovitskap - kvartærgeologi og paleoklima, så det burde vell egentlig ikke ha så mye å si? Hva kan dere som går, har gått eller har peiling om denne mastergraden og jobbmuligheter? Endret 18. januar 2013 av OddZen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå