aurumpoestasest Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Dette er det jeg tror jeg kommer til å kjøpe men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger strømforsyningen enten om den er for liten eller for stor. Har allerede en 500 W og lurer på om jeg egentlig trenger å kjøpe en ny PSU? Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Dette er det jeg tror jeg kommer til å kjøpe men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger strømforsyningen enten om den er for liten eller for stor. Har allerede en 500 W og lurer på om jeg egentlig trenger å kjøpe en ny PSU? En 500W PSU holder lenge for dette oppsettet. Vil også bare si at den kjølepastaen kan du bare kvitte deg med, med kjøleren følger det med en tube med Nocua NT-H1 kjølepasta. Lenke til kommentar
aurumpoestasest Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Dette er det jeg tror jeg kommer til å kjøpe men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger strømforsyningen enten om den er for liten eller for stor. Har allerede en 500 W og lurer på om jeg egentlig trenger å kjøpe en ny PSU? En 500W PSU holder lenge for dette oppsettet. Vil også bare si at den kjølepastaen kan du bare kvitte deg med, med kjøleren følger det med en tube med Nocua NT-H1 kjølepasta. Hvis du klikker på info'en på skjermkortet kommer det opp at påkrevd strømforsyning er på 600 W. Har det noe med saken å gjøre eller er det bare anbefalt? Endret 20. oktober 2012 av aurumpoestasest Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Dette er det jeg tror jeg kommer til å kjøpe men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger strømforsyningen enten om den er for liten eller for stor. Har allerede en 500 W og lurer på om jeg egentlig trenger å kjøpe en ny PSU? En 500W PSU holder lenge for dette oppsettet. Vil også bare si at den kjølepastaen kan du bare kvitte deg med, med kjøleren følger det med en tube med Nocua NT-H1 kjølepasta. Hvis du klikker på info'en på skjermkortet kommer det opp at påkrevd strømforsyning er på 600 W. Har det noe med saken å gjøre eller er det bare anbefalt? Den anbefalingen du leser på skjermkort er oftest helt vilt overdrevet. Kan vel si det sånn at jeg kjører en 2600k på 4,7GHz med TO GTX 670 overklokket til 1255MHz på kjernen og 1768MHz på minnet og jeg trekker 596W fra stikkontakten. Og med det sagt så kan jeg vel også si at med en PSU med en virkningsgrad på 80 så vil det si at 20% går tapt i strømforsyningen som vil si at systemet egentlig bruker ca 20% mindre enn 596W. 1 Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Når jeg kikker litt nærmere på oppsettet ditt så må jeg bare spørre: Hvorfor har du et X79-hovedkort når du har gått for Sandy Bridge-E 4-kjerneren? 3820 yter ikke så veldig mye bedre enn 2600k og 3770k og x79-hovedkort er veldig mye dyrere enn z77-hovedkortene Lenke til kommentar
aurumpoestasest Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Når jeg kikker litt nærmere på oppsettet ditt så må jeg bare spørre: Hvorfor har du et X79-hovedkort når du har gått for Sandy Bridge-E 4-kjerneren? 3820 yter ikke så veldig mye bedre enn 2600k og 3770k og x79-hovedkort er veldig mye dyrere enn z77-hovedkortene Dette er første gangen jeg bygger en pc og dette er bare ting jeg antok var nært det jeg ville trenge får en god spille rigg. Når du bruker term som 3820, 2600k og 3770k kan jeg bare anta at du nevner prosessorer og jeg har ikke sett på IT delen av datamaskinen før for noen timer siden så er ny på dette. Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg ikke fant noe jeg kunne forholde meg til med sikkerhet når det kom til hvor mye effekt man trengte. Hvis du sier at du får mer for pengene med de tingene så skal jeg se på det. Ellers har jeg bare gått for det som er anbefalt blant nyere komponenter fra andre "nøytrale" kilder og sett på hva som fungerer sammen F.eks: Ram Hz.og HK. Og at Intel og AMD ikke funker sammen HK og CPU. Takker for svarene. Jeg hadde tenkt å spørre om de andre komponentene på andre deler av forumet. Endret 20. oktober 2012 av aurumpoestasest Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Når jeg kikker litt nærmere på oppsettet ditt så må jeg bare spørre: Hvorfor har du et X79-hovedkort når du har gått for Sandy Bridge-E 4-kjerneren? 3820 yter ikke så veldig mye bedre enn 2600k og 3770k og x79-hovedkort er veldig mye dyrere enn z77-hovedkortene Dette er første gangen jeg bygger en pc og dette er bare ting jeg antok var nært det jeg ville trenge får en god spille rigg. Når du bruker term som 3820, 2600k og 3770k kan jeg bare anta at du nevner prosessorer og jeg har ikke sett på IT delen av datamaskinen før for noen timer siden så er ny på dette. Grunnen til at jeg spurte er fordi jeg ikke fant noe jeg kunne forholde meg til med sikkerhet når det kom til hvor mye effekt man trengte. Hvis du sier at du får mer for pengene med de tingene så skal jeg se på det. Ellers har jeg bare gått for det som er anbefalt blant nyere komponenter fra andre "nøytrale" kilder og sett på hva som fungerer sammen F.eks: Ram Hz.og HK. Og at Intel og AMD ikke funker sammen HK og CPU. Takker for svarene. Jeg hadde tenkt å spørre om de andre komponentene på andre deler av forumet. Kanskje jeg kan hjelpe deg til et oppsett som er billigere og like bra til ditt bruk. Endringer som er gjort: Byttet hovedkort, byttet prosessor, fjernet kjølepasta, byttet RAM, Byttet PSU, la til ett ekstra GTX 670 Konklusjon: Bedre gaming-PC til samme pris OBS: hvis du ikke har OS så må du legge til det. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1144202&su=44385419-44D4-4D6A-B014-03EA697A2930 1 Lenke til kommentar
aurumpoestasest Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Etter å ha lest litt mer ser jeg at skjermkortet bruker Nivida SLI og at det gjør at jeg kan bruke begge skjermkortene til en skjerm? Og grunnen til at jeg valgte å bytte Hovedkortet var at det skulle: 1. Støtte USB 3.0 2. Kunne utnytte det fulle potensialet til SSD'en. Og jeg leste på ett annet forum at jeg burde se etter 6Gb/s hastighet på prsessor og hovedkortet.(vet ikke om det faktisk trengs så mye) 3. LGA-1366 hadde gått ut på dato. Og jeg har en prosessor som har LGA-1366 noe som førte til at jeg må bytte den også...... Og jeg bare lurer på hvordan er prosess fordelingen mellom GPU og CPU. Og er det nok Ram? Jeg takker så meget for informasjonen og at du gir av din egen fritid til å hjelpe andre. Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Etter å ha lest litt mer ser jeg at skjermkortet bruker Nivida SLI og at det gjør at jeg kan bruke begge skjermkortene til en skjerm? Og grunnen til at jeg valgte å bytte Hovedkortet var at det skulle: 1. Støtte USB 3.0 2. Kunne utnytte det fulle potensialet til SSD'en. Og jeg leste på ett annet forum at jeg burde se etter 6Gb/s hastighet på prsessor og hovedkortet.(vet ikke om det faktisk trengs så mye) 3. LGA-1366 hadde gått ut på dato. Og jeg har en prosessor som har LGA-1366 noe som førte til at jeg må bytte den også...... Og jeg bare lurer på hvordan er prosess fordelingen mellom GPU og CPU. Og er det nok Ram? Jeg takker så meget for informasjonen og at du gir av din egen fritid til å hjelpe andre. Stort sett alle nye hovedkort i dag har SATA 6gb/s -porter og USB3 ang det med RAM så vil jeg si at 8Gb er overkill for det meste i dag, spesielt til gaming, mens 4Gb blir litt lite. Derfor bruker jeg som regel å anbefale 8Gb RAM. Vet ikke helt hva du mener med prosessfordeling mellom prosessor og GPU. Endret 20. oktober 2012 av PingPangbv Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 (endret) Har sett litt på oppsettene som er lagt ut her og må si at jeg personlig ikke hadde gått SLI med 670 , det holder i massevis med et enkelt kort. 2 Kort i sli trekker også mer strøm ( ca mellom 140 til 170 Peak Watt per skjermkort) og alene vil disse derfor trekke 340 Watt og man vil dermed trenge en større psu. Personlig så hadde jeg aldri kjørt SLI uten en strømforsyning på 750W men igjen så liker jeg å ha en god del headroom. Sånn sett så vil jeg anbefale at man går ned til et 670 kort (alternativt et radeon 7970 Ghz er ikke et dårlig valg og med tanke på endringene Nvidia har gjort i forhold til boost så mener jeg at det er verdt pengene). Når det gjelder mengden minne så har jeg hatt i mange år 8Gb , nå har jeg for tiden 16Gb og legger merke til at Superfetch utnytter minnet bra (de mest brukte programmene laster så og si med en gang). Man kan også bruke overflødig minne til ramdisk om man ønsker det. Her er et eksempel på et bra 1155 hovedkort fra Asus : Sabertooth Z77 Endret 20. oktober 2012 av Malvado Lenke til kommentar
Gjest PingPangbv Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Har sett litt på oppsettene som er lagt ut her og må si at jeg personlig ikke hadde gått SLI med 670 , det holder i massevis med et enkelt kort. 2 Kort i sli trekker også mer strøm ( ca mellom 140 til 170 Peak Watt per skjermkort) og alene vil disse derfor trekke 340 Watt og man vil dermed trenge en større psu. Personlig så hadde jeg aldri kjørt SLI uten en strømforsyning på 750W men igjen så liker jeg å ha en god del headroom. Sånn sett så vil jeg anbefale at man går ned til et 670 kort (alternativt et radeon 7970 Ghz er ikke et dårlig valg og med tanke på endringene Nvidia har gjort i forhold til boost så mener jeg at det er verdt pengene). Når det gjelder mengden minne så har jeg hatt i mange år 8Gb , nå har jeg for tiden 16Gb og legger merke til at Superfetch utnytter minnet bra (de mest brukte programmene laster så og si med en gang). Man kan også bruke overflødig minne til ramdisk om man ønsker det. Her er et eksempel på et bra 1155 hovedkort fra Asus : Sabertooth Z77 Hvorfor ikke gå for to GTX 670 når man ender opp på samme pris som det forrige oppsettet, bare at det hadde kun ett GTX 670? Såklart kan man spare penger der ja, men jeg tenkte at hvis det gamle oppsettet kom til å koste 13000 så kunne jeg komme med et oppsett til samme pris bare med ett ekstra grafikkort, for både å fremtidssikre seg en periode fremover og for å kunne holde seg konstant over 60FPS i alle spill i dag (ser bort fra Metro 2033 og crysis) med alle grafikkinstillinger stilt på maks ved 1080p. ang det med PSU kan jeg vel slenge ut at for 50 kr mer så kan du få 750W-versjonen som ikke er modulær hvis du vil ha litt å gå på: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657488 Lenke til kommentar
aurumpoestasest Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Og hovedkortet som ble nevnt har ikke WiFi som er nødvendig siden jeg ikke kan legge nett kabler mellom påbygget og gammelbyget. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Wifi mener jeg personlig at det er bedre å legge til med enten et internt pcie kort eller et eksternt , da har man fordelen med at man kan ta med seg kortet ved en eventuelt oppgradering eller bytte det ut når det kommer en raskere 801.11ac standard. Alternativt kan man ha en bridge som er koblet til pcen med en rj-45 kabel (https://prisguiden.no/produkt/asus-ea-n66-155654) og som er koblet mot en trådløs ruter i nettverket ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå