Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Aldersgrense på lett-MC

Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig idag vite at det kanskje blir 18 års grense på lett-MC. Forferdelig urettferdig for meg som blir 16 nå på slutten av året, mens andre av mine venner har allerede tatt lappen fordi de ble 16 i starten av året. Det gjør meg til de ytterste grader forbanna. Spørsmålet er altså om det faktisk blir innført aldersgrense eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det finnes tyngre klasser med aldersgrense 18 år vil nok aldri aldersgrensen for lettsykkel settes til 18 år.

Selv myndighetene er ikke dumme nok til å innføre en ordning med to ulike førerkortklasser der den ene også omfatter den andre, der begge har samme aldersgrense og prisen er tilnærmet identisk.

Lenke til kommentar

Aldersgrensen for A1 i Norge kommer ikke til å endres fra nyttår, men de nye Eu-reglene som innføres åpner for at aldersgrensen kan økes.

Minstealderen for klasse A1 er 16 år, men kan heves til 17 eller 18 år. Gjøres dette, må man samtidig heve minstealderen for klasse A2 slik at forskjellen er 2 år.

http://europalov.no/...fra-2013/id-310

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ikke vansklig nei, men for å få det inn på registreringen så skal det gjøres på godkjent verksted ;)

Og så fort de skal begynne å skru, og i tillegg må skrive ut papirarbeid på dette her, så blir det snakk om noen kroner.

Godt at ikke lover har tilbakevirkende kraft, jeg tok mellomtung i fjor og ble 21 i år :p

De nye reglene de innfører er likt som en del EU-land har hatt i noen år allerede.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Kan gjøres privat og. Bare det er 34 hk. Eller 47 hk (etter 1 jan).

Men er vell lettere og få det gjort på verksted. Må jo synkroniseres (tror det heter det, litt hjerneteppe) og, og ikke alle har det verktøyet hjemme ;)

Kan være eg tar feil, men er iallefal sånn eg har oppfattet det. (hørt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...