Laila - Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Lek med vann Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Terje Solfugl Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Flott, nydelig rennende vann..godt behandlet !! Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Så artig, Jentungen, skal prøve meg litt snart jeg også Lenke til kommentar
Mystikus Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Et fint eksponert bilde med vakkert fossefall. Angående vignetteringen så er det vel meningen at den skal holde/lede blikket mot det som du mener fortjener oppmerksomhet fra oss som betraktere. Men tenk så at det første som fanger blikket i bildet er om det er noe med rødt og dernest kommer det som eventuelt er hvitt. Derfor vil nok denne hvite vignetteringen fange litt for stor interesse og virker forstyrrende. Det er slik at det nesten aldri finnes motiv hvor det passer med hvit vignettering og om det en sjelden gang dukker opp så bruk heller andre verktøy som f,eks "Dodge" for å oppnå en bedre tilpasset effekt. Hadde du derimot laget en mørk/sort vignettering med en myk overgang som du tilpasser med "feather"-funksjonen så ville nok bildet blitt løftet enda noen hakk. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 I utgangspunktet fint bilde, men enig med Birger Mulvik at vignetteringen var litt i overkant. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 fin foss, men får spasmer av hvit vignettering Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 21. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2012 Flott, nydelig rennende vann..godt behandlet !! Tusen takk Terje! Så artig, Jentungen, skal prøve meg litt snart jeg også Takk J2. Blir morsom det, men litt frustrende også. Må ha litt tid Et fint eksponert bilde med vakkert fossefall. Angående vignetteringen så er det vel meningen at den skal holde/lede blikket mot det som du mener fortjener oppmerksomhet fra oss som betraktere. Men tenk så at det første som fanger blikket i bildet er om det er noe med rødt og dernest kommer det som eventuelt er hvitt. Derfor vil nok denne hvite vignetteringen fange litt for stor interesse og virker forstyrrende. Det er slik at det nesten aldri finnes motiv hvor det passer med hvit vignettering og om det en sjelden gang dukker opp så bruk heller andre verktøy som f,eks "Dodge" for å oppnå en bedre tilpasset effekt. Hadde du derimot laget en mørk/sort vignettering med en myk overgang som du tilpasser med "feather"-funksjonen så ville nok bildet blitt løftet enda noen hakk. Tusen takk Birger for utfyllende og lærerik kommentar. Tar med meg alt! ))) I utgangspunktet fint bilde, men enig med Birger Mulvik at vignetteringen var litt i overkant. Tusen takk SE# Tar det med meg fin foss, men får spasmer av hvit vignettering Takker Nelson 09. Liker veldig godt ærlige tilbakemeldinger. Hører på dere, aldri mer hvit vignettering. Lenke til kommentar
TBPhoto Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Hvit vignettering er aldri heldig (kanskje, og ett sterkt kanskje, med mindre du skal lage en "remake" av en gammel Blenda reklame...), men det har vel alle hamret inn ser jeg. Ellers er det godt og se ett fossefall hvor ikke alt vannet ser ut som melk - misforstå meg rett; mange flotte fossebilder er tatt med lang eksponering og kan ofte se flott ut, men en gang i blant er det greit på denne måten også. Noen korte tips ellers; -Litt blåstikk, kunne ha gjort seg med litt mer varme. -Noget mer fargemetning og kontrast kunne også ha vært utprøvd. -Kanskje ha kjørt ned highlights på de feltene i fossen som er på grensen til utbrent. Siden du nå har LR, er dette en forholdsvis enkel affære med adjustment brush. Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hvit vignettering er aldri heldig (kanskje, og ett sterkt kanskje, med mindre du skal lage en "remake" av en gammel Blenda reklame...), men det har vel alle hamret inn ser jeg. Ellers er det godt og se ett fossefall hvor ikke alt vannet ser ut som melk - misforstå meg rett; mange flotte fossebilder er tatt med lang eksponering og kan ofte se flott ut, men en gang i blant er det greit på denne måten også. Noen korte tips ellers; -Litt blåstikk, kunne ha gjort seg med litt mer varme. -Noget mer fargemetning og kontrast kunne også ha vært utprøvd. -Kanskje ha kjørt ned highlights på de feltene i fossen som er på grensen til utbrent. Siden du nå har LR, er dette en forholdsvis enkel affære med adjustment brush. Tusen Takk TBPhoto Ja, har fått med meg det med vignetteringen. Setter stor pris på ærligheten - det er den en kommer videre på. Gode tips du gir. Skrur på varmen og kjører på med med mer kontrast og farge. Og skal finne ut av hvordan kjøre ned highligts på utvalgte felt.Jeg ser hva du sier med fosser - synes også det er vakkert med vann som er sløret. Men er også glad i det litt "ville" og levende vannet - så det var det jeg ønsket her. Lenke til kommentar
fotogigen Skrevet 25. oktober 2012 Del Skrevet 25. oktober 2012 vignettering er noe som må tilpasses vert enkel motiv... hvit kan også funke.. men ikke så kraftig som her og motivet passer heller ikke for slik vignettering.. ser jo du har fått mye kommentarer ang dette, så du tar det sikkert med deg :=) lykke til videre :=) :=) man lærer mens man lever... Lenke til kommentar
Laila - Skrevet 25. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2012 Takk Fotogigen:) Ja det har jeg lært , og jeg tror jeg vil huske det også , hehe... . Takk for lykkeønskningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg