Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Blir "diskrimert" av familie pga. politisk synspunkt.

Anbefalte innlegg

Vel jeg er en liberalist (om jeg og liberalismen har "rett" eller "feil" vil jeg ikke diskutere her) og familien min liker ikke dette. Vanskelig å forklare, men de ser ned på meg pga. meningene mine og sier at jeg ikke kan være seriøs og er helt uenig med det jeg mener og sier at jeg ikke kan mene det jeg gjør, og fnyser av at jeg leser forskjellige bøker..

Hva kan jeg gjøre med det? Er ikke noe morsomt å blitt sett ned på pga. hva jeg mener. Anonym poster: d0cafe652c5c1ff6d894d8310bf8c4a4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, først må jeg bare si at du har en veldig lite åpen familie. Det er synd for deg, men det er ganske lite du kan gjøre med det. Det beste er egentlig bare å unngå diskusjoner rundt disse temaene og bare bite tenna sammen når du hører de si noe du er helt uenig i. Det høres passivt ut, men det er nok uendelig mye bedre med en slik tilværelse enn å drive å krangle med familien din hele tiden.

Av ren interesse, kan du gi oss noen eksempler på hva de er rungende uenig med deg i, og hvordan konflikter oppstår som følge av dette? Med mindre du har en helt håpløs familie så sliter jeg med å se for meg at disse konfliktene oppstår uten du skriker ut meningene dine på en veldig radikal og gjennomtrengende måte.

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar

Vel, først må jeg bare si at du har en veldig lite åpen familie. Det er synd for deg, men det er ganske lite du kan gjøre med det. Det beste er egentlig bare å unngå diskusjoner rundt disse temaene og bare bite tenna sammen når du hører de si noe du er helt uenig i. Det høres passivt ut, men det er nok uendelig mye bedre med en slik tilværelse enn å drive å krangle med familien din hele tiden.

Av ren interesse, kan du gi oss noen eksempler på hva de er rungende uenig med deg i, og hvordan konflikter oppstår som følge av dette? Med mindre du har en helt håpløs familie så sliter jeg med å se for meg at disse konfliktene oppstår uten du skriker ut meningene dine på en veldig radikal og gjennomtrengende måte.

Ja får vel gjøre det, men er ikke så morsomt dessverre å bli kalt "kapitalist hore", "usolidarisk", "uvitende" og "egoistisk" med mer. Og de blir direkte sure og irriterte på meg hvis jeg er uenig med det de sier om USA, som blant annet at de ikke har trygdesystem der og at de stiller dårligere enn Norge rent økonomisk sett.

Og prøver å snakke så lite politikk som mulig, mye fordi at jeg vet at de ikke liker meningene mine. Men noen ganger så blir jeg engasjert, f.eks. når det kommer til valgkampen i USA og da sier jeg hva jeg mener om det og at jeg er uenig med dem på noen punkter. Videre så meldte jeg meg inn i et ungdomsparti, dette ble ikke tatt godt imot og de "frøs meg ut" pga dette. Også gikk de rundt hele tia og sa at jeg ikke måtte være medlem, og hvis jeg først skulle være medlem så måtte jeg enten melde meg inn i AUF eller Unge Høyre. Videre så kom (ikke like mye nå) med fornærmende ord indirekte rettet mot meg når det kom til partiet, og sa at jeg kun tenker på meg selv ved at jeg vil ha lavere skatter og billigere alkohol og tenker ikke lenger enn mine egne behov.

Videre så kommer de alltid med negative bemerkninger om de som er litt mer høyrevridd (da ikke rasistisk eller noe sånt, kun rent økonomisk) og snakker nedlatende til meg om det og i noen tilfeller, ler av meg og meningene.

Videre så har det skjedd flere ganger at de sier rett ut at jeg umulig kan støtte sånne samfunn og at det er tåpelig av meg å ha visse meninger.

For å si det sånn, jeg får egentlig ikke lov til å uttrykke mine meninger, selv om jeg påpeker faktafeil som at i USA så er alt styrt av det private og det er ingen uføretrygd og trygd for arbeidsledige. Når jeg sier det (og henviser til reelle fakta og historie) så sier de at det ikke stemmer og at jeg er hjernevasket.. Anonym poster: f1f4a219e41458732b2e81882ec69de7

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja får vel gjøre det, men er ikke så morsomt dessverre å bli kalt "kapitalist hore", "usolidarisk", "uvitende" og "egoistisk" med mer. Og de blir direkte sure og irriterte på meg hvis jeg er uenig med det de sier om USA, som blant annet at de ikke har trygdesystem der og at de stiller dårligere enn Norge rent økonomisk sett.

Og prøver å snakke så lite politikk som mulig, mye fordi at jeg vet at de ikke liker meningene mine. Men noen ganger så blir jeg engasjert, f.eks. når det kommer til valgkampen i USA og da sier jeg hva jeg mener om det og at jeg er uenig med dem på noen punkter. Videre så meldte jeg meg inn i et ungdomsparti, dette ble ikke tatt godt imot og de "frøs meg ut" pga dette. Også gikk de rundt hele tia og sa at jeg ikke måtte være medlem, og hvis jeg først skulle være medlem så måtte jeg enten melde meg inn i AUF eller Unge Høyre. Videre så kom (ikke like mye nå) med fornærmende ord indirekte rettet mot meg når det kom til partiet, og sa at jeg kun tenker på meg selv ved at jeg vil ha lavere skatter og billigere alkohol og tenker ikke lenger enn mine egne behov.

Videre så kommer de alltid med negative bemerkninger om de som er litt mer høyrevridd (da ikke rasistisk eller noe sånt, kun rent økonomisk) og snakker nedlatende til meg om det og i noen tilfeller, ler av meg og meningene.

Videre så har det skjedd flere ganger at de sier rett ut at jeg umulig kan støtte sånne samfunn og at det er tåpelig av meg å ha visse meninger.

For å si det sånn, jeg får egentlig ikke lov til å uttrykke mine meninger, selv om jeg påpeker faktafeil som at i USA så er alt styrt av det private og det er ingen uføretrygd og trygd for arbeidsledige. Når jeg sier det (og henviser til reelle fakta og historie) så sier de at det ikke stemmer og at jeg er hjernevasket.. Anonym poster: f1f4a219e41458732b2e81882ec69de7

Oi!! Stakkars, for en merkelig familie! Jeez, de sier at du er hjernevasket fordi du viser de fakta.. Jeg synes dette høres helt vilt ut. Om man Heller mer mot høyre siden enn venstre siden, så skal man ikke bli behandlet sånn! At du ville melde deg inn i Frp,(går ut ifra det siden du snakket om lavere skatter og billigere alkohol) Er jo ditt valg, ikke deres valg. Stå opp for deg selv! Si hva du mener og stå for det. Har ikke mye bedre råd og komme med dessverre. Endret av Brevdue
Lenke til kommentar

Gud bedre, dette var da en rævva måte å drive oppdragelse på! Snakk om å bygge selvtillit og selvfølelse.. Dette er helt elendig, hadde jeg vært deg hadde jeg markert min avsky mot en slik behandling ved å forlate rommet. Slikt skal man ikke finne seg i. Ikke fra familie, ikke fra venner, og ikke fra fremmede.

Min far og meg er uenige om mye når det kommer til politikk. Og vi har krangla så busta har fyki flere hundre ganger opp igjennom tiden. Jeg har dog aldri blitt latterliggjort for meningene mine, og vi har latt politikk være politikk. Når vi har fått kranglet fra oss (vi blir fort engasjerte, og diskusjon går nesten alltid over i krangel) er vi ferdig. Verbale sleivspark eller latterliggjøring har ingen av oss måttet tåle. Det har dog vært mange skitne debattknep, og retoriske spark under beltestedet, men vi har alltid behandlet hverandre som likeverdige, og tatt ballen og ikke mannen (åkkei noen ganger da, men aldri i knehøyde :p). Disse opphetede diskusjonene er jeg glad for, da jeg faktisk har lært en del av. Men slik behandling som du beskriver? Nei aldri.

Har også en kompis som stemmer Frp (sorry, kan ikke fordra det partiet), men jeg stemmer AP. Vi har flere år med både diskusjoner og krangler bak oss. Men det har ei heller her vært slik du beskriver. Diskusjon/krangel er diskusjon/krangel, og ferdig med det. Etterpå drikker vi øl, eller gjør noe annet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt så langt faen som mulig. Slik oppførsel er ikke verdt hverken tiden din eller energien din.

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Bjarnemann. De er ikke verdt diskusjonene når de ikke kan holde seg for gode til å latterliggjøre sitt eget barn.

Nå deler vi ikke samme politiske syn, men jeg vil fortsatt si at det er ganske kult å lese at du tilhører høyre-vingen, selv om du har sosialdemokratiske(høres slik ut) foreldre. Man leser ofte om høyre-ving foreldre med barn som bestemmer seg for å trosse dem ved å bli sosialdemokrater eller sosialister, men den andre veien? Nei, DET er sjeldent!

Endret av Ruskeladd
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle sosialistene blande inn USA hver gang? Jeg også kommer borti det at de tar USA som eksempel.

De fleste av de har ikke engang vært der, og så uttaller de seg som om de bor der. Å fy faen så irriterende det er!!!!!!!!

Det var ei som stemmer SV som sa til meg at USA går på trynet og det er så mange uteliggere der.(Fordi jeg har liberale holdninger, og sa at jeg stemte høyre)

Jeg spurte; hvor mange ganger har du vært der?

Ingen ganger! Hun hadde ikke vært der EN eneste gang!

Og så sa jeg at det bor 310 232 863 mennesker der. Trur du alle de er like?? Faen hva slags nisser er det vi er som skal uttale oss om andre sånn som det?

Slutt å sammenligne oss med usa, det er noe helt annet. Vi er Norge.

Med andre ord: Jeg skjønner frustrasjonen din. Folk som uttaller seg om ting de ikke har peiling på, for å så bruke hersketeknikker for å dysse deg ned foran andre skulle fått juling.

Jeg begynner faktisk å lure på om rødgrønt blir en religion snart. De trur jo faenmeg på mirakler

Anbefaler deg å lese boka "Slå tilbake : Selvforsvar mot hersketeknikker" av Elaine Bergqvist.

Der lærer du deg hvordan du blir bevisst at du blir hersket med, og du vet når du selv hersker over andre, sånn at du kan unngå å gjøre det mot andre. Du lærer også hvordan du skal håndtere situasjoner.

Anbefal absolutt alle å lese denne boka, så kan vi få drept janteloven

Endret av hfthomas
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oi!! Stakkars, for en merkelig familie! Jeez, de sier at du er hjernevasket fordi du viser de fakta.. Jeg synes dette høres helt vilt ut. Om man Heller mer mot høyre siden enn venstre siden, så skal man ikke bli behandlet sånn! At du ville melde deg inn i Frp,(går ut ifra det siden du snakket om lavere skatter og billigere alkohol) Er jo ditt valg, ikke deres valg. Stå opp for deg selv! Si hva du mener og stå for det. Har ikke mye bedre råd og komme med dessverre.

Nei prøvde ikke å melde meg inn i FrP, men meldte meg inn i FpU de virker for meg som et liberalistisk parti (selv om det selvfølgelig er mange som heller mye mer mot FrP der), men pga. dette så ble jeg sammenliknet med "dumme" mennesker (fordommer mot FrP velgere?) og folk som kun tenker på å få lavere skatt og billigere alkohol. Vel er faktisk ganske interessert i politikk og (samfunns)økonomi så er ikke fordi at jeg vil ha billigere alkohol at jeg meldte meg inn.

Gud bedre, dette var da en rævva måte å drive oppdragelse på! Snakk om å bygge selvtillit og selvfølelse.. Dette er helt elendig, hadde jeg vært deg hadde jeg markert min avsky mot en slik behandling ved å forlate rommet. Slikt skal man ikke finne seg i. Ikke fra familie, ikke fra venner, og ikke fra fremmede.

Min far og meg er uenige om mye når det kommer til politikk. Og vi har krangla så busta har fyki flere hundre ganger opp igjennom tiden. Jeg har dog aldri blitt latterliggjort for meningene mine, og vi har latt politikk være politikk. Når vi har fått kranglet fra oss (vi blir fort engasjerte, og diskusjon går nesten alltid over i krangel) er vi ferdig. Verbale sleivspark eller latterliggjøring har ingen av oss måttet tåle. Det har dog vært mange skitne debattknep, og retoriske spark under beltestedet, men vi har alltid behandlet hverandre som likeverdige, og tatt ballen og ikke mannen (åkkei noen ganger da, men aldri i knehøyde :p). Disse opphetede diskusjonene er jeg glad for, da jeg faktisk har lært en del av. Men slik behandling som du beskriver? Nei aldri.

Har også en kompis som stemmer Frp (sorry, kan ikke fordra det partiet), men jeg stemmer AP. Vi har flere år med både diskusjoner og krangler bak oss. Men det har ei heller her vært slik du beskriver. Diskusjon/krangel er diskusjon/krangel, og ferdig med det. Etterpå drikker vi øl, eller gjør noe annet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg gitt så langt faen som mulig. Slik oppførsel er ikke verdt hverken tiden din eller energien din.

:)

Ja jeg pleier også å se forbi hva mennesker mener politisk hvis jeg ellers kommer godt overens med dem og de er hyggelige, snille og morsomme (da hadde jeg heller ikke hatt så mange venner hvis jeg ikke var venner med de som ikke er liberalister ^^) har jo blant annet flere som heller mot AP og til og med en som er i AUF (på venstrefløy) og sympatiserer med kommunismen etc.

Ja bryr meg så lite om det så mulig, men er litt slitsomt i lengden. Og er heller ikke så morsomt at jeg ikke kan være den jeg selv ønsker å være.

Jeg må si meg enig med Bjarnemann. De er ikke verdt diskusjonene når de ikke kan holde seg for gode til å latterliggjøre sitt eget barn.

Nå deler vi ikke samme politiske syn, men jeg vil fortsatt si at det er ganske kult å lese at du tilhører høyre-vingen, selv om du har sosialdemokratiske(høres slik ut) foreldre. Man leser ofte om høyre-ving foreldre med barn som bestemmer seg for å trosse dem ved å bli sosialdemokrater eller sosialister, men den andre veien? Nei, DET er sjeldent!

De hører vel til på sånn Høyre-Venstre-AP. Men de er nokså sosialdemokratiske egentlig. Vil ikke gå inn i detaljene, men er egentlig overrasket over at de stemmer på Høyre.

Er det brødre/søstre som sier disse tingene da eller? Kan ikke se for meg foreldre si ting som "kapitalist hore" til datteren/sønnen sin.

Ja akkurat det var søsken, men har faren min har kalt meg for Brevik Junior - siden jeg meldte meg inn i FpU. Anonym poster: f1f4a219e41458732b2e81882ec69de7

Edit: men har faren min har kalt meg for Brevik Junior. men faren min har kalt meg for Brevik Junior* Anonym poster: f1f4a219e41458732b2e81882ec69de7

Lenke til kommentar

Nei prøvde ikke å melde meg inn i FrP, men meldte meg inn i FpU de virker for meg som et liberalistisk parti (selv om det selvfølgelig er mange som heller mye mer mot FrP der), men pga. dette så ble jeg sammenliknet med "dumme" mennesker (fordommer mot FrP velgere?) og folk som kun tenker på å få lavere skatt og billigere alkohol. Vel er faktisk ganske interessert i politikk og (samfunns)økonomi så er ikke fordi at jeg vil ha billigere alkohol at jeg meldte meg inn.

FpU er ikke et politisk parti. De er derimot ungdomsorganisasjonen til FrP så det er ikke så rart at mange av medlemmene der heller mot FrP.

Kompisen din som du sier er med i AUF sympatiserer neppe med kommunisen, etc. som du sier. Da ville han ha funnet seg et annet parti, f.eks ungomdsorganisasjonen til rødt.

Lenke til kommentar

FpU er ikke et politisk parti. De er derimot ungdomsorganisasjonen til FrP så det er ikke så rart at mange av medlemmene der heller mot FrP.

Kompisen din som du sier er med i AUF sympatiserer neppe med kommunisen, etc. som du sier. Da ville han ha funnet seg et annet parti, f.eks ungomdsorganisasjonen til rødt.

Ja det er jeg klar over, men ungdomspartiene har sitt eget partiprogram etc. Og har aldri sagt at det er rart at mange sympatiserer med FrP.

Og jo han gjør det, han har sagt det selv. Anonym poster: f1f4a219e41458732b2e81882ec69de7

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du?

Jeg har hatt det samme problemet med mora mi. Hun holder med AP og SV. Jeg holder med H og V. Før i tida hadde vi noen diskusjoner der hun prøvde å overkjøre meg og nektet å høre på fakta som jeg trakk fram og hadde dekning for. Så flyttet jeg til faren min da jeg skulle begynne på videregående. Da slapp jeg å diskutere politikk så ofte.

Jeg lærte tidlig hvor irrasjonell mor var, så jeg har aldri oppsøkt en diskusjon. De oppstår når hun spør meg hva jeg mener, som for eksempel litt før kommunevalget i fjor. Hun spurte meg hva jeg skulle stemme, og jeg svarte Høyre. Det syntes hun var helt forferdelig. Hun la ut om at hun ikke hadde oppdratt meg til å ha slike meninger, og om alt Høyre hadde gjort feil i kommunen hennes i Akershus. Dette var på tross av at jeg bodde hos far i Østfold, i en kommune der Høyre har vært størst i nesten alle år og har styrt kommunen effektivt og sørget for vekst. Dette var kommunevalget, så hva jeg stemte hadde med andre ord ingenting å si for Akershus eller kommunen hennes. Politikken til et parti varierer også veldig fra kommune til kommune, og kommunepolitikk er veldig forskjellig fra stortingspolitikk.

Jeg har egentlig ikke noe godt råd. Jeg har taklet det ved å holde meg oppdatert, slik at jeg kan svare på påstandene til mor. Selv om hun ikke vil være enig, så stilner hun i hvert fall når hun ikke har flere svar. Jeg har også begynt på en utdannelse i økonomi og administrasjon, slik at jeg får større innsikt fra noen av landets mest anerkjente samfunnsforskere. Utdanningsvalget er naturligvis ikke bare derfor, men en dag, når jeg er ferdig utdannet siviløkonom, så har jeg et håp om at jeg har så mye kunnskap at mor og resten av familien hører etter når jeg forklarer synet mitt. Det ligger omtrent 50 mil mellom oss nå, så jeg slipper å ta noen flere diskusjoner i mellomtiden. Hvis du har mulighet til å flytte ut, kan du jo prøve det, så får du fred når du vil. Du kan også si klart ifra at du ikke gidder å diskutere politikk med dem og at du fortjener respekt og toleranse for dine egne meninger, hvis du ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

Har selv hatt diskusjoner i familien min også, spesilet rundt området EU og utenrikspolitikk. Rådet mitt er at du må prøve å unngå politikk med familien. Spesielt i høytider og slikt, man vil jo ikke ødelegge slike familiesamlinger. Vær politisk aktiv og vær klar på at du støtter ditt parti, men ta gjerne å vær den første til å si at du ikke vil snakke politikk nå. Min onkel var ordfører i nabokommunene min, mens far min var/er politiker i et parti i vår kommune. De snakket sjelden politikk når de var ilag.

Lenke til kommentar

Jeg er liberalist og FpUer selv, og har en mor og en stefar som begge stemmer rødt. Når jeg er hjemme på feriene er det ofte debatter og diskusjoner rundt middagsbordet, og jeg blir nok aldri enig med dem. Men de forskjellsbehandler ikke meg pga at jeg tror på frihet, og et fritt marked. Du får bare nøye deg med at familien din er en haug med idioter, som ikke skjønner at liberalismen er svaret Norge trenger.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok tro at de ser ned på meningene dine fordi du formulerer dem fra ditt eget synspunkt. Jeg er nok en ekstremliberalist selv og familien vet det, men jeg klarer å formulere meg rettet mot deres syn slik at de forstår hvorfor jeg mener det jeg mener. Mange av mine bedre venner er røde og de klarer også å se hvorfor jeg mener det jeg mener fordi jeg er flink til å formulere det så de forstår. Uansett, når det kommer til politikk, ikke diskuter / nevn det for de som ikke setter seg villig til å diskutere / forstå deg og dine synspunkt. Meningsløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...