Gå til innhold

Korrelasjonen mellom matte og informatikk?

Ruskeladd

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å begynne på studieprogrammet "Informatikk: språk og kommunikasjon" på UiO høsten 2013. Dette programmet krever ikke at man har tatt matte på vgs, men det viser seg samtidig at det kan være lurt å ha en litt "matematisk" bakgrunn. Mitt problem er at jeg aldri har vært særlig god i matte, om vi ser bort i fra det mest praktiske. Pga dette så fortsatte jeg ikke med matte på vgs etter det første året, da det var en reell fare for at jeg kunne stryke i det. Det er derfor så mye som 6 og et halvt år siden jeg gjorde matte sist.

Jeg har en venn som var like dårlig i matte som meg på vgs. Han går selv på dette studieprogrammet og klarer seg helt greit. Han forteller meg at matte i seg selv ikke er så veldig viktig, så lenge man har evnen til å tenke logisk. Denne evnen mener han at jeg definitivt innehar.

Jeg vet at gode matteegenskaper ikke er en nødvendighet for å mestre informatikk, men det hadde ikke skadet å smuglese litt matte nå, slik at jeg ikke stiller helt blankt til høsten. Jeg vet at UiO tilbyr et gratis matteforkurs, men de sier at dette forkurset bygger på vgs matte. Derfor må jeg nesten kunne litt matte fra vgs hvis jeg har lyst til å få noe særlig ut av dette forkurset.

Men selv jeg forstår at det ikke er all matte fra vgs som er relevant for den logikken vi bruker i informatikk. Men jeg vet ikke hva! Det er her dere IT-folk kommer inn i bildet!

Hvilken type matte er mest relevant for informatikk? Jeg går for eksempel ut i fra at geometri ikke har spesielt mye å gjøre med IT. Det hadde vært veldig fint om dere pekte ut hva jeg burde lese ekstra mye på. Bruk gjerne denne nettsiden som utgangspunkt:

http://www.rasmus.is/no/t/G/STG0_MN.HTM

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke mye om informatikk egentlig men det dreier seg nok mye om analyse av data...

Tenker at statistikk, sannsynlighet, fordeling, funksjoner, derivering/integrering, etc kan være ok å kunne litt om.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Det som stort sett er relevant for informatikere er såkalt diskret matematikk. Det ikke på så mye av den matten du har hatt tidligere.

http://en.wikipedia....ete_mathematics

Edit: Når det gjelder pensum på vgs så er det kanskje sannsynlighet som vil gi mest overføringsverdi, ettersom diskret matematikk stort sett omhandler en del kombinatorikk.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Takker for gode svar hittil!

Edit: Når det gjelder pensum på vgs så er det kanskje sannsynlighet som vil gi mest overføringsverdi, ettersom diskret matematikk stort sett omhandler en del kombinatorikk.

OK, så med andre ord:

hvis jeg sørger for at jeg forstår den mest elementære og praktiske mattematikken 100%, samt legger til den matematikken som tar for seg sannsynlighet, så stiller jeg relativt sterkt til Informatikk, sett fra et matematisk perspektiv? Det er helt unødvendig å ta for seg pytagoras og andregradslikninger etc?

Lenke til kommentar

Det er naturlig nok et spørsmål om hvor ambisjonsnivået ditt ligger. Selv vil jeg våge å påstå at du kommer til å få problemer hvis du ikke kan andregradslikninger og pythagoras, dog er det mulig at du klarer å komme deg igjennom studiet ditt. På en annen side kommer du nok aldri til å bli en spesielt dyktig informatiker hvis du ikke kan denne matten, hvis jeg var deg så ville jeg gått inn for å lære meg det som er R1-pensum så godt som du får til.

På studiet mitt så har vi to obligatoriske mattefag, et som bygger på R-matte, og et i diskret matte. Det er stort sett bare pensum fra diskret matte som dukker opp i de rene IT-fagene mine nå.

Jeg går forresten på informatikk på NTNU.

Lenke til kommentar

OK, så det er med andre ord stor verdi i og lære seg all matte?

Jeg har ambisjoner om å ta en mastergrad. Nå vet jeg jo ennå ikke nøyaktig hva jeg vil jobbe med etter master, men en IT-jobb som betaler iallefall litt mer enn en norsk gjennomsnittslønn føler jeg ikke at er for mye å forvente.

Selv om jeg er dårlig i matte, så har jeg på ingen måte et håpløst "studiehode" eller noe sånt. Jeg har høy logisk sans og er veldig flink til å lære meg språk(blant annet). IQ-tester er også noe jeg alltid har likt godt, selv om jeg ikke er helt på mensa-nivå. Dette er vel noe av grunnen til at folk har tro på at jeg kan klare IT fint, hvis jeg legger litt sjel i det.

Lenke til kommentar

Hei, det eneste "matte" faget som er obligatorisk for informatikk: språk og kommunikasjon på ifi er faget inf1080: http://www.uio.no/st...at/ifi/INF1080/ For dette kurset, og mange andre, så ligger det MASSE informasjon på ifi siden hjemmesider. F.eks. lyskarkene som forleserene har brukt, tidligere eksamner og øvingsoppgaver.

Dersom du trykker deg inn på "Høst 2012" på siden som jeg linket til over, så ser du hva de som tar inf1080 akkurat nå lærer. Trykk på "undervisningsmateriale", så får du de foilene de har gått igjennom til nå. Dersom du går på "Høst 1011", så kan du se alle foilene de gikk igjennom den gang.

I inf1080, så er det mest fokus på:

• Kunne argumentere logisk ut fra premisser (forskjellige bevisteknikker)
  • Mengdelære
  • Utsagnslogikk: logikk med påstander (som er sanne eller usanne), og (X og Y), eller (X eller Y), ikke (ikke x)og implikasjon (hvis X så Y).
  • Induktivt definerte mengder, induksjonsbevis og rekursjon. Noen har hatt mattematisk induksjon på vgs, i inf1080 lærer man også strukturell induksjon som er mer generelt.
  • Førsteordens logikk. Utvidelse av utsagnslogikk, hvor man kan snakke om objekter og relasjonen mellom dem.
  • En kalkyle for utsagnslogikk. Et verktøy for å resonnere rundt logikk, hvor man ikke ser på meningen til utsagnene, men bare på hvordan de er bygget opp.

Så jeg vil anbefale deg å se litt igjennom foilene. Jeg tror ikke de burde være helt umulig å forstå. :)

Jeg er gruppelærer i inf1080, så hvis du lurer på noe, så er det bare å spørre.

Vet ikke om du er klar over det, men her er en oversikt over hvilke kurs du må ta, og hvilke kurs du kan ta. Klikk deg inn på et fag, og velg et semester på høyre siden, så kan du ofte se hva kurset handler om. http://www.uio.no/st...rok/oppbygging/

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er gruppelærer i inf1080, så hvis du lurer på noe, så er det bare å spørre.

Oi, at jeg skulle møte på en gruppelærer her hadde jeg ikke drømt om! Takk for all info!

Jeg har allerede en bachelor i 'Asiatiske og afrikanske studier', så jeg trenger bare 90 studiepoeng med informatikkfag for å få bachelorgrad. Jeg planlegger å ta bacheloren min på 2 år. Slik ser studieløpet mitt ut foreløpig:

Høst 2013:

- INF1000 - Grunnkurs i objektorientert programmering

- INF1080 - Logiske metoder for informatikk

- INF1300 - Introduksjon til databaser

Vår 2014:

- INF1010 - Objektorientert programmering

- INF1820 - Introduksjon til språk- og kommunikasjonsteknologi

- INF1050 - Systemutvikling

Høst 2014:

- INF1060 - Introduksjon til operativsystemer og datakommunikasjon

- INF2220 - Algoritmer og datastrukturer

Vår 2015:

- INF2820 - Datalingvistikk

- INF2810 - Funksjonell programmering

- INF3100 - Databasesystemer

---

Merk: av private grunner er jeg nødt til å ta ta 60 studiepoeng det første året. Derfor er det ekstra vanskelig å "mikse og trikse"

Du legger kanskje merke til at jeg vil ta fag som 2220 osv. Grunnen til dette er fordi jeg ønsker å ha muligheten til å ta en master i programmering, ettersom jeg ennå ikke er helt sikker på hva som passer meg best.

Du legger kanskje også merke til at jeg har satt opp 2 fag for mye(1050 og 1060). Grunnen til dette er fordi jeg ønsker å stille sterkere til en eventuell master. Jeg har 4 semestre til å ta så lite som 90 studiepoeng, så jeg kan like gjerne ta noen ekstra fag slik at jeg lærer mer.

---

Basert på dette studieløpet, hvor mye matte fra vgs føler du at er relevant?

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...