Gå til innhold

i7-3770k spørsmål.

Gintoki

Anbefalte innlegg

Hey, er det slik at i7-3770k er mer skapt for gaming og ikke video redigering?

For når jeg hadde i5-760, så fikk jeg ca 6-8rendra bilder i sekundet i sony vegas pro for rendering av 1080p videoer med 10mbps men ikke så bra ytelse i spill da cpuen lå i 60-80% i bf3 og gta IV (mer lagg i IV)

Men med i7-3770k så får jeg samme ytelse i video redigering som med i5, og i spill så yter den 2-3 ganger bedre med at spill som bf3 og gta IV begge kun ligger på 40-45% men uten noe lagg på noen av de.

Så vil det si at 3770k er mest fokusert på spill enn video redigering?

Endret av Pargadox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Så vil det si at 3770k er mest fokusert på spill enn video redigering?

Nei.

Dette har mer med hvordan programmet/spillet er kodet. Prosessoren vet ikke om det er et spill eller en film den skal rendre. Den eksekverer bare instruksjonene den får inn. Ytelsen på CPU-en bestemmer selvfølgelig hastigheten/effektiviteten dette blir gjort i.

Lenke til kommentar

Nei, det er feil.

For det første betyr ikke hvor stor % av CPU-en som brukes noe når det gjelder ytelse i spill. Lav belastning av CPU forteller bare at det er noe annet som er flaskehals enn CPU, mens høy % bruk av CPU forteller at den trolig er flaskehals. Realiteten kan være at du i realiteten spiller på omtrent samme fps-en i dag, men slipper lagg som skjer de gangen i5 760 hang litt etter i svingen.

Men i7 3770K skal gi mer ytelsesøkning i rendering, både video og 3D en 3370k gir i spill med samme skjermkort. For det første ha i7 3770K HT, som gjør at den simulerer 8 kjerner mot i5 760 som ikke har HT. I mange programmer som utnytter mange tråder så vil i7 3770K løpe fra programmer som utnytter få tråder.

At du ikke får noen ytelsesforbedring i Vegas Pro skyldes nok andre ting enn CPU.

Lenke til kommentar

På gta IV så satt jeg med maks 35-40 fps med i5, med i7 i dag så er jeg lett på 60 fps maksa ut.

Men åssen kan det ha seg med at en 42nm i5 er lik en i7 på 22nm på prcess kraft i vegas pro 11?

Som Bolson nevner er noe annet flaskehals.

Mulig Vegas Pro benytter OpenCL eller Cuda rendering, da vil du tjene mer på et nytt grafikk-kort.

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at i7 eller i5 bare er navn, og det er ofte ikke så altfor mye som skilelr en i5 og i7. Mindre produksjonsprosess (nm) gir heller ikke direkte noen bedre ytelse.

Men i akkurat dette eksempelet så er altså 3770k en god del raskere enn i5-760, bla. pga flere transistorer, mer effektiv arketektur og høyere frekvens.

At du ikke får bedre ytelse i Sony Vegas kan jo være litt rart, men betyr mest sannsynlig at det er noe annet som er flaskehalsen. Med en så kraftig flaskehals, så tipper jeg kanskje litt på at det kan være harddisken.

Med en SSD hvor Sony Vegas er installert, og hvor også filene du redigerer ligger, så kan det kanskje hende du vil se en stor forbedring? Nå vet jeg ikke med Sony Vegas 11, men kan det hende det støtter maskinvare akselerasjon, for da er det altså slik at skjermkortet tar over det meste av lasten.

Dette er veldig positivt rent ytelsemessig, men kan forklare hvorfor et bytte i CPU ikke utgjør noen forskjell. :)

Lenke til kommentar

Det kan jo nevnes at i7 eller i5 bare er navn, og det er ofte ikke så altfor mye som skilelr en i5 og i7. Mindre produksjonsprosess (nm) gir heller ikke direkte noen bedre ytelse.

Men i akkurat dette eksempelet så er altså 3770k en god del raskere enn i5-760, bla. pga flere transistorer, mer effektiv arketektur og høyere frekvens.

At du ikke får bedre ytelse i Sony Vegas kan jo være litt rart, men betyr mest sannsynlig at det er noe annet som er flaskehalsen. Med en så kraftig flaskehals, så tipper jeg kanskje litt på at det kan være harddisken.

Med en SSD hvor Sony Vegas er installert, og hvor også filene du redigerer ligger, så kan det kanskje hende du vil se en stor forbedring? Nå vet jeg ikke med Sony Vegas 11, men kan det hende det støtter maskinvare akselerasjon, for da er det altså slik at skjermkortet tar over det meste av lasten.

Dette er veldig positivt rent ytelsemessig, men kan forklare hvorfor et bytte i CPU ikke utgjør noen forskjell. :)

Vel, laptopen har 2x 64gb ssd'er i raid 0 og en i7-3610qm med 3.2ghz i turbo mode, å både laptopen g stasjonære er like trege på redigeringen :(

På gta IV så satt jeg med maks 35-40 fps med i5, med i7 i dag så er jeg lett på 60 fps maksa ut.

Men åssen kan det ha seg med at en 42nm i5 er lik en i7 på 22nm på prcess kraft i vegas pro 11?

Som Bolson nevner er noe annet flaskehals.

Mulig Vegas Pro benytter OpenCL eller Cuda rendering, da vil du tjene mer på et nytt grafikk-kort.

Har 2x 680 i sli, men vegas bare krasjer pga den ikke støtter 600 serien, så de er ubrukelige i vegas 11 :(

Lenke til kommentar

Vel, ikke vet jeg, men så vil jeg vite hvorfor i7 har lik ytelse som i5 i redigeringen, men dobbel ytelse i spill.

i7-3770k er klokket 23% høyere når 4 kjerner brukes, den er noe mer enn 20% raskere per MHz, det betyr at du bør få ca 50% bedre ytelse i et firetrådet spill som GTA IV. Også mulig Ivy Bridge har forbedringer som hjelper GTAIV mer per klokke enn normalen på ca 20%

35-40 fps til 60 fps er 50-70% bedre, matten stemmer rimelig greit her.

Redigeringen er som sagt flaskehalset av noe annet, mest sannsynlig I/O mot lagringsenhetene dine.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...