Gå til innhold

Mer kjøpekraft totalt i USA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt over gjennomsnittlig rik? Betyr det at du ikke tenker å jobbe, men leve av en formue du allerede har, eller har du tenkt å skaffe deg arbeid? Hvis du skal jobbe, skal du da ha amerikansk eller norsk lønn mens du er bosatt i USA?

Lenke til kommentar

Det jeg lurte på var egentlig om hvis en relativt gjennomsnittlig person med f.eks enn utdanning som siviløkonom vil ha mer kjøpekraft i sitt eget land totalt etter avgifter, skatter lønn osv. Ikke nødvendigvis meg vi snakker om.

Svaret er ja, og er en grunnen til at de fleste norske innvandrere til usa aldri bor i Norge igjen.

Lenke til kommentar

Ja, men snakker vi om norsk innvandrere til USA med norsk lønn, eller snakker vi om en som bosetter seg i USA, får jobb etter kvalifikasjoner og amerikansk lønn. Svaret til TS er vel kanskje ja uansett hvilket alternativ?

Endret av bas
Lenke til kommentar

Har egentlig alltid tenkt på Norge som det stedet hvor man totalt sett er rikest, de har jo blitt skrytt langt opp i skyene. Men hvis f.eks en nyutdannet ingeniør, advokat, eller lege skal få seg jobb etter endt utdanning, vil det faktisk lønne seg å bare bosette seg permanent i USA? Og hvis det er slik hvorfor gjør ikke alle det? Høy arbeidsledighet?

Lenke til kommentar

Har egentlig alltid tenkt på Norge som det stedet hvor man totalt sett er rikest, de har jo blitt skrytt langt opp i skyene. Men hvis f.eks en nyutdannet ingeniør, advokat, eller lege skal få seg jobb etter endt utdanning, vil det faktisk lønne seg å bare bosette seg permanent i USA? Og hvis det er slik hvorfor gjør ikke alle det? Høy arbeidsledighet?

Er du ingeniør, er arbeidsledighet utrolig lavt. En tredjedel nordmenn flyttet til USA ca. 1900 til å unngå fattigdom og sult. Uten en krise så flytter ikke mange utenfor det de blir vant til, det er ikke verdt 20% mer penger, større hus, billig biler(jeg har 3) og bedre helse system å bli borte fra familien. Fremmedfrykt spiller en rolle også

• Liker 1
Lenke til kommentar

En grunn til at mange ikke gjør det er at de ikke får oppholdstilatelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Statistikk for lønn på allmennlegar i USA. Den viser ca 176 000 $, 1 000 000 kr, i gjennomsnitt. Her har du statistikk for lønn på legar med forskjellige vidareutdanninger. Der er tala mykje høgare.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er gjennomsnittlig månedslønn for leger i private helse- og sosiale omsorgstjenester 65 100 kroner. For leger i helseforetakene er gjennomsnittslønna 61 400 kroner (Kilde: SSB 2010).

Gjennomsnittlig årslønn er derfor rundt 750 000 kroner. Dette er gjennomsnittstall for alle legeyrker uavhengig av spesialisering, og lønnsnivået kan variere mye.

Kjelde for sitatet over.

Ein tener veldig mykje meir om ein er lege i USA enn i Noreg. No har eg heller ikkje tatt høgde for skilnader i inntektsskatt.

Quelle für das Zitat über.

Man dient sehr mehr Geld in USA als Norwegen, wenn man ein Artz ist. Ich habe auch keine Unterschiede in Einkommensteuer in der Berechnung mitgenommen.

Endret av Magnus_L
Lenke til kommentar

De yrkene var egentlig bare eksempler, det jeg lurte på var om en vanlig person med en helt grei utdanning vil generelt ha bedre råd i USA. Snakker ikke om folk som har tenkt å jobbe på Mc´Donalds eller lignende, men personer med en helt grei utdanning.

Som amerikaner med grei utdanning og som bodde i Norge en stund ville jeg si at kjøpekraften blir større i USA enn Norge hvis du er ingeniør eller mange andre universitet utdannelse

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er siv.ing (jobber med chip design) og da jeg begynte å jobbe i USA fikk jeg dobbelt så høy lønn som jeg hadde i Norge. Jeg betalte langt mindre skatt enn hva jeg var gjorde i Norge og alt er stort sett billigere i USA så jeg fikk vesentlig høyere kjøpekraft.

Vil ikke tro det er vanskeligere eller enklere for å få jobb for en normann enn en amerikaner eller indier for den saks skyld. Jeg selv har var utdannet fra universitetet i California så jeg kan ikke si noe om hvordan de ser på norsk utdannelse.

I utgangspunktet får du ikke oppholdstilatelse. Dersom du er veldig dyktig i ditt fagfelt og en arbeidsgiver kan argumentere at de ikke får tilsvarende kompetanse i USA og at du er en «special skilled worker» så vil arbeidsgiveren ordne advokat og søke om green card for deg. Ellers må du gifte deg med en amerikaner...

Lenke til kommentar

Jeg er siv.ing (jobber med chip design) og da jeg begynte å jobbe i USA fikk jeg dobbelt så høy lønn som jeg hadde i Norge. Jeg betalte langt mindre skatt enn hva jeg var gjorde i Norge og alt er stort sett billigere i USA så jeg fikk vesentlig høyere kjøpekraft.

Vil ikke tro det er vanskeligere eller enklere for å få jobb for en normann enn en amerikaner eller indier for den saks skyld. Jeg selv har var utdannet fra universitetet i California så jeg kan ikke si noe om hvordan de ser på norsk utdannelse.

I utgangspunktet får du ikke oppholdstilatelse. Dersom du er veldig dyktig i ditt fagfelt og en arbeidsgiver kan argumentere at de ikke får tilsvarende kompetanse i USA og at du er en «special skilled worker» så vil arbeidsgiveren ordne advokat og søke om green card for deg. Ellers må du gifte deg med en amerikaner...

En annen måte å få oppholdstillatelse er å jobbe på et amerikansk selskap i Norge eller andre land i Europa og etter en stund spør om å jobbe på amerikansk avdeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...